Dykolyckan vid Djurö

Tyvärr har dykarna.nu drabbats av tekniska problem, och därför har det inte funnits någon möjlighet att dikutera dykolyckan på Djurö. Jag tycker det är viktigt att hålla diskussionen vid liv bland dykare intresserade av säkerhet.
Detta är den information jag lyckats skrapa ihop:
Under en dykubildning till PADI Advanced Open Water Diver fick två av dykarna problem och steg för snabbt till ytan, En blev uppfiskad av instruktörerna, men den andre sjönk till botten och är så vitt jag förstått ännu inte hittad. Det verkar ha varit två instruktörer på åtta elever vid tillfället. Svartholmsvraket är inte elt enkelt att dyka på, det ska vara strömt och ligger mitt i en båtklubb. Dock ska djupet inte vara mer än max 14 meter.

Konsumentverket har gått ut med ett påpekande om att dykföretagen tar alldeles för lätt på säkerheten i samband med utbildningar, av dödsfall inom dykning är det relativt stor andel som sker under utbildning.
 
Hmm, undrans vilket dykcenter det var som "drabbades" jag har själv bytt dykcenter ett par gånger för det finns en nonchalans när det gäller tillbud, de tas inte på allvar, det verkar iallafall inte vara ovanligt. Den allmänna inställningen är bara, "gnäll inte, det är sånt du får räkna med" Och att man inte tar säkerheten på allvar i praktiken, trots att säkerhetens lov predikas på teorin. Här har jag insett (suprise) att man får det man betalar för...
 
Mellanlina är numera borttaget från dykpraxis

men när jag gick Aqua-Sports PADIkurs första gången på Marstrand så var mellanlinan praxis.
Sedan dess har PADI vuxit och tycker inte uppenbarligen längre att man behöver anpassa sig till förutsättningar för dykning i kallt/mörkt vatten med stundtals dålig sikt.
I början var det CMAS och Svenskt Sportdykar bevis som var normen och därmed även mellanlina.
Har själv dykt på div platser i varmt hav utan mellanlina (givetvis med egen rigg) då det inte går att tvinga folk att använda mellanlina.
Däremot är jag ytterst tveksam till att dyka i nordiska vatten utan mellanlina om det inte föreligger betydande redundans vad gäller regulatorer och flaskor i den egna utrustningen och även givetvis för dykkamraten.
Med en lina är inte lufttillgång längre bort än 3m...
 
det där med mellanlina kan diskuteras i evighet, jag ser mellanlinan mer som en risk än en säkerhetsdetalj så den kan vi lämna därhän. problemet ligger inte i utbildningssystemen, det vet alla som jobbat med detta, det handlar om den enskilda instruktören/butiken som väljer att frångå säkerhetsregler för att spara in på kostnader. att säga att en det ena systemet är bättre än det andra är bara korkat.
 
Ja tyvärr är det ofta så. Jag dyker ju oftast (alltid) ensam, gör en del dykjobb också men säkerheten finns alltid med. Förra veckan besiktade jag en sjövattenledning på 12 meters djup och totalt kolsvart och lerigt. Inget mysigt läge för luftstopp precis så vad gör man åt det då? Jo kör med rigg med reservluftventil och utan manometer. Dessutom följebåt och lina knuten i riggen och en boj på ytan. Skulle riggen knasa (vilket AGA-Divators grejer aldrig gör) så har det bara varit att rycka spännet till riggen, tagit tag i linan och med ett enda drag börjat flyta upp kontrollerat iom. att riggen då fungerat som ankare.


Tänker man efter före så inträffar sällan det osannolika.
 
Jamen har jag inte rätt? Jag har dykt i över 30 år på dom mest konstiga platser och kör man inte "safety first" så blir man inte långlivad som yrkesdykare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...