Kompakt systemkamera objektiv?

Hejsan!

det är så att jag införskaffa mig en Sony nex-5 i slutet av december och sitter och försöker hitta någe objektiv som t.ex 70-300mm men då slog det mig att jag sett personer som t.ex satt på canon objektiv på sony kameror, funkar detta även på min kamera? vad heter själva "infästningen" för er som är lite mer insatta än vad jag är? tacksam för svar!

mejla mig gärna (Adamofc@hotmail.se) om jag inte går att få tag på här eftersom jag inte är här inne så jätte mycket!

tack på förhand
 
Hejsan!

det är så att jag införskaffa mig en Sony nex-5 i slutet av december och sitter och försöker hitta någe objektiv som t.ex 70-300mm men då slog det mig att jag sett personer som t.ex satt på canon objektiv på sony kameror, funkar detta även på min kamera? vad heter själva "infästningen" för er som är lite mer insatta än vad jag är? tacksam för svar!

mejla mig gärna (Adamofc@hotmail.se) om jag inte går att få tag på här eftersom jag inte är här inne så jätte mycket!

tack på förhand

Hej,

Jag kör Canon-objektiv på min Nex-5n med gott resultat. Du ska ha en NEX-FD adapter som kostar ca 150kr. Köpes på eBay.
Enda nackdelen är att det är manuell fokus som gäller och manuell bländare, men ljusmätningen funkar fint. Det finns många superbra objektiv att köpa för en billig penning. Vilka motiv vill du fota? Jag har en Canon 70-210/f4 som är jättebra.
 
Personligen kan jag inte rekommenderar adapter, då detta (enligt mig) har många nackdelar.
Om du inte ställer alltför höga krav på autofokus, skärpa, bländartal o.s.v, så kan förmodligen ett tamron 70-300/4.0-5.6 fungera alldeles utmärkt (ett relativt vanligt hobbyobjektiv)
Anser du att kvalitet är viktigare kan du även gå upp en prisklass och satsa på ett ljusstarkare sigma 100-300/4, men detta blir betydligt större och tyngre.

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
 
Tyvärr finns det bara ett Sony-telezoom (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966669) för NEX-systemet, varken Tamron eller Sigma gör tidigare nämnda objektiv för NEX. Tamron gör dock ett "superzoom" med brännvidd 18-200. Så antingen skaffar du Sonys egen telezoom med brännvidden 55-210 eller så skaffar du något gammalt och billigt telezoom av annat fabrikat och använder helmanuellt, med adapter. Att skaffa ett nytt objektiv från en annan tillverkare är ingen bra idé eftersom det blir dyrt och massor av automatikfunktioner försvinner.
 
Visst är adapter en kompromiss, men det ger också möjligheter som i praktiken inte fanns annars. Kostnaden för mina tre manuella objektiv på Nex-5an är mindre än 1000kr. För detta fick jag ett Soligor 400mm/6,3 , ett Canon 70-210/4 och ett Nikon E-Series 50/1,8.

Det man förlorar är autofokus och EXIF-information. Adaptern ger dock ingen som helst försämring av bildkvaliteten då den inte innehåller någon optik. De äldre objektiven kan också behöva behandlas lite i bildprogrammet efteråt. Mer kontrast främst.

Jag trodde aldrig det skulle funka så bra med manuell fokus, men NEXens "Focus peaking" gör det enkelt. I dåligt ljus blir det dock svårt, men då brukar å andra sidan AF funka dåligt också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...