Hälsporre

Hej,
Jag har drabbats av hälsporre och undrar nu hur länge sådant brukar vara. Jag fattar inte varför jag har fått det, brukar gå i bra skor och har gjutnar inlägg för mina höga fotvalv. Jag har ingen tålamod och är oroligt inför sommarens vandring. Tjatade till mig en lättare kortisonspruta och köpte en gelkudde men det gav nästan ingen effekt. Enligt läkaren bör jag vila men jag vill ut och vandra iaf kortare turer. Funderar nu att köpa "Joya" skor men de kostar en slant och så är dom rätt fula också. Det senare kan jag står ut med om de hjälper. Är det någon som har erfarenhet av de skorna? Funkar det att göra kortare vandringar i "Joya" skor? Eller har ni några andra tips?
Mvh. Veni
 
Hej!

Det är för det mesta en god prognos vid Plantar fasciit eller hälsporre. Nästan alla blir av med smärtan. Det tråkiga är att det kan ta lång tid innan man kommer till rätta med besvären. En predisponerande faktor brukar vara just förhöjda hålfotsvalv.

Mitt tips till dig är att massera fötterna (senan i hålfoten), särskilt efter vila innan du börjar gå eller innan du hoppar ur sängen på morgonen. Fortsätt träna men undvik långa gång/löprundor. Kör hellre nån alternativ träning en period. Cykling, simmning etc...

Gå så mkt som möjligt i bra dämpade och vridstyva skor. Gärna löparskor. Dom skorna du nämner har jag ingen aning om. Så våger inte säga nåt om dom.

Ibland kan stötvågsbehandling ge ett gott behandlingsresultat. En del sjukgymnaster och naprapater jobbar med stötvåg. Kan vara värt att kolla upp iaf.

Lycka till!!

Mvh Peter
 
vadstretch och stå på trärullar

De tips som jag fick mot min hälsporre av en erfarnen sjukgymnast med inriktning på idrottsskador och som hjälpte mej var två saker
- dels stretcha vadmuskeln ofta och mycket - min vadmuskel är svårstrechad och bidrog på något sätt till hälsporren men minns inte i detaljr hur, även om utlösande faktorn för miej vara att jag slutade använda skor då jag tränade kick'n'box = hopp-intensiv träning och mina hälar gillade inte när mina 90 kilon landade odämpade
- dels att stå på trärullar - cirka 5 cm i diameter och massera under fötterna - i början klarade jag kankse 10 sekunder och ändå med avlastning från kroppstyngden genom att lägga över vikt på händerna som jag höll i bordet jag stod vid men efter hand klarade jag längre tider - tror jag stod uppåt minuter och rullade fram och tillbaka utan avlastning på slutet. Hna tyckte först jag skulle stå på läskflaskor men jag vågar inte tänka på vad som händer om en flaska går säönder så jag valde att köpa rundstav på brädgården istället och sågade till två deciemter breda bitar som jag ställde en fot på varje och rörde fötterna fram och tillbaka på medan jag höll mig i bordskanten. Ha ett rejält tag tills du hittade balansen och kör inte för länge i början. Jag körde hela fotens undersida, från främre trampdyna till hälen och åter- fram och tillbaka.

Den snåle men mindre bakteriefruktande kan ju stå på två brödkavlar :)

/Patrik, nu är det ryggen som ska kureras med ryggresningar istället

Det sista kändes lite som "ont ska med ont fördrivas" men det hjälpte mej.
 
Jag har haft Joya-skor. De var sköna, men hjälpte inte. Det har i och för sig inget annat gjort heller.

Det som hjälper tillfälligt för mig är att undvika hårda underlag och tunga lyft. Sen tror jag att alla träning som inte gör det sämre är bra.

Hjälpte kortisonet något?
Fick du diagnos på något annat sätt än att du beskrev problemen? Någon fysisk undersökning?
 
Se till att använda de gjutna sulorna, är de anpassade just för ditt problem? Dvs är de lite förhöjda mitt under främre trampdynan och inte trycker framför undersidan av hälen? Det hjälpte mig när inget annat funkade - gjutna och anpassade sulor.

Gele-inlägg och liknande tyckte jag bara gjorde problemen värre.

Se till att använda tofflor inne, typ Birkenstock, som avlastar - dessutom slipper du bli kall om fötterna vilket förvärrar problemen.

