Definition av vätskedrivande?

Efter en tråd om höjdacklimatisering här på utsidan, så filosoferade jag lite vidare på vad vätskedrivande egentligen är.
Jag ser två möjliga förklararingar:
1): Man kissar tidigare (men samma mängd som utan vätskedrivnade effekten)
2): Man kissar mera (större volym än utan vätskedrivande effekten)

Oavsett vilket finns ju mindre vätska i kroppen för t ex svettning efter en stund.

Men om vi ska tala fysik är det högre tryck eller större volym?

Äng vilka substanser som är drivande - Koffein och thein - är de drivande i någon av meningarna ovan?
Att dricka 1 dl kaffe - ger det netto 1dl vätska till kroppen?
enligt 1: Ja fast under en kortare tid
enligt 2: Nej netto har du mindre vätska i kroppen efter kaffet haft sin drivande effekt

Eller tänker jag fel och det är samma sak?


Alkohol tror jag är drivande med tanke på hur många känner sig dagen efter - uttorkad.
Men vid vilken alkoholhalt/alkoholmängd blir det negativt netto om vi antar 2) ovan.
Är t ex lättöl netto plus eller minus?
Eller är bakfylla saltbrist och nedbrytning av andra biprodukter av alkoholnedbrytning.

Och när vi ändå är inne i vätskebalansen - hur mycket vätska kan kroppen tillgodogöra sig, dels vid normalt arbete och dels vid stark svettning?

Glad om någon kan reda ut detta på vetenskaplig grund

/Patrik, välhydrerad för tillfället
 
Jag misstänker att beskrivningen att punkt 1 innebär ett slags status quo kommer från ett missförstånd. Då det visserligen är helt sant att man urinerar samma mängd vätska som man sätter i sig, men den användbara mängden vätska i kroppen ändå minskar på grund av den ökade aktiviteten (osmosregleringen) i njurarna, som följd är återabsorberingen från njurarna mindre. Vad jag har förstått är detta dock marginellt och ska inte ha någon större egentlig effekt.
 
Enligt nyare bevisning påstås 1 dl dryck av softtyp ge 1 dl vatten till systemet.
Starköl och alkoholhaltiga drycker kräver vatten för förbränningen, d v s utan extra tillförsel tar de.
 
Jag tror inte att det i grunden handlar om hur mycket av vätskan som finns kvar i kroppen utan mer om VAR i kroppen den finns kvar så att säga.

Det man tittar på är alltså vätskehalten i blod och vävnad. Sen om den vätska som inte finns kvar där är kvar i urinblåsan eller kissats ut är inte relevant i sammanhanget.
 
Du pinkar större mängd än vad du häller i dig. Ungefär som att grava kött - du drar vätskan ur köttet.
Saltbrist - mineralbrist. Vid alkoholförtäring innebär det mest kaliumbrist, kalium finns i banan eller i vissa kosttillskott.
Vätskeersättning: 1 liter vatten, 1-2 msk socker och 1 tsk salt. Kurerar det mesta i vätskebrist.
Kaliumet tar bort skaket dagen efter.
 
Vätskedrivande effekt

är nått som ökar flödet av urin till urinblåsan mätt t ex per 10-minutersperiod.

Thure
 
att bränna sprit, i kroppen

och effekter av alkohol, te kaffe är såpass komplicerat att det inte går att klarlägga i en diskussionstråd. Lite kan man kanske ta till sig från http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/vatsk.htm respektive njurfysiologikapitel.

Thure

Tack för en mycket välskriven och pedagogisk artikel med vetenskap bakom.

Du skriver att kaffe bör kompenseras med lika mängd vatten.

Har du någon motsvarande siffra för alkohol?
Hur mycket vatten åtgår i kroppen för att förbränna säg 1 cl ren alkohol?
Någonstans går ju gränsen för när vattenmängden överstiger åtgången för alkoholförbräningen - t ex är lättöl netto plus eller minus. 2,25 volymprocent alkohol ger ju 0,74 cl ren alkohol i en vanlig 33cl flaska/burk lättöl medan du får i dig drygt 30 cl vatten samt lite annat som smakar på köpet.

/Patrik, nyfiken
 
Det är inte bara

alkohol som påverkar öl har t ex större vätskedrivande effekt än motsvarande alkoholmängd i vin.

I en vätskebristsituation blr den vätskedrivande effekten mindre än när kroppen är i balans.
Finns oerhört mycket studier, här en jag hittade vid en googling på beer och diuretic.

http://alcalc.oxfordjournals.org/content/45/4/366.full

Stora nackdelarna med alkohol i friluftssammanhang är beteendepåverkan och risk för livshotande sänkning i blodsockernivån Se min tidigare länk.

Thure
 
Kaffe..?

Jag vill minnas att nyare forskning tyder på att kaffets urindrivande effekt står i relation till kaffekonsumtionen. Dvs vana kaffedrickare påverkas inte eller väldigt lite medan ovana kaffedrickare tydligt påverkas.

//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.