Kameraval

Hej!
Jag har länge fotat med en kompakt digitalkamera och utnyttjat den till sin gräns nu.
Jag vill köpa en bra systemkamera som man kan utvecklas med under åren men som inte är onödigt bra så att säga. Jag fotar till 99% naturbilder av alla möjliga slag. Hur ska man tänka? Har kollat på Canon 550 eos, och dess uppföljare och föregångare. Är Nikons kameror i den prisklassen i motsvarande kvalitet? Vad är viktigt att tänka på, antar att Canon eller Nikon egentligen spelar mindre roll, utan mer små praktiska detaljer som man inte tänker på förrän man köpt den och det är försent... så några tips?
 
Tycker du skall gå in på www.fotosidan.se och kolla några trådar om kameraköp. Nikon och Canon är de två största märkena. De finns troligtvis en bra anledning till det. Å andra sidan så är det Sony som producerar sensorn som sitter i Nikon, Pentax och Sonys Aps-c kameror. Mitt förslag är att gå in i en butik och kläm och känn. Köp sedan den som du trivs bäst med oberoende av märke!
 
Hej. Kolla in pentax k5. Absolut bästa kameran du kan köpa i den prisklassen. Själva kameran är i klass med canon d7(grym kamera). K5 är väldigt liten och nätt jämfört med andra i samma klass. Den är också bättre vädertätad än sina konkurrenter. Att utvecklas med pentax är det delade meningar om. Jag är övertygad om pentax kommer att växa så pass mycket att om man är proffs så tittar man på canon, nikon eller pentax. (så är det nästan redan idag, tack vare just k5, nu väntar många på en fullformat från pentax).

Lycka till i ditt underbara problem.
 
Oerhört knepig fråga

Antar att du vill ha flera objektiv. Har du funderat på om du vill ha en traditionell spegelreflexkamera eller en betydligt mindre med elektronisk sökare? Vill du filma? Plåta djur med ljusstarka teleobjektiv?

Vikt och volymaspekten skulle för mig vara central liksom tåligheten.

Canons nya Powershot G1 X är en kompromiss och egentligen inte en systemkamera eftersom den har ett fast zoomobjektiv men en rejält stor sensor större än de populära 4:3 modellerna från Panasonic och Olympus.

Sonys NEX-modeller är intressanta, väldigt bra kvalitet per vikt och volym och snäppet större sensor APS-C än G1 X..

Bra tester finns på dpreview.com

Thure
 
en kamera till vad?

En digitalkamera idag är är en förbrukningsvara eftersom det ca. var 3e år kommer en uppgradering som är så stor så man kan lura sig att tro att man behöver uppgradera.

Nikon och Canon är de stora, ena veckan är den ena vassare sedan blir det byte. Bägge har många objektiv och finns många pirater och begagnade objektiv. Vill du sälja grejorna så finns det en marknad för det.

Ny kamera - föreslår Nikon D7000 och 1(ett) objektiv som täcker det du vill fota: flick/pojkvän samt alptopp, hela familjen, Alltihop på en ruta för att spara film. Eller kanske en Örn på 2km? Ska du bara fota när solen skiner eller när det är skymning. Rör sig motivet eller står det still? Vad är du intresserad av, vad vill du berätta?

Beg. Kamera skulle jag köpa Canon 5D och ett objektiv. Till 5D så gäller : 14 - 20mm alltihop. 28 -35mm familjen med hund. 50mm flickvän med alptopp. Den där örnen fotar du från stativ med 500 - 800mm. ALLIHOPA objektiven går att fota solnedgångar och landskap med.

Fundera på vad du ska fota och hur nära du vill vara så vet du vilket objektiv som passar. Gillar du att stå långt bort och fota fåglar och sånt så är en kamera som nikon med aps-sensor bättre då den ger gratis tele jämfört med en fullsensor som 5D.

Köper du ett udda märke(inte Canon/Nikon) så finns risken att ingen vill köpa dina saker när du vill uppgradera.

Gå in till en riktig fotohandlare och jämför det Du tror på och har ekonomi för. Ta med ett minneskort och fota med det du väljer emellan. titta på bilderna hemma hos dig med dina förutsättningar.

Henrik
 
Hej!
Jag har länge fotat med en kompakt digitalkamera och utnyttjat den till sin gräns nu.
Jag vill köpa en bra systemkamera som man kan utvecklas med under åren men som inte är onödigt bra så att säga. Jag fotar till 99% naturbilder av alla möjliga slag. Hur ska man tänka? Har kollat på Canon 550 eos, och dess uppföljare och föregångare. Är Nikons kameror i den prisklassen i motsvarande kvalitet? Vad är viktigt att tänka på, antar att Canon eller Nikon egentligen spelar mindre roll, utan mer små praktiska detaljer som man inte tänker på förrän man köpt den och det är försent... så några tips?

Som du säger spelar det nog ingen roll vilket av de (två) stora märkena du väljer. Om jag skulle skaffa mig helt "ny" utrustning idag skulle jag nog välja ett begagnat kamerahus av semiproffsmodell samt ett par begagnade gluggar med bra ljusinsläpp som täcker 35-200mm. Ska du lägga pengarna någonstans så är det enligt min mening på gluggarna och inte huset.

Privat kör jag sedan länge Canon (liten sensor med 28-400 uppdelat på ett par tre gluggar), men har tidigare varit tekniskt ansvarig för Försvarsmaktens kamerautrustning som framför allt består av Nikonpryttlar. (det var kul att på arbetstid kunna leka med proffshus och 600/4 samt 800/5.6...) ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...