Magrutor

Träningen har inget med om magrutorna är synliga eller ej.
För att magrutorna ska vara synliga bör man ha en underhudsfettnivå på ca <13%. Alltså är det med hjälp av kostens väg(kcal underskott) man kommer dit, detta kan ske även med hjälp av träning för att öka förbrukningen av kcal, eller som sagt att man äter mindre, ännu bättre; en kombination av båda. 1kg fett är ca 9000 kcal, sedan om vi stoppar i oss ca 1000kcal så tar kroppen upp 90% resten omsätts som värme. alltså förbränner du 18000 kcal och har ätit 10000 kcal på en vecka så har du även förlorat 1kg kroppsvett teoretiskt (minskad ämnesomsättning, genetiska arvslag etc spelar in)....

När det gäller kost kan jag rekommendera LCHF dieten som är bra för oss som tränar mycket samt att den är hälsosam och man kan äta sig mätt hela tiden och kroppen ställer därför inte in sig på svält(minska ämnesomsättning), samtidigt som riskerna för sjukdomar minskar så som cancer och diabetes, följer denna diet själv året runt i stora drag.

Du kan även framhäva dina magrutor mer genom att få dessa större, för att öka volymen effektivt hos musklerna så behöver du träna med vikter utöver kroppsvikten, t.ex. crunch i kabel är en effektiv övning på gymet för att få upp volymen på magrutorna, annars är även terränglöppning bra för magmusklerna, dock så kommer du inte kunna få samma volym, om du vill veta mer djupt om varför så kan du läsa träningsböcker....

Detta gäller även kosten etc. Ett tips är bloggen träningslära.se, några av skribenterna här har även skrivit en bok som är läsvärd.
 
Det är som Crean mfl säger det som är avgörande är fett%, sifran är mer svår att definera eftersom det också är genetiskt. Vi har olika mycket fett och muskler även på magen och detta är avgörande för hur mycket jobb man behöver lägga ner. LCHF äter min fru, jag själv äter inte enligt LCHF, jag tycker att det är svårt att tillgodose sig den energimängd JAG behöver. Styrketränar 3-4 gånger på gym och löper emallan åt. Magmusklerna använder du hela tiden, så se till att gå ner i kropps% så kommer rutorna. Själv är jag mer intresserad av styrka och uthållighet, utseendet är bara ett bonus som kommer med träning..
:cool:
 
Jag kör en del kettlebells, och vilken övning man än väljer så tar det i magen.
Speciellt när man kommer upp i dom högre vikterna.

Jag är ingen expert, men snacket om att man inte ska träna musklerna "för mycket" vet jag inte om jag tror på. Visst, tränar man dom för mycket så kommer dom inte växa fort, men förutsatt att man har lite uppehåll då och då som jag tror dom flesta har, så växer dom.

Jag låter hellre mina muskler växa långsamt så dom blir sega och effektiva, istället för att pumpa upp dom och se dom försvinna lika fort. :)

Att träna med många repetitioner och med "naturligare" rörelser, och helst av allt faktiskt använda dom på riktigt när tillfälle ges, är vad jag tror det som ger dig en hållbar kropp som hänger med en resten av livet. Men, man blir inte stor, om det är det som är vad man söker.

/Roger
 
Träningen har inget med om magrutorna är synliga eller ej.
För att magrutorna ska vara synliga bör man ha en underhudsfettnivå på ca <13%. Alltså är det med hjälp av kostens väg(kcal underskott) man kommer dit, detta kan ske även med hjälp av träning för att öka förbrukningen av kcal, eller som sagt att man äter mindre, ännu bättre; en kombination av båda. 1kg fett är ca 9000 kcal, sedan om vi stoppar i oss ca 1000kcal så tar kroppen upp 90% resten omsätts som värme. alltså förbränner du 18000 kcal och har ätit 10000 kcal på en vecka så har du även förlorat 1kg kroppsvett teoretiskt (minskad ämnesomsättning, genetiska arvslag etc spelar in)....

När det gäller kost kan jag rekommendera LCHF dieten som är bra för oss som tränar mycket samt att den är hälsosam och man kan äta sig mätt hela tiden och kroppen ställer därför inte in sig på svält(minska ämnesomsättning), samtidigt som riskerna för sjukdomar minskar så som cancer och diabetes, följer denna diet själv året runt i stora drag.

Du kan även framhäva dina magrutor mer genom att få dessa större, för att öka volymen effektivt hos musklerna så behöver du träna med vikter utöver kroppsvikten, t.ex. crunch i kabel är en effektiv övning på gymet för att få upp volymen på magrutorna, annars är även terränglöppning bra för magmusklerna, dock så kommer du inte kunna få samma volym, om du vill veta mer djupt om varför så kan du läsa träningsböcker....

