ont under hälen

ONNT I HÄLEN

Hej på dej jag har en del erfarenhet av detta.
Dels har jag arbetat med ortopediska inlägg + att jag har haft samma problems själv....
Man kan ha två problem 1 Hälsporre
2 plantalfaschia inflamation.
i båda fallen är vila det bästa, problemet är att man går på foten varje dag så läknings tiden blir ofta lång...
prova först ett enkelt inlägg som du köper på sportaffären,funkar inte det prova ut ortopediska sulor på Gå och löpkliniken eller LÖplabbet.
Kolla också att du har rätt tränings skor (viktigt)
hör avdej om du behöver mer info

mvh morgan
 
ont i hälen

Hej !

Tack för dina tips. Jag har skaffat inläggsulor för att avlasta hälen. Nu är det bara att hoppas det avtar.
 
Kan ta tid!

Här kommer en sen kommentar, men det är ju möjligt att du fortfarande känner av det så jag ville bara säga att utläkningen kan ta tid. Jag har själv haft samma problem i ena foten och det tog 6 månader innan det blev helt bra (kan ta både kortare och längre tid också)
 
Man får ibland en inflammationshärd under hälen som sitter i länge. Man kan försöka massera för att påskynda läkandet. Dels genom punkttryck på den onda punkten och lite runt ikring punkten, 5 minter varje dag. Sedan kan man även massera hälen mot en brödkavel. Lägg kaveln på golvet och rulla foten mot.
Håll hälen/foten varm. Gå inte barfota utan ha alltid något på foten som avlastar hälen.

Roland Sjukgymnast
 
Hälsporre

Ultraljud kan hjälpa. Jag ska få sådan behandling i morgon, hoppas det hjälper en aning. Ska även få inlägg hos ortopeden, men man kan även tejpa foten och det verkar vara det bästa. Det finns en bok om detta som heter:
Tejpning och Förband inom idrotten. Skriven av Lars Martinsson

Tyvärr så kan det ta upp till två tre år innan en hälsporre läker ut ordentligt.
 
Ovanligt sen kommentar

Jag fick ont under hälen sedan jag joggat en morgon. Tänkte då att det kunde bero på nya skorna (affären nekade naturligtvis till att de skulle vara dåliga) och läste sedan nånstans på nätet att det kan bero på att man använder en ny sko, nytt märke, foten är inte van vid den nya belastningen.
Kan vara nåt att tänka på för de som jobbar i sport-affärer, vad har man haft för märke tidigare.
En annan sak som jag upptäckte i och med detta var att när jag blev ordinerad ipren några dagar som skulle kunna få bort det onda och som inte hjälpte mig så testade jag Ipren gel och smörjde under foten ett par dagar och det märktes skillnad direkt. Kan vara ett tips!
 
Hej,
Har plantar faschit sedan november förra året. Jag har prövat allt som går att pröva, ortopediska inlägg, trycksvågbehandlingar och kastat ut pengar på en del lämpliga skor & sandaler. Dessutom har jag mer eller mindre vilat foten och innan trycksvågbehandlingen käkade jag i minst 2 månader Diklofenak utan någon nämnvärt resultat. Ena dagen känns det bättre och man blir glad för man tror det går åt rätt håll, medan nästa dag är värken plötslig tillbaks. Har inte gått barfota, alltid gått i diverse fotriktiga skor.
Nu ska jag på semester till USA och vandra vid midsommer i Grand Canyon, från North Rim to South Rim i 4 dagar. Det är en organiserat tur med få deltagare, 4 pers och en guide. Packningen kommer att bli omkring 12kg. Den var planerat sedan förra året och jag hade hoppats bli bra tills dess. Kommer jag att klara det med tanke på foten? Tejpning, diklofenak och inlägg, vad annars kan jag göra mer? Blir foten ännu sämre av att vandra med packning?
Jag vill inte vara den som behöver hämtas med helikoptern.
Mvh. Veni
 
Kolla på youtube, hur man tejpar plantar fasciit. Det är ganska lätt att göra själv, ännu lättare för en kompis. Har hjälpt sambon och en del bekanta. Tejpa och ha på hela dagarna tills skinnet börjar lossna:) det är det värt. Kommer att rädda vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
camoscio Blodtryck, nu under behandling. Träning och hälsa 19
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
Christoffer Hedman Stimulans av proteinsyntesen med leucinberikat EAA-tillskott under konditionsträning Träning och hälsa 0
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
DaLuv Hur slippa magont under löptur? Träning och hälsa 6
veni Slemsäcksinflamation bakom hälen Träning och hälsa 3
thellan Cortisoninjektion i hälen? Träning och hälsa 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...