Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)

Halaj!
I ts står något litet om torkad ost. Skall det vara en särskild ostsort?
För en hushållsost man har slarvat med gladpacken i kylen är ju inte så rolig... (...)
Om du syftar på mitt inlägg #25, så handlar det om torkad färskost, ("jameed", klicka på länken). Färskost är basföda i många länder, t ex Öst- och Sydeuropa, Mellanöstern och Centralasien, och basråvara i ett oändligt antal maträtter, från soppredning och mackpålägg till maffiga påsktårtor. I Norden har man i stället druckit sötmjölken direkt eller lagrat färskostmassan till hårdostar - de vi i mitt centraleuropeiska hemland kallade för "gulost". Bara "ost" betydde färskost = vit :).

Enklaste sättet att tillverka egen färskost i Sverige är att hälla en liter filmjölk eller någon mild yoghurt (med valfri fetthalt) i ett stort melittafilter, ställa det ovanpå en glasburk som kan samla den droppande vasslan, och ställa det hela i svalskåp eller kyl över natten. Turkisk yoghurt ger det resultat som mest liknar Mellanösterns "labneh". Annars finns numera både kesella och kvarg, med lite mer menlös smak men i tekniskt sett också "färskost", att köpa färdiga. Skillnaden är att de gjorts på koagulerad mjölk, vilket gör att de inte lämpar sig lika bra för torkning för fjällbruk: det koagulerade proteinet går inte att lösa upp i vätska vid återvattning.

Den hemgjorda okoagulerade färskosten går fint att torka men alltihop sammanlagt är en omständlig procedur, så jag blev glad när jag hittade de hårda gråvita "jameed"-bollarna i affären.

Men även "gulost" går utmärkt att torka - jfr parmesan och liknande sorter. Riv osten fint, bre ut på bakplåtsklädd långpanna och torka på låg värme. Den ost du glömt i kylen går utmärkt att helt enkelt riva eller mixa till egen "parmesan" (om den alltså "bara" blivit torr, och inte härsken eller dålig på annat sätt).
 
Halaj!

Jag har aldrig sett jameed i invandrarbutikerna jag frekventerar. Däremot har jag sett vit ost.
En variant är i konservburk, med ett plastlock. Ostarna är runda och i storlek hockeypuckar och ligger i saltlag. En variant är liksom knyten av jättehård ost. Helt omöjlig att bearbeta med kniv och gaffel. De ligger också i saltlag om jag inte minns fel. En tredje variant är runda bollar som ligger i solrosolja. De sistnämnda är mjuka och lite degiga. Riktiga kaloribomber.
Grejen är att om jag inte minns fel är alla tre kylvaror.
Ska snart till invandrarbutik ändå, för mjölkpulvret är slut hemma. Då skall jag kolla.

Jag ska nog prova att torka ”gulost” också.

//T
 
Kaffir lime (Syd- och Ostasien)

Hittade fina torkade kaffirblad på... City Gross i Lund. Annars inte ovanligt i affärer med Thaimat. Finmixa och krydda soppor och grytor med kokosmjölkpulver. En värdig men arbetsbesparande ersättare till egentorkade rivna citronskal i t ex hemmafixat hummouspulver.
 
Torkad ansjovis och massor med annat torkat "seafood"

Då egna experiment med att torka fisk slutat i skilsmässohot och en veckas intensivvädring av köket, har jag fått avstå alt. bunkra i Östeuropa.
Men nu hittar jag fina torkade småansjovisar i min närmaste affär med thaimat! Avsedda att äta direkt som snacks (en fördel om man inte orkar/kan ta fram köket), men de går mycket väl att lägga i en gryträtt eller soppa, där de återvattnar till en fin "fiskkonsistens" (koka inte, då blir de sega). Passar därmed idealiskt till rätter som "lagas" genom svällning i en grytmysare.
Det finns några kryddade och en okryddad variant, den kryddade jag hittat är lätt sötaktig och passar bäst i thaiinspirerade rätter.

Tillverkaren heter Chaijinda Seafood och har massor med annat spännande och nyttigt att välja på. De säljer inte till privatpersoner, men det kan vara bra att veta vad man ska fråga efter i thaibutiken :)
 
"Flossy Pork"

Återigen thai-affär. Inte så aptitligt i originalskick, tyckte jag - det inte bara ser ut som, utan verkligen har konsistensen av flockad lösull :p
Men så stoppades "ullen" i en liten mixer och voilà: ut kommer det perfekta köttpulvret. Se bild nedan. Återvattnar kalasfint utan kokning till en tjock sås och ger en fyllig köttsmak i soppor och grytor. Lätt sötakigt kryddad, så även den lämpligast i thaiinspirerade rätter.
Proteinhalt 44%. Ett klart alternativ för den som inte får ner pemmikan p g a dess höga fetthalt.
 

Bilagor

  • 078.jpg
    078.jpg
    61.4 KB · Visningar: 1,060
Sanost

I somras hamnade ett paket med skivad brunost och lompe i ryggsäcken.

Hemma Värmland torkas och rivs brunosten/mesosten=sanost och används för att göra klengås = smörad kaka som vänds i sanost. Sanost kan också användas som smaksättare i mat.
 
Skirat (klarifierat) smör...

...från Arla går nu att köpa i lätta och behändiga 250 grams plastburkar i (vad jag sett hittills) Coop och City Gross.

Den som inte gillar den lite "brända" (vissa säger härskna) bismaken hos indisk ghee har här ett helt smakneutralt alternativ. Skillnaden beror på att det svenska skirade smöret tillverkas genom separering vid avsvalning efter måttlig uppvärmning, och inte som ghee genom en långvarig bortkokning av vattnet.

Burkarna är suveräna att packa även annan halvfast/kladdig vandrarmat i - jag har just laddat en med 12 portioner hummuskoncentrat :)
 
...från Arla går nu att köpa i lätta och behändiga 250 grams plastburkar i (vad jag sett hittills) Coop och City Gross.

Den som inte gillar den lite "brända" (vissa säger härskna) bismaken hos indisk ghee har här ett helt smakneutralt alternativ. Skillnaden beror på att det svenska skirade smöret tillverkas genom separering vid avsvalning efter måttlig uppvärmning, och inte som ghee genom en långvarig bortkokning av vattnet.

Burkarna är suveräna att packa även annan halvfast/kladdig vandrarmat i - jag har just laddat en med 12 portioner hummuskoncentrat :)

Halaj!

Jag tycker att Arlas variant smakar bättre än den man handlar på invandrarbutiker.
Men jag undrar om någon har något tips för att göra den ”tjockare”?
Får den ligga en hel dag i ett varmt tält blir den alldeles för tunn. Man får skopa upp det med sked istället för att bre på med kniv på mackan.
Jag tänker mig något förtjockningsmedel som inte ger smak.

Som förvaring vill jag tipsa om:
http://www.locknlockshop.eu/100-ml---999-ml-page-161/
Burkarna är lufttäta. Finns på NK. Nej, inte naturkompaniet, utan den ”finare” butikkedjan.
På Biltema finns piratvarianter som säkert är lika bra.

//T
 
något OT

Höll inte originalburken tätt...? Då får jag tänka om, för jag har just laddat en sådan full med hummuskoncentrat och en till följer med fylld med originalinnehållet.
Jag har i o f s testat med vattenfylld upp-och-nervänd burk, och den stod så i flera timmar utan att läcka, lägger matfolie som "packning" krig öppningen och har alltihop i en yttre plastpåse. Men har du varit med om det får du hemskt gärna skicka varning före söndag. Varken hummous eller smör är kul att ha lös i packningen :p

Ang. din fråga så har jag tyvärr inga tips, utom att packa i påfyllningsbar mattub (tack Polar300 för tipset var de går att hitta nuförtiden).
De gånger jag använt tub till skirat smör hade jag dock svårt att få ut det alltför kalla och stela innehållet... men jag kanske rör mig i svalare nejder än du.
 
Halaj!

Nej, nej. Jag har inte ens provat. Det jag gillar med lock&lock är robustheten. Man kan utan vidare ställa sig på burken. Det är lätt hänt att man t.ex. lägger knät på Arlaburken i tältet i mörkret. Inte nog med att knät blir kladdigt, det är svårt att få bort allt ftån tältgolvet. Skulle det börja härskna och lukta skunk i hela tältet kan man ju hålla sig för skratt.

//T
 
Tyckte Arlas skirade smör var utmärkt både smak- och förpackningsmässigt, både för mackor och utfyllnad i andra rätter. Den var lite väl hård för mackor, men det funkar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...