LCHF diet, funkar den vid vandring?

Kostfrågan är väl lika stor som hela kosmos snart 😊.
Kostcirkeln och 6 till 8 brödskivor om dagen var det som gällde i min barndom. Jag äter numera mindre av bröd trots att jag tycker om att baka och gärna med surdeg. Överhuvudtaget blir det mindre med kolhydrater. Det blir mest till helgen och jag känner att jag mår bättre av det. Inte så att jag är någon LCHFare direkt. Jag tror på kolhydrater när kroppen ska prestera mer än vanligt. En skvätt välling på morgonen startar dagen med en bit hårdbröd sedan undviker jag oftast mer kolhydrater under dagen. På vandringar blir det ofta tvärtom.
När det gäller fetman som breder ut sig så tror jag att det är sockerintaget som är största boven. Givetvis spelar den stillasittande livsstilen och alldeles för stora portioner roll också.
I fattiga länder jag besöker har fetman ökat rejält under de sista 10 - 15 åren. Samtidigt har Coca-Cola flaskorna vuxit till fyra liter.
Men åter till huvudspåret på tråden så tror jag att det nog ska gå bra att klara sig. Lyssna på kroppen och drömmar man om gröt, pasta, bröd så kanske det är nån slags signal.
 
Finns väl inget som man "går så bra på" som havregrynsgröt på morgonen och det lär innehålla en kolhydrat eller två.

Jag blandar en egen frukostgrötsmix till vandringen som är både god och ger lång energi (Blandning av AXA Grynblandning (4 sädesslag), russin, solrosfrö, krossat linfrö och krossat sesamfrö). Till 10dl, ungefär lika många portioner, förhållande ca. 7:1:1:0,5:0,5 dl
Smaken på sesamfröna, som är mycket energitäta, är ganska utpräglad så man får hålla igen på mängden och smaka sig fram.
(inte LCHF jag vet;))
 
Tack för svaren, jag har inte hållit på så länge men det är främst magen som mår så mycket bättre och så går vikten ner. Dessutom har mitt konstanta sötsuget försvunnit. Jag tror inte jag kommer att hålla på så slaviskt vid vandringen men jag ska nog omvärdera min tidigare matsedel.
Mvh. Veni
 

avslutad210712

Gäst
Tack för svaren, jag har inte hållit på så länge men det är främst magen som mår så mycket bättre och så går vikten ner. Dessutom har mitt konstanta sötsuget försvunnit. Jag tror inte jag kommer att hålla på så slaviskt vid vandringen men jag ska nog omvärdera min tidigare matsedel.
Mvh. Veni

Jag går inte på någon speciell diet men för länge sedan när debatten om det "vita giftet" kom igång så beslutade jag mig för att dra ner på sockerintaget.

Började med att sluta ha socker i the vilket var bland det vedervärdigaste jag varit med om från början men det gick så småningom. Sen slut socker på fil. Sen bort med frostflingor. När jag sedan började dricka kaffet så försvann sockret därifrån också. Så har det fortsatt så numer är jag nästan kemiskt fri från allt vad godsaker heter men visst tar jag en sötsliskig godis någon gång men det är inte många per år. Choklad äter jag men bara den sort som har hög cacao-halt och därmed låg sockerhalt. Nästa sak som åkte från min matsedel var pommes-frites som är friterad. Äter aldrig sk skrovmål numer utan bara hamburgare med sallad eller liknande. Chipsen har också åkt och jag har sån tur att jag har en försäljare av ren- och älgkött i olika former 300 meter från jobbet så numer blir det oftast ett rökt renhjärta till helgen istället för chips. Vet att inte rökt mat räknas som det mest hälsosamma. Och blir det chips så blir det någon form av Blairs Habanero eller liknande. 12% fett och så starka att mängden är betydligt mindre än en 300 g 30% "standardchips". Och tala om att jag fick mig en funderare för några år sedan när jag läste på den "hälsosamma" youghurt-tetran "nu 25% mindre TILLSATT socker".
 

avslutad210712

Gäst
Jag blandar en egen frukostgrötsmix till vandringen som är både god och ger lång energi (Blandning av AXA Grynblandning (4 sädesslag), russin, solrosfrö, krossat linfrö och krossat sesamfrö). Till 10dl, ungefär lika många portioner, förhållande ca. 7:1:1:0,5:0,5 dl
Smaken på sesamfröna, som är mycket energitäta, är ganska utpräglad så man får hålla igen på mängden och smaka sig fram.
(inte LCHF jag vet;))

Vi gjorde gröt på musli förra sommaren och det fungerade förvånansvärt bra.