Detta gäller även kosten etc. Ett tips är bloggen träningslära.se, några av skribenterna här har även skrivit en bok som är läsvärd.

+1. lchf fick fram mina rutor utan att jag behövde plåga mig och i början tränade jag inte heller. För att få samma rutor som jag hade vid 18-25 årsåldern behövs dock mer styrketräning vilket jag numera tycker är helt för tråkigt. Största bonusen var dock att 8-10 års IBS försvann på mindre än en vecka. Jag är nära bekant med någon som ansågs vara sverigeledande på magåkommor, men han hade ingen framgång. Efter 3 år kan han tyvärr fortfarande inte erkänna att LCHF fixade magen då skulle ju ett helt livs forskning och arbete visa sig vara ganska oframgångsrikt... Ursäkta sidospåret.
 
+1. lchf fick fram mina rutor utan att jag behövde plåga mig och i början tränade jag inte heller. För att få samma rutor som jag hade vid 18-25 årsåldern behövs dock mer styrketräning vilket jag numera tycker är helt för tråkigt. Största bonusen var dock att 8-10 års IBS försvann på mindre än en vecka. Jag är nära bekant med någon som ansågs vara sverigeledande på magåkommor, men han hade ingen framgång. Efter 3 år kan han tyvärr fortfarande inte erkänna att LCHF fixade magen då skulle ju ett helt livs forskning och arbete visa sig vara ganska oframgångsrikt... Ursäkta sidospåret.

Det är sannolikt elimineringen av nagot du brukade äta innan du bytte diet som gjorde det, inte LCHF i sig. Det hade ju varit underligt om normaltillstandet vore IBS, och att du var tvungen att äta mer fett för att bli av med det.

On topic: Ät mindre, träna magen, precis som de flesta andra har sagt här. Genvägar finns inte.
 
Det är sannolikt elimineringen av nagot du brukade äta innan du bytte diet som gjorde det, inte LCHF i sig. Det hade ju varit underligt om normaltillstandet vore IBS, och att du var tvungen att äta mer fett för att bli av med
normaltillståndet är inte IBS om man äter mat som passar en. Socker och spannmål passar inte mig och många andra. Det räcker att jag äter socker så blir magen kass igen och socker räknas ju knappast som irriterande för magen!
 
normaltillståndet är inte IBS om man äter mat som passar en. Socker och spannmål passar inte mig och många andra. Det räcker att jag äter socker så blir magen kass igen och socker räknas ju knappast som irriterande för magen!

Nej, da rör det väl sig om nagon sorts intolerans eller annan sjukdom i ditt fall.
 
En lustig observation av min kropp är att den kan gå ner till 62kg utan att magmusklerna syns. Det är som att musklerna äts upp innan de sista fettdepåerna gör det. Är 188 cm. Hur bränner man fett UTAN att gå ner i vikt?
 
En lustig observation av min kropp är att den kan gå ner till 62kg utan att magmusklerna syns. Det är som att musklerna äts upp innan de sista fettdepåerna gör det. Är 188 cm. Hur bränner man fett UTAN att gå ner i vikt?

Som sagt detta är genetiskt, träna dina magmuskler mer så de växer. Att gå ner till 62kg och vara 1.88 är inte sunt men nu kanske inte du gjorde det med flit. Att bränna mycket fett utan att gå ner i vikt är i stort sett omöjligt. Att bränna fett betyder ju helt enkelt att du ligger på ett underskott. då kommer även en del av din muskelmassa att minska. Försök att få i dig mycket protein. ca 2g per kroppsvikt. Detta försvårar för kroppen att bränna muskler före fett. Stirra dig inte blind på magrutor det är bara okulärt. Se till att din kropp är frisk istället.
 
Nej, jag har varit glad ändå eftersom magrutorna finns där bakom fettet men hur jag än tränat eller ätit eller om min mage varit full med inälvsparasiter (62kg) så har fettdepån funnits där. Likadant att gå upp i vikt. Omöjligt. Kan äta så jag nästan spyr med ständig mättnadskänsla och 7000kcal per dag. Då lyckades jag gå upp fyra kilo på två år. Kostade 4000 i matvaror per månad. Men off topic.
 
Fällkniven, plankan samt att ligga nästan rak på svanskotan och hålla upp ben och överkropp strax ovan mark samtidigt som man flyttar en "vikt" från sida till sida i händerna. Tar bra i sidorna när magen måste stoppa vikten.

Kombinerat med en del löpning borde ge något. Men kan rekommendera att du drar till gymmet då jag tycker det är lättare att träna ryggmusklerna där. Minst lika viktiga.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.