Enkelt, billigt friluftsliv

Jo,ett helt forum där inget annat än kärleken till mig diskuteras skulle sitta fint.Kanske borde finnas ett Camping-fora att lägga det under. :)

Eller inte.


peter

Vem ska vara moderator, du eller polaren Fabio?;)
Det tog ett par dar innan jag fattade camp-grejen!!
Hoppas i alla fall att Du en dag finner ditt forum!
 
Jag ska försöka att på ett pedagogiskt vis förklara vitsen med opraktiska kläder för dig:

De kan vara förbannat snygga.

Jo, jag har förstått att det finns människor som anser att utseendet är så viktigt att de för att se riktigt bra ut bär opraktiska kläder. Som t.ex. att gå på stan i dunjacka och lågskor, utan mössa, när det är snöstorm. Men dem finns det andra trådar om.

Själv tillämpar jag som sagt var samma filosofi på stan som i skogen eller på sjön: kläder efter väder.
 
Jo, jag har förstått att det finns människor som anser att utseendet är så viktigt att de för att se riktigt bra ut bär opraktiska kläder.
Det är tur att världen inte är fullt så svartvit. En dag som idag, med -2 grader, sol och nästan vindstilla, är komfortbristen som en snygg trenchcoat, ett par bruna mockaskor med matchande bälte, en schysst halsduk och och en kashmirtröja under, innebär för mig inte skäl nog att byta denna klädsel mot mjukskalbyxor, dunväst och hellyhansen, även om de senare kanske varit snäppet mer "optimalt" ur nåt slags "om kriget kommer eller det blir snöstorm"-perspektiv.

Tvärtom, givet detta funkade ovanstående klädsel alldeles utmärkt. Om det blåser imorgon tar jag på mig en stickad mössa som matchar halsduken, kanske åker vinterrocken fram. Men inte mina dunbyxor och skidpjäxor och skalhandskar och underställ, även om dessa kanske skulle vara snäppet mer funktionella.


För att återknyta till ursprungsproblemet: De dyraste (frilufts-)prylarna och -kläderna är väl de vi inte använder; de som är så fina (=dyra) att vi inte näns nöta på dem. Detta ämne har dock avhandlats x flera, men tål att påpekas igen.


Om jag bara tänkte på funktionen så skulle jag inte heller behöva ödsla en massa tid på att t ex duscha varje dag. Men det påstås att människan är ett socialt djur, så därför får jag väl fortsätta duscha, och ha hyfsade kläder på mig. Och hälsa på folk, och annat som egentligen är helt onödigt ur ett strikt funktionellt perspektiv.

Och för att citera MonicaKa: "Det finns inget fult väder, bara fula kläder"?

...och oförbätterligt fula människor ;-)
 
Emellanåt

kräver etiketten att man tar på sig formella kläder. Inte alltid de mest funktionella. Men så blir det tryggast för majoriteten i dylika sammanhang. (sen får man ju blänka lite med salladen oxså...)
Friluftskläderna hör ihop med friluftslivet, stadskläderna med stadslivet och overall i garaget.
Särskild tråd för det här med funktionella billiga grejor behöver jag inte. Men jag påpekar gärna och ofta alternativa inköpsvägarna som loppis, kommision och billighetsalternativen via post och e-tjänster, glöm inte avlagda hela utrustningar, riktiga fynd kan det bli där. T o m tips på fina ställen.
Hemflit och knåp är både roligt, billigt och glädjande, så UL behöver inte vara dyrt.
//J
 
En dag som idag, med -2 grader, sol och nästan vindstilla, är komfortbristen som en snygg trenchcoat, ett par bruna mockaskor med matchande bälte, en schysst halsduk och och en kashmirtröja under, innebär för mig inte skäl nog att byta denna klädsel mot mjukskalbyxor, dunväst och hellyhansen, även om de senare kanske varit snäppet mer "optimalt" ur nåt slags "om kriget kommer eller det blir snöstorm"-perspektiv.

Häromdagen när jag gick till jobbet var det klarblå himmel, på lunchen duggregnade det, på eftermiddan när jag skulle hem vräkte regnet ner.
 
Häromdagen när jag gick till jobbet var det klarblå himmel, på lunchen duggregnade det, på eftermiddan när jag skulle hem vräkte regnet ner.
...och vill man vara på den säkra sidan så tar man sin överrock i tättvävd, impregnerad bomull, eller ett paraply. Fan, vissa lättpackare tar ju paraply till fjället, så det måste ju vara höjden av praktiskhet?

Det är naturligtvis skillnad om man bor två mil från jobbet och envisas med att cykla, då kanske skalstället är nödvändigt. Många tar bussen, och då blir det inte lika känsligt. Vad jag menar är att det sällan är liv-eller-död när det gäller klädsel i ett samhälle 2008. Och detta lämnar marginal för de som vill att inte bara klä sig skönt, utan även snyggt. Om man istället tycker att detta är konstlat bjäfs så bör man stå för det.
 
kräver etiketten att man tar på sig formella kläder. Inte alltid de mest funktionella. Men så blir det tryggast för majoriteten i dylika sammanhang. (sen får man ju blänka lite med salladen oxså...)
Friluftskläderna hör ihop med friluftslivet, stadskläderna med stadslivet och overall i garaget.
Särskild tråd för det här med funktionella billiga grejor behöver jag inte. Men jag påpekar gärna och ofta alternativa inköpsvägarna som loppis, kommision och billighetsalternativen via post och e-tjänster, glöm inte avlagda hela utrustningar, riktiga fynd kan det bli där. T o m tips på fina ställen.
Hemflit och knåp är både roligt, billigt och glädjande, så UL behöver inte vara dyrt.
//J

Mitt i prick.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...