Hur tränar jag ryggen

Vem var detta riktat till? TS har inte varit inloggad på nästan ett år ...


Jag kanske skulle förklara min undran. Det verkar som att många tror att alla äger en skivstång.
Själv gör jag det inte - jag vet inte hur jag skulle få hem en (på pakethållaren? I ryggsäcken?)
var jag skulle förvara den och hur jag skulle få plats att öva med den. Helst skulle jag inte vilja använda vikter alls, kanske inga redskap, utom ett par gummiband och sådant som jag ändå har med mig på mina resor.

På min senaste PT-timme berättade jag att jag inte klarar chins (det finns en ställning 600 meter från min bostad). PT:n visade då hur man kan underlätta med hjälp av gummiband. Vi testade ett s k Power Band (kolla hemsidan för HE Fitness), det gröna, som var det kraftigaste de hade på gymmet. Sen knöt jag ihop några av de band jag hade hemma och prövade och det gick inte speciellt bra. Vad jag undrar då är: har då alla mina andra ryggövningar varit förgäves? Borde jag inte genom dem kunna öva upp mig till chinsnivån, eller är det min bristande armstyrka som är i vägen (speciellt min högra arm och axel är mycket svag)? Alla andra verkar klara av det.
 
Nu har jag inte direkt ont i ryggen längre. Ju längre jag har haft ont, desto argare har jag blivit, och tränat hårdare och hårdare. Nu på slutet har det varit massor av set på hela magasinet i ryggmaskinen, plus många andra övningar. Det gör ont på olika sätt med fria vikter kontra maskiner kontra ställning (ryggresning, med vikt). Själva maskinen har tagit djupt kring ryggraden (ilande men ganska svag smärta, som även Sam Fussell beskriver i boken Muscle, fast då marklyft) medans ställning har gett pump. Båda är antagligen nödvändiga plus marklyft är nödvändigt för att härda själva ryggraden.
 
Jag kanske skulle förklara min undran. Det verkar som att många tror att alla äger en skivstång.
Själv gör jag det inte - jag vet inte hur jag skulle få hem en (på pakethållaren? I ryggsäcken?)
var jag skulle förvara den och hur jag skulle få plats att öva med den. Helst skulle jag inte vilja använda vikter alls, kanske inga redskap, utom ett par gummiband och sådant som jag ändå har med mig på mina resor.

På min senaste PT-timme berättade jag att jag inte klarar chins (det finns en ställning 600 meter från min bostad). PT:n visade då hur man kan underlätta med hjälp av gummiband. Vi testade ett s k Power Band (kolla hemsidan för HE Fitness), det gröna, som var det kraftigaste de hade på gymmet. Sen knöt jag ihop några av de band jag hade hemma och prövade och det gick inte speciellt bra. Vad jag undrar då är: har då alla mina andra ryggövningar varit förgäves? Borde jag inte genom dem kunna öva upp mig till chinsnivån, eller är det min bristande armstyrka som är i vägen (speciellt min högra arm och axel är mycket svag)? Alla andra verkar klara av det.

Stark rygg och axlar är viktigt vid chins och pullups, men det krävs också ganska starka biceps och bra greppstyrka i händerna.
Om du kan klara det med dina skador på armarna vet jag inte, men generella råd för att komma sig till chins/pullups är att göra biceps curls, det går fint att göra hemma med hantlar/plastpåsar/sportbagar med någon form av vikt i.
Greppstyrka kan man träna med speciella handstärkare, men även genom att krama gummi- eller tennisbollar i händerna.

Ofullständiga chins och pullups i olika varianter är också bra träning, i första hand med hälarna i marken och sträckt kropp och öka påfrestningen genom att få hälarna längre och längre bort från överkroppen, det stärker också coremuskulaturen. Dessa går att göra på allt från löjligt enkel till ordentligt jobbig nivå beroende på höjd på grepp och hur långt bort från kroppen fötterna befinner sig. Enklast är att stå ganska upprätt med stång i axelhöjd belastningen då blir ned mot 5 % av kroppsvikten, medan om stången är på höjd med ett stolsäte och hälarna i marken är nästan hela kroppslängden bort så kan det bli ca halva kroppsvikten man lyfter.

Nästa steg innan man klarar chins eller pullups är att göra negativa varianter, dvs ta sig upp med hakan över stången med hjälp av en pall eller liknande och när man kliver av stolen sänka sig ner till hängande med raka armar så långsamt som möjlig, man bör få dem att ta 4-5 sekunder innan man går vidare till nästa steg.

Näst sista steget är assisterade chins/pullups, dvs få hjälp att komma upp med hjälp av gummiband/träningspartner/speciella gymmaskiner för den som tränar på gym (Peter, jag vet att du bara tränar hemma, men kanske någon som går på gym också vill lära sig klara chins.)

Sista steget är... ja, chins och/eller pullups.

Lycka till med träningen, hoppas du får god framgång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
Hobbes73 CrossFIT någon som tränar det? Träning och hälsa 0
brigas Varför tränar du? Träning och hälsa 19
Erik_Strid Vilka muskler tränar de här? Träning och hälsa 5
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...