Frön av olika slag har vi insett att det är mycket energi i förhållande till vikten så det kommer att följa med till sommaren.

Men någon strikt LCHF-diet kommer jag aldrig att hålla.

Gjorde en "frystömning" här om året och åt enbart sallad och proteiner under två veckors tid. Gott javisst men tala om att jag drömde om knäckebröd innan det gått två veckor *L*.
 
Jag går inte på någon speciell diet men för länge sedan när debatten om det "vita giftet" kom igång så beslutade jag mig för att dra ner på sockerintaget. (...)
I samband med den debatten bestämde sig en av mina två döttrar, av ren nyfikenhet, att genomföra ett litet experiment med total frihet från socker och andra söta smaker*. Hon fick med sig några klasskompisar, sin storasyster, sin pappa och mig själv (som dock inte gillade sötsaker redan från början). Nu var detta ingen vetenskaplig undersökning utan bara ett skolarbete, men vi fick nog ändå några ganska tankeväckande insikter:
  1. Det var svårare än alla trott att helt undvika tillsatt socker i vanlig vardagsmat. Ungdomarna fick lusläsa alla innehållsförteckningar och blev ofta chockade över sockerandelen.
  2. Det tog mellan 10 dagar och två veckor att helt bli av med sockersuget. Därefter tyckte alla deltagare utom en**, att det helt enkelt inte smakade gott!
  3. Tvingade man, i det "avgiftade" tillståndet, ändå i sig något litet med söt smak, ville den som försökt snart ha ännu mer, fast det som sagt inte ens smakade gott de första gångerna. Enda sättet att upprätthålla sin "drogfrihet" var alltså att helt undvika söta smaker - med undantag enligt nedan.
  4. Att äta en liten mängd frukt (dvs enkla sockerarter) hade dock inte alls samma snabbt "beroendeframkallande" effekt som att äta mat med tillsatta dubbla sockerarter (dvs vårt vanliga rörsocker).

* detta för att även konstgjorda sötningsmedel triggar delvis samma belöningssystem, och därmed fortsatt sockersug.
** den som inte blivit (hunnit bli?) fri från sockersuget efter två veckor, och inte heller ville fortsätta experimentet längre än så, var pappan - dvs den ende vuxne deltagaren som gillat och ätit söt mat från början.
 
finns det någon som kan vara saklig o peka på nackdelar för en ketogen-anpassad människa?
keteogenmänniskan luktar lätt aceton
--
gröt äter jag hemma ibland, men sällan på turen numera, då jag inte står mig så bra på det. Nu blir det mest musliblandningar med musli, torrmjölk, hasselnötter, chiafrön, lite socker och sen på med varmt eller kallt vatten.
 
Senast ändrad:
Provat musli i år Men Aldrig mer hellre då olika sorter gröt olika dagar.Den energin som finns i värmen är även den k kal samt att man håller sig mätt.
Jag fick magsjuka efter 3 av 11 dagar och det går utmärkt att gå 15-18 km med 20-15 kg i kuperad terräng på ca 2200 kcal,så länge du har ett mål att passa en buss eller tåg en bestämd dag med en ej ombokningsbar biljett.
Räknade och gjorde inlägg men det är bara att dra på kängorna och säcken på morgonen och gå så länge man dricker tillräckligt med vatten kan du äta upp dig när du kommer hem i mitt fall 8-10 kg.
Efter någon vecka är du uppe på normalvikt igen.
Jag hade förvisso gått medvetet gått upp ca 2-3 kg utan den extra fett/glykogen inlagringen hade det troligen varit lite större utmaning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Blodvärden och diet. Träning och hälsa 23
smizz Hur funkar BIP-test? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.