Dyka utan cert?

Om du vill dyka oftare,rekommendera jag att du ta kontakt med en dykförening här i Sverige.Dem känner oftast dykskolor som är billigt och bra.En dykcert behöva du inte bara för att dyka, ibland även för att köpa utrustning.Det är som körkort.
Om du är i Egypten eller Israel kan du gå till vilken dykcenter som helst och fråga angående 'prova-på-dykning'. Vissa centra ta även betalt för detta!Och även då kan det hända att du endast 'prova-på' i hotellbassängen. Skulle du gå ut, då dyka man oftast från stranden, med guiden i närheten av dig.Det är tråkig. Min tips: Skaffa sponsorer på hemmafronten och skaffa en licens(cert).
Mvh A.
 
Måste tyvärr hålla med en av det tidigare skribenterna och ... hmmm kanske inte kalla dig för idiot men i alla fall berätta att dyka utan att ha tagit cert är ren idioti, ner du sedan tar cert kommer du förstå att det är ren idioti att dyka ensam. Finns så mycket som kan gå fel så att ha en "buddy" är viktigt som fasen. Har inte dykt länge men redan varit tvungen att hjälpa min "buddy" två gånger i krissituation, ena gången fick han panik under vattnet då han fastnade i fiskelinor, andra gången friflödade hans regulator och han viste inte vad han skulle göra och fick panik. Löste sig enkelt då han kunde ta min reserv och vi tog oss upp i lugn takt. hans luft tog helt slut när vi låg på 5 meter.

Mycket kan gå fel och jag har trotts den korta tiden råkat ut för två saker som kunde gått illa om han dykt ensam. Jag lovar dig att han dyker ALDRIG ensam efter detta... inte jag heller, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

Spendera pengarna på ett cert. Har du väl dykt en gång så kommer du att vilja göra det igen... lovar.


//Ernesto
 
ditt val

Allt går nästan att lösa med pengar, men vissa saker går inte att göra om...
Om du nu inte vill lära dig dyka, så våga avstå...eller fortsätt snorkla. Men att skaffa ett dykarcert är en lätt plätt om du vill.... du verkar i mina ögon vela...
 
Jag körde prova-på på Phi-Phi Island i Thailand. Jag och fyra andra som skulle ta första certet (eller vad det nu heter) fick instruktion och två dyk samma dag. Det var grymt roligt och vi dök väl som värst på 10-12 meters djup. Sista dyket var nog lite oseriöst då jag fick fladdra runt lite som helst medan dykinstruktör(innan). Jag hade kört prova på i Grekland men då höll instruktören fast i mig och reglerade västen åt mig.

I Thailand fick jag köra helt själv och ingen hade någonsin berättat att man justerar in västen en gång och sen simmar upp och ner. Jag åkte upp och ner som en jojo innan jag fattat det :) Det är rätt farliga saker så nästa gång ska jag gå en hel kurs och inte med en partypingla som är halvbakis som instruktör...
 
Många utlandsdykcenter har dykning utan cert ner till 8-10 m med instruktör. I Sverige har jag aldrig hört talas om fenomenet, förutom pooldyk. Dock är ju svenska vatten betydligt "tyngre" gällande faror/sikt/kyla osv.

// Jocke, www.sportdykare.se
 
Jag förstår faktiskt inte denna diskussion! Vem vill flyga ett flygplan utan att utbilda sig? Vem vill köra bil utan att ha en aning om hur man gör när vägen svänger? Jag anser att ett prova-på-dyk ska genomföras i en pool under kontrollerade former.
Ja det är synd att du inte har råd att ta ett dykcertifikat men är du seriöst intresserad så bör du spara ihop till ett certifikat. Ett utmärkt sätt att hitta riktiga skitskolor är att se om de hade låtit dig dyka utan certifikat! Det kan bli en smula jobbigt om du saknar utbildning och får in vatten i masken, reggen friflödar, du sjunker som en sten eller ploppar upp helt okontrollerat (vilket kan vara mycket farligt), om din dykpartner får problem, du vet inte hur du ska dyka med en dykpartner, du vet inte hur du kommunicerar under vattnet osv osv. Teori är en sak, visst läs boken men praktik kan ju vara rätt bra att ha det med.
 
Går utmärkt att utbilda sig själv med lite hjälp

När jag började min dykarkarriär för 33 år sen gick jag först med i lokala sportdykarklubben men eftersom det uppdagades att jag var klorallergiker fick jag avbryta kursen och fick "rådet" att aldrig dyka. Yeah, right, det finns ju mycket klor i sjöarna och havet.

Jag kom i kontakt med en yrkesdykare som tyckte "visst fan ska du dyka, jag ska hjälpa dig". Sagt och gjort, han gav mig många goda råd och jag läste en hel del på egen hand och fick genom kontakter köpa en av brandkårens avlagda dykutrustningar, AGAs "järnsängen" med Navals helmask och en nästan uttjänt Unisuit som gick under benämningen "världens dyraste våtdräkt" pga. alla läckage som kunde uppstå precis överallt.

Med den HPD-utrustningen lärde jag mig dyka och sen dess har jag dykt hundratals timmar med varierande förutsättningar. Jag har även yrkesdykt massor fast med lite modernare grejer men Navalmasken hängde med över millennieskiftet innan den gav upp helt. Tungdykt har jag också gjort en del så med lite logik, sunt förnuft och rejält säkerhetstänk kommer man långt.


Behöver jag nämna att jag singeldyker också?:cool:
 
Lite konstig inlägg ,tycker jag..säger du att det är att fördra att dyka utan cert? Eller att det är cool med antikviteer under vatten? Om Du har dykt yrkesmässigt, då skulle jag tror du har någon form av certifiering,eller..?Frågan är ju inte vad du har gjort 33år sedan, men om han ska dyka utan cert.
Nuförtiden kosta en PADI-cert ca. 4000Kr. Skulle tror det är värd pengarn, om man har en minimi-krav på säkerheten..mina 2 öre
P.S. Klor finns viss massviss i havet: NaCl:Koksalt ;)
P.P.S Håller med om att buddy-systemet skaffar inte bara säkerhet men också ökar riskerna med 100%.
 
Behöver jag nämna att jag singeldyker också?:cool:

du glömde en liten detalj.. du är en idiot oxå.. din historia är lika smart som att tala om för en 18 åring att livet e lite roligare med heroin.. man ska tänka sig för innan man rekommenderar folk att dyka utan utbildning med undermålig utrustning. grundregel nummer ett när det kommer till dykning är säkerhet och det misslyckades du med direkt genom att skriva ett inlägg..
 
Idiot kan du vara själv, var nånstans skrev jag att det är onödigt med utbildning? Jag skrev bara om hur JAG började min dykarkarriär.

Jag fick ju både teori och praktik hos en yrkesdykare som gått sin utbildning hos flottan när han gjorde lumpen. När jag började dyka var det inte så noga med cert, kunde man hantera hammare och spik och hade lite logiskt tänkande så kunde man också utföra div. undervattensjobb utan att nån brydde sig. Jag vet många dykare som inte har nåt cert men dykt frekvent under massor av år och som lätt kunnat ta ett cert om dom haft nyttan av det men nu snackar vi gamla dykrävar.


Förresten så började jag årets första dyk i veckan genom att göra bottenbesiktning av en stridsbåt 90. :cool:
 
Trygghetsnarkomaner

Jag tycker Teknikerns inlägg var befriande och intressant. Jag har dykcert men det betyder ju inte att jag "kan" dyka. Mer anarki behövs i upplevelsevärlden!

Varför slutar så många inlägg här på Utsidan med pajkastning, moralpanik och personliga
förolämpningar?

-Kaj
 
Just i detta fallet tror jag att det är en stark grund i PADI att du aldrig, aldrig någonsin beger dig ner på djupet ensam! Och även om jag inte själv har klantat till det någon gång har jag sett andra göra det och hade de varit ensamma då hade det varit problematiskt för dem.

Därför bör alla utsagor om singeldyk kraftigt bearbetas till den grad att det kan vara motiverat att kalla någon idiot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
kajakhampus Marin nationalpark utan trålförbud Dykning 2
waltruz Tog cert. i Thailand - vill forsätta i GBG området. Hur? Dykning 4
_hattifnatt_ Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert?? Dykning 14
jd Borttappat CMAS-cert. Vad göra? Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.