Cykelstråk Traneberg - Kista

Efter att ha irrat runt enligt bristfälliga skyltar, haft nära-döden-upplevelser i skymda cykelbanekorsningar och förgäves kollat karttjänster så vänder jag mig till utsidans läsare, dvs de som förmodligen vet...

Hur jobbcyklar man bäst mellan traneberg och Kista?

(Bäst = kan hålla god fart utan att riskera livet)
 
Inte något jättebra förslag

då jag inte rört mig i området per cykel eller Inlines senaste åren.

Du kan få ganska bra överblick genom att titta på cykelkartan på http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Stockholmstrafiken/Cykla/Cykelkarta/

Jag föreslår två alternativ att prova.

Dels att åka via Kungsängenstråket till i närheten av Spånga jvstn och vidare via Spånga kyrkväg och så tvärs över Järvafältet där det delvs tidigare var grusväg.

Andra förslaget är Huvudstastråket mot Solna station och sedan vidare via Akallastråket.

Det går också att ta sig via Helenelund och Märstastråket.

Thure
 
Tack Thure.

Tycks ju vara omvägar hur man än gör. Genom Sundbyberg är det ett enda sick-sackande och Järvafältet och Ursvik spärrar vägen effektivt.

Ska testa lite varianter allteftersom...
 
Funderar

liksom Kurt på om det inte kan finnas ytterligare något vettigt vägval via Ursvik men det innebär grusväg en betydligt längre bit än vägen via Järvafältet mellan Rinkeby och Kista. En nackdel är också att det inte finns så många ställen att passera Kymlingelänken såvitt jag minns

Thure
 
Åtminstone ett oantastligt skäl att köpa en cykeldator. :)

Ska pröva att ta akallastråket hem, under enköpingsvägen vid återvinningscentralen och sen kryssa mig genom sumpan på bästa sätt.

Problemet med cykelbanekartor är att officiella cykelstråk alltför ofta är planerade för "utflyktscykling" i promenadtakt. :(

Suck så mycket lättare det vore om det gick en cykelbana längs kymlingelänken.
 
Det finns en passage under kymlingelänken vid igelbäcken, ev kan man behöva leda cykeln i ca 30 m just under tunneln som tidigare inte varit cykelvänlig (lerig stig). Sedan får man ta det lite försiktigt på motionspåren i Ursvik, det är endel korta branta backar och kurvor där.
 
Det finns en passage under kymlingelänken vid igelbäcken, ev kan man behöva leda cykeln i ca 30 m just under tunneln som tidigare inte varit cykelvänlig (lerig stig). Sedan får man ta det lite försiktigt på motionspåren i Ursvik, det är endel korta branta backar och kurvor där.

... plus löpare som inte riktigt uppskattar cyklister i spåren. I synnerhet inte åt fel håll.

Jisses, jag kan utnämna den här sträckan till stockholms minst cykelvänliga. Det som kallas "stråk" på den officiella cykelkartan är i verkligheten oskyltade grusstigar.
Föresöker man följa de skyltar som (ibland) sitter på cykelbanorna får man vara beredd att nu och då vända om och leta, eftersom en avfart kan vara oskyltad och vägen rakt fram tar slut några hundra meter senare...

Detta på en sträcka som jag definitivt räknar som cykelavstånd och som torde bilpendlas av några tusen personer dagligen. Uselt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.