Digital systemkamera

Önskar råd kring val av digitalsystemkamera.

Användningsområdet är till stor del familjebilder, barn i aktivitet båd ute och inne, samt att den kommer hänga med vid friluftsliv och skidåkning .

Har tittat på följande modeller

Canon 550d

Canon 50d

Canon 60d (ligger högre än tänkt budget)

Nikon d90

Gillar spontant Nikon kameran bäst, men har möjlighet att låna objektiv till Canon varför det är en fördel.

Således står det huvudsakligen mellan canon 550d med bätre isoegenskaper och filmfunktion mot 50d som är snabbare, har bättre af och bättre sökare.

Inledningsvis börjar jag med kitoptiken men planerar senre att köpa tamron 17-50/2,8 och på längre sikt kan en 70-200/4 bli aktuell vilket endast finns till canon.

Har fotat ganska mycket med systemkamera på filmtiden och saknar möjligheten att styra bländare och skärpedjup samt vill ha en snabb kamera så man hinner fånga de rätta ögonblicken med barnen. Digitalt har jag endast fotat med kompktkamera så det blir endel att lära sig gällande inställning bildredigering.

Nils
 
K7

Kolla Pentax K7 el K5

Vädertätade stryktåliga och betydligt tystare än både Canon och Nikon.

Har en K7 själv och är mycket nöjd.
Valde länge och väl mellan Nikon och Canon tills jag hittade den här.
 
Pentax = friluftskameror

Kolla Pentax K7 el K5

Vädertätade stryktåliga och betydligt tystare än både Canon och Nikon.

Har en K7 själv och är mycket nöjd.
Valde länge och väl mellan Nikon och Canon tills jag hittade den här.

Även jag valde Pentax (K-7) när jag köpte min första systemkamera för ett år sedan. Främsta orsaker till valet:
* Vädertätningen (även på de billiga kit-objektiven)
* Det betydligt smidigare formatet jämfört med CaNikon-kameror
Således två tunga argument för en bra friluftskamera. Så här långt är jag helt nöjd med mitt val. Funderar på att komplettera med 18-135-zoomen som även den är vädertätad.
//Torbjörn
 

avslutad210712

Gäst
Inledningsvis börjar jag med kitoptiken men planerar senre att köpa tamron 17-50/2,8 och på längre sikt kan en 70-200/4 bli aktuell vilket endast finns till canon.

Om du inte är låst till 70-200/4 såkanske det här objektivet skulle kunna vara något. Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Väntar själv på att det skall börja levereras till Sony men finns redan till Canon och Nikon. Fick ett Eisa Award 2010.

"Tamron SP70–300 mm/4–5,6 Di VC USD är en mycket kompakt, bekväm ochlättanvänd telezoom. Men dess främsta styrka är den höga skärpan som ävenhåller för användning på en högupplöst systemkamera med småbildssensor. Dentysta autofokusen gör objektivet idealiskt för såväl djur- som gatufotografimedan den förträffliga bildstabiliseringen gör det enklare att ta skarpa ochdetaljrika bilder vid dåliga ljusförhållanden."
 
Är man inte allt för pryltokig och måste ha det senaste så är ju begagnatmarknaden fantastisk. Jag köpte en 40D när den var ca 1,5 år gammal och är fortfarande hur nöjd som helst med den. Tycker de flesta nyheter är kosmetiska och ofta sånt som tar fokus från själva fotograferandet. Vad gäller efterbehandling så finns det inga måsten där, bara nya möjligheter. Det är i princip lika enkelt som för din kompaktkamera om du vill.

Objektiv är en annan story, där handlar det om hur kräsen man är. Ska du fortsätta med familjebilderna hade jag stegat upp till ett större omfång än 17-50. Det är vidvinkligt och ger en viss förvrängning, man räknar omkring 90-100 mm inkl formatfaktor för 1:1. Jag kör med ett 28-70/2,8 L som förståss är dyrt men å andra sidan kommer jag aldrig köpa ett nytt objektiv i det området. Det gick förresten också att köpa begagnat och relativt billigt :).
 
Optiken är en flaskhals som bestämmer mycket av slutresultatet. Satsa på bättre optik än du tycker dej ha råd med, gärna begagnad. Min 1kr (nu när 50öringen är på väg att fasas ut sort för sort).
 
550d!

Tycker absolut du ska klippa en 550D om du inte måste ha en kamera för hårda tag, själv fotar jag liksom inte när det regnar så känner inte att jag behöver en sådan, och även om man skulle ha en som är "tät" skulle man ju vara lite feg för att våga ha den ute när det regnar.

Canon före pentax för eftermarknad uteslutande, det är mycket lättare att hitta beg objektiv osv till canon/nikon

canon 550D har samma sensor som tex canon 7d och är skitbra på höga ison, så med denna kameran klarar du dig säkert gott på gluggar med ljusstyrka f4 eftersom du kan vrida på ison lite om så skulle behöver för tiderna.

d90 tycker jag absolut du ska akta dig för, en kamera som är ~4 år gammal och håller inte alls samma klass som en modern kamera vad det gäller brus. i övrigt en bra kamera men känns lite trist att köpa ngt som har så gammal teknik i sig redan. isf är det ju nikon d7000 som är en sjukt fin kamera, men snackar lite andra slantar då.

lycka till med kameraköp, det är en grymt skoj värld du är påväg in i!
 
Objektiv

Själv använder jag Nikon D5000. Fick ett mycket bra pris när den fasades ut och det var den kameran flera arbetskamrater har. Sällan använda objektiv kan vi därför låna av varandra. Detta är ett jätteplus! Behöver M ett riktigt kort tele för bilder i skumme kan hon ta mitt, behöver jag ett för större avstånd kan jag låna hennes långa. Vi delar stativ och sådant också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...