Om du har ordentligt ont så räkna med ett par månader innan det blir bättre om du sköter dig. Det är ju en inflammation och det är svårt att vila undersidan av foten, dessutom blir man ju stel och problemen blir värre när man inte får blodgenomströmning i området.
 
Jag har haft Joya-skor. De var sköna, men hjälpte inte. Det har i och för sig inget annat gjort heller.

Det som hjälper tillfälligt för mig är att undvika hårda underlag och tunga lyft. Sen tror jag att alla träning som inte gör det sämre är bra.

Hjälpte kortisonet något?
Fick du diagnos på något annat sätt än att du beskrev problemen? Någon fysisk undersökning?

Hej,
Kortisonet hjälpte inte, samma med gelekudden. Det blev faktiskt värre. Jag har köpt nya gympa skor från Karhu som jag går omkring i ute som inne. Jag använder mina gjutna inlägg (skaffat från Ortopeden) i skorna och det känns skönt att gå i dom men det har inte blivit bättre. Smärtorna finns ju kvar men något mindre än om jag går i andra skor.
Jag har också problem med mitt knä (samma ben) har följt sjukgymnastens program och det har blivit bättre. Men nu med hälen haltar jag något och belastar kanske fel och nu börjar knät krånglar igen. Det känns som en ont circel.
Felet var nog att jag kände en ömhet under hälen en längre tid men ignorerade det, det var inte så farligt och tänkte det går nog över eftersom vissa dagar kändes det rätt bra. Hälsporre hade jag hört talas om men inte skulle jag ha det. Men under julledigheten var jag ute på en längre promenad i kuperat terräng med riktiga kängor och då eskalerade det. Jag fick ta hem mig haltandes och sedan dess är det så. När jag var tillbaks i Sverige sökte jag akut men läkaren undersökte det hela inte så noga, hon sa att det verkar vara en hälsporre. Det var jag som tjatade till mig en spruta men den gav ingen effekt.
Var i kontakt med ortopeden som gjorde mina inlägg och han föreslog att göra stötvågsbehandlingar men först om 3 veckor på grund av kortisonsprutan. Sedan använder jag också inflamationshämmande gel utvärtes.
Jag får väl se hur det går. Tack för alla svaren.
Mvh. veni
 
Jag blev av med problemen efter en stötvågsbehaandling. Sedan dess har jag även använt sulor från superfeet i alla skor, även joggingskor och vandringskängor. Med tanke på hur effektiv stötvågsbehandling var för mig kan jag verkligen rekommendera den. Redan efter första behandlingstillfället kändes det mycket bättre. Vet inte varför inte fler prövar det så fort som möjligt, även om det kostar en del.
/Tomas
 
Låter lite som mitt förslag "stå på trärullar" är fattigmansvariant av stötvågsbehandling. Då jag läser om behandlingen här
http://ortomed.se/tjanster/stotvagsbehandling/
så den möjliga skilnad jag ser är att kraften från behandling kommer lite plötsligare från maskinen än från mitt rullande.

Hoppas du hittar en lösning för dej - hälsporre är inte kul.

/Patrik, inga bekymmer i hälarna nu
 
Köp en rulle sporttejp och sök på youtube: plantar fasciit. Titta på några varianter och välj den enklaste. Inte alls svårt att tejpa och fantastiskt effektivt. Du kan träna utan smärta och därigenom låta hälsporren läka utan att gå i taket av inaktivitet. Ha tejpen på så mycket som huden tål det, gärna hela dagen. Och massera, rulla flaska etc när du tagit bort den.
 
Jag blev av med problemen efter en stötvågsbehaandling. Sedan dess har jag även använt sulor från superfeet i alla skor, även joggingskor och vandringskängor. Med tanke på hur effektiv stötvågsbehandling var för mig kan jag verkligen rekommendera den. Redan efter första behandlingstillfället kändes det mycket bättre. Vet inte varför inte fler prövar det så fort som möjligt, även om det kostar en del.
/Tomas

Funkade inte för mig, 5 behandlingar och ingen direkt förbättring. Var nog mest att jag slutade springa som gjorde att besvären minskade något.
Eller, så har jag inte plantar fascit, utan mer än trött fettkudde i hälen.
Tejp var inte heller någon hit, det blev jobbigt för huden.
Vill inte vara alltför negativ, men det kan vara olika, och olika svårläkta problem, även om symptomen är snarlika kanske.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.