Rekord

Vill bara säga att jag aldrig sa att det inte var en bra prestation, det är det verkligen, jag hade definitivt aldrig klarat av att komma i närheten av det djupet...

Men jag tycker dock att det va mer än en liten tabbe hon gjorde, och hos mig är respekt/ förtroende svårt att få tillbaka efter en sån "tabbe"

För mig är det heller ingen tabbe. Ärlighet och rent spel är idrottens viktigaste fundament. Utan det rasar allt ihop. Och eftersom Pompe på ett fullt medvetet sätt fuskat i jakt på ära, berömmelse och pengar så kan jag inte ens reflektera över om hennes prestation är bra eller inte. Lika fullt ignonerar jag prestationer som Ben Johnsson, Marion Jones mfl gjort.

Sägas skall också göras att ovanstående personer fått och tagit sitt straff. Pompe klarar sig undan straff eftersom alpinism inte är någon formell idrott. Hade hon tex varit golfare och trixat med scorekortet är det tack och adjö med den karriären. Nu har hon ändast fått skämmas lite hos Utsidans och Outsides läsare medans det stora massan(Aftonbladet) fortsätter svälja allt med hull och hår och tycker hennes prestationer är fantastiska.
 
Fruktansvärda påfrestningar,,

Imponerande. Inte att leka med det där. 126m. Cirka 13 bars övertryck. Asså, lungan har bara 1/13 av volymen vid ytan. Slank midja där nere skulle jag tro,,, och tänk, eftersom hon tryckutjämnat hela vägen ner måste hon haft bra mycket luft i bihålor och mellanöra. Måste ha blåst bra med snor på vägen upp,,,
 
Sorry, men nu pratar du i nattmössan. Ska försöka förklara det här lite snabbt nu.

När man dyker nedåt så ökar trycket med ca 1 bar per 10 meter, trycket på havsytan är ca 1 bar så på 10 meters djup så har trycket ökat till det dubba, på 30 meters djup så har det ökat till det dubbla igen. Det här medför att BÅDE apparatdykare och fridykare har komprimerad gas i sina lungor under dyket.

Där kom ju en betydligt bättre förklaring än den intill felaktighet förenklade variant som jag hört i förbifarten från fridykare.

Dock fortsätter jag hävda att en fridykare aldrig andas in komprimerad luft. Däremot är ju luften i lungorna naturligtvis komprimerad till samma grad som hos en apparatdykare vid samma djup.

Kan inte låta bli att kommentera hur överjävligt kallt det är att klara av att göra ett planerat stopp i uppstigningen vid ett så långt fridyk...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Nytt Svenskt Rekord i Fridykning Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...