Pentax k200d, k20d

Någon som vet, hur står sig Pentax k200d idag?
Eller Pentax k20d?

Jag vet att dessa kameror inte går att jämföra mot varandra, men om man jämför dem var för sig mot liknande kameror idag. Det mesta blir ju bättre men klarar de sig hyffsat även idag.

Jag är absolut ingen proffs eller krävande fotograf.
Jag behöver en vädertätad systemkamera till en hyfsad peng.
 
Jag har själv en Pentax K20 och det är en mycket trevlig kamera. Den har nog det mesta du
kan önska och lite till. Vet du med dig att du kommer plåta mycket action/sport finns det
dock bättre alternativ eftersom K20:s autofokus är långsammare än t ex Canons motsvarande
modeller.

Glöm heller inte bort K20:s föregångare, K10. Exteriört är den i det närmaste identisk med K20,
och har precis samma fina vädertätning och robusta känsla. Det som skiljer är väl främst
att den har en annan sensor med "bara" 10 mp samt har sämre brusprestanda på höga ISO.
En mycket fin kamera även det, dock.

Både K20 och K10 går att få till mycket bra pris (ca 3000-4000kr för en K20 och 2000-3000kr för en K10). Det kan nog vara svårt att hitta några andra alternativ där du får så mycket kamera för pengarna!
 
K200d går ju att få för samma pengar som en k10d, men är den en bättre kamera?
Har den inte inte nästan innehåll förutom att k10 är lite mindre nybörjarvänlig?

K20 har jag också funderat på.
 
Jag har förvisso aldrig känt på en K200 men jag hade nog ändå satsat på K10 om valet stod
dem emellan. Jag antar att K10 är en mer robust kamera som känns roligare att jobba med.
Jag tycker inte att man ska vara rädd att som nybörjare kika åt kameror som är mer i semiproffs-
segmentet. Skillnaden i handhavande är inte så stor jämfört med nybörjarmodeller. De
mer avancerade kamerorna har fler inställningsalternativ, men dem behöver du ju inte
använda om du inte vill eller kan. Den rent fysiska känslan i en semiproffskamera gör
också att det i längden är mycket roligare att jobba med en sådan.

En annan sak som talar till K20/K10:s fördel är det kraftiga uppladdningsbara batteriet. Jag är
imponerad över hur mycket det klarar!

K200 använder vanliga AA-batterier och det lär bli rätt dyrt i längden med tanke på hur dåligt
sådana brukar hålla.

En punkt där K200 lär vara bättre är brushanteringen, där du kan gå upp på högre ISO än
på K10 innan det börjar brusa om bilderna. Något att beakta om du tänker fota mycket i svagt ljus. Hur K200 står sig brusmässigt mot K20 kan jag tyvärr inte svara på.

Bortsett från skillnader i brus på bilder med högt ISO kommer du nog inte se så stor skillnad mellan K10 och K200, de har båda en 10 mp sensor.
 
Senast ändrad:
Tackar.
Jag har bestämt mig (tror jag) för K20D om jag hittar någon till vettigt pris annars blir det K200d.
Kan ev bli en K-5 nu när de börjar dyka upp till vettigt pris (om än lite dyrare).
Jag behöver inte kameran förrän Till Augustis vandring, så jag avvaktar till jag hittar något bra.
 
Jag har haft en K20D i ett par år och älskar den kameran. Tillsammans med Pentax batterigrepp är den en riktig arbetsmaskin som gör sitt jobb bra. Det jag saknar hos den är de förbättrade brusegenskaper och autofokus som Pentax K-5 har. Men jag kommer behålla den ett bra tag framöver. Under mina fjällturer brukar också batterigreppet stanna hemma för att spara på vikten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...