Vad gör en actionkamera?

Hej,

vad är det som gör att en actionkamera är en actionkamera? Om jag monterar min Nikon Coolpix AW100 på ett hjälmfäste så blir ju inte det en actionkamera bara för det, även fast den är stryktålig, vattentät och kan filma. Eller?

/Måns
 
Hej,

vad är det som gör att en actionkamera är en actionkamera? Om jag monterar min Nikon Coolpix AW100 på ett hjälmfäste så blir ju inte det en actionkamera bara för det, även fast den är stryktålig, vattentät och kan filma. Eller?

/Måns

En actionkamera är ju en lite kamera, som just är vad det låter som, gjord för "action" ex. Mountainbike, paintball, klättring, paddling allt.
Dessa är ju mindre i size och vikt än den du hänvisade till, skall ge en så pass bra bild att den går att spela in filmer med och även fota.
 
Jag vill påstå att även Nikons D3 kan vara en actionkamera. Det är upp till brukaren att avgöra vad hen gör med den. En stillbildskamera som används till svår action kan på ett alldeles utmärkt sätt vara just en "actionkamera".
 
Fixfokus och inga rörliga delar

Jag känner ett antal fallskärmshoppare som har lite olika versioner av Go Pro Hero. Go Pro Hero har vad jag förstått fixfokus och inga rörliga delar.
Sätter man ”vanlig” kamera med rörliga delar som zoom på en motocrosscykel så gissar jag att kameran skakar sönder rätt så fort.

Kanske är definitionen på en actionkamera att den tål att vibrationer och fukt utan att gå sönder.

Per
 
Ok, men om jag ställer frågan så här då: hur mycket sämre skulle resultatet bli om jag monterar en Nikon Coolpix AW100 på kajakdäcket och filmar när jag paddlar, än om jag använder låt säga en GoPro som ju har det som sin specialité? Det verkar ju bla som om actionkamerorna har nån hemlig skakning/vibrations-eliminering som andra kameror inte har...?

/Måns
 
Ok, men om jag ställer frågan så här då: hur mycket sämre skulle resultatet bli om jag monterar en Nikon Coolpix AW100 på kajakdäcket och filmar när jag paddlar, än om jag använder låt säga en GoPro som ju har det som sin specialité? Det verkar ju bla som om actionkamerorna har nån hemlig skakning/vibrations-eliminering som andra kameror inte har...?

/Måns

Go Pro Hero 2 har i standardinställning en vidvinkel på 170 grader och är inte raktecknande. Nu är Go Pro Hero 3 på gång, men jag har inte satt mig in i vad den har för data.

OT
Jag köpte en Olympus Tough TG-1 http://www.dustinhome.se/product/5010638073/olympus-tough-tg-1/#intcmp=searchProvider_dacsa förra veckan

Per
 
upp till tillverkarna

Flera av de som kallar sig actionkameror är väl snarare PoV-kameror = point of view - dvs man filmar/fotograferar ungefär det som fotografen ser och filmat från ögonhöjd.
Jag har en contour men jag kallar den hjälmkamera då jag huvudsakligen använder den utanpå skidhjälm.
Tror inte det finns någon strikt definition av just acitonkamera utan det är väl upp till varje kamera-leverantör att kalla sin resp kamera för actionkamera.
Tror det var tidningen M3 som nyligen hade en test av vad de kallade actionkameror men de hade inte med någon contour-modell.
Jag har också en vattentålig kompaktkamera men den kallar nog inte Olympus för actionkamera.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Uletta Vad gör ni med era foton? Fototeknik 18
68678 Hur gör man?? Fototeknik 6
erington Hur gör man sekvensbilder? Fototeknik 5
tempura hur gör jag rent i huset? Fototeknik 7
Tobbe C Tålig och enkel actionkamera? Fototeknik 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...