Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS.....

jonasolof; sa:
Då är det väl fler än jag som noterar att man når autoruttfunktionen í Metroguide med ett gratisprogram från Garmin.
Med MapSource har man länge kunnat göra autorutt i datorn på MetroGuide-kartorna. Att ett tilläggsprogram till MapSource också kan göra autorutt i datorn på samma kartmaterial är skoj men knappast sensationellt.

Om man vill ta med sig datorn är detta en trevlig lösning men för den som vill göra autorutt i GPS:en är MetroGuide fortfarande fel produkt.

Så den där diskussionen huruvida licensbestämmelserna överskreds var rätt överflödig.
Det är möjligt att diskussionen var överflödig men villkoren för användning av Garmins data i andra tillverkares program har inte förändrats av det här.
 
PR; sa:
Med MapSource har man länge kunnat göra autorutt i datorn på MetroGuide-kartorna. Att ett tilläggsprogram till MapSource också kan göra autorutt i datorn på samma kartmaterial är skoj men knappast sensationellt.

Om man vill ta med sig datorn är detta en trevlig lösning men för den som vill göra autorutt i GPS:en är MetroGuide fortfarande fel produkt.

Där har Du fel! Någon autorutt i datorn har man inte kunnat göra med Mapsource och Metroguide tidigare. Däremot har man kunnat lägga rutter som man sedan kan följa med hjälp av en ansluten GPS.

Det nya med nRoute är att den lägger rutten från den position man just står på. Kör man fel eller vill ta en annan väg räknar programmet om rutten automatiskt från den nya positionen. Därtill har man talfunktion i nRoute.
 
Fritidsförvaltare; sa:
PR; sa:
Med MapSource har man länge kunnat göra autorutt i datorn på MetroGuide-kartorna. Att ett tilläggsprogram till MapSource också kan göra autorutt i datorn på samma kartmaterial är skoj men knappast sensationellt.

Om man vill ta med sig datorn är detta en trevlig lösning men för den som vill göra autorutt i GPS:en är MetroGuide fortfarande fel produkt.

Där har Du fel! Någon autorutt i datorn har man inte kunnat göra med Mapsource och Metroguide tidigare. Däremot har man kunnat lägga rutter som man sedan kan följa med hjälp av en ansluten GPS.

Det nya med nRoute är att den lägger rutten från den position man just står på. Kör man fel eller vill ta en annan väg räknar programmet om rutten automatiskt från den nya positionen. Därtill har man talfunktion i nRoute.

Det som jag menar är ruttfunkion i 60CS, nu har jag en licens på Metroguide, men fel produkt mao. Garmin bakbinder ju sig själva med dessa krångliheter.
 
Fritidsförvaltare; sa:
Någon autorutt i datorn har man inte kunnat göra med Mapsource och Metroguide tidigare.
Från Garmins webbsida för MetroGuide citerar jag: "...users can take advantage of automatic routing capabilities on the PC". Detta har MetroGuide+MapSource gjort sedan version 4.
Det nya med nRoute är att den lägger rutten från den position man just står på. Kör man fel eller vill ta en annan väg räknar programmet om rutten automatiskt från den nya positionen. Därtill har man talfunktion i nRoute.
Ja man har vidareutvecklat funktionen genom att i stora drag göra ett PC-program av det man haft i autorutt-GPS:erna under flera år. Alla StreetPilot 2600, SP III, Quest, 276C, NavTalk och iQue har samma funktioner inklusive röstinstruktioner medan de handhållna enheterna GPS V, Legend/Vista C, 60C(S) och 76C(S) saknar röst.
 
PR; sa:
Fritidsförvaltare; sa:
Någon autorutt i datorn har man inte kunnat göra med Mapsource och Metroguide tidigare. Däremot har man kunnat lägga rutter som man sedan kan följa med hjälp av en ansluten GPS.
Från Garmins webbsida för MetroGuide citerar jag: "...users can take advantage of automatic routing capabilities on the PC". Detta har MetroGuide+MapSource gjort sedan version 4.

Hade Du tagit med hela mitt inlägg, så framgår det just detta.

Om Du är lika insatt som du ger intryck av, vet Du att "autorouting capabilities" inte betyder det samma som "turn by turn" som finns i nRoute.
 
Det fungerar kanon....

Skickade ner flera rutor, från Örebro till Sälen med Img2GPS (SendMap). Autorutefunktionen går utmärkt över flera rutområden. MetroGuide 6.....
 
Yep

Det fungerar med autorouting över flera kartblad i enheten, detta har inget som helst samband med vilken baskarta man har. All data om routing ligger lagrat i varje img fil.

Det som gör autorouting möjligt i enheten är att Sendmap skickar med information som mapsource annars tar bort vid överföring av kartor.

Vid användande i datorn är bägge produkterna likadana..

Finns dock en stor nackdel med metroguide: Indexering uteblir vid användande av Sendmap, denna sker i mapsource annars.. Det går bara att söka på adresser från den senast nerladdade img filen.

Så visst är det hela lite begränsat jämfört med City Select
[Ändrat av Crawler 2005-01-26 kl 01:35]
 
Re: Yep

Crawler; sa:
Finns dock en stor nackdel med metroguide: Indexering uteblir vid användande av Sendmap, denna sker i mapsource annars.. Det går bara att söka på adresser från den senast nerladdade img filen.

Så visst är det hela lite begränsat jämfört med City Select
[Ändrat av Crawler 2005-01-26 kl 01:35]

Det där får du gärna utveckla, tack.
 
Jag har inte provat det här (behöver inte, har rätt karta), men såvitt jag förstår fungerar tydligen ruttberäknandet över samtliga med Sendmap nerladdade kartblad. Inte bara på det blad man laddade in senast.

Däremot slås inte den information som finns om städer, gatuadresser, korvmojar osv. i kartbladet ihop med motsvarande information i de andra kartbladen. Därför kan man inte söka på en adress, om den ligger utanför det senast inladdade kartbladet. Denna hopslagning av kartbladen gör Mapsource innan nerladdning av kartorna sker. Men Sendmap tar kartbladen ett och ett, och kan alltså per definition omöjligen slå ihop informationen i två blad till ett sökbart index.

Jo, Fritidsförvaltaren, autorutt och "turn by turn" är just samma sak, med olika namn.
Möjligen blandar du ihop det med möjligheten att räkna om rutten "i flykten", om man avviker från den beräknade körvägen?

Anders
 
Autorouting och Turn by Turn

Jag har intresserat följt inläggen om MetroGuide 6 och nRoute. Jag har provat nRoute och MetroGuide 6 men inte fått Turn by Turn att fungera i nRoute. Funktionerna är ungefär samma i MapSource 6.3/6.5 och nRoute 2.1. Autorouting dvs. att räkna ut en rutt fungerar i båda medan nRoute ger lite mer info under körning t.ex. nästa gata som kommer att korsas. Däremot får jag inga anvisningar om att svänga i nästa korsning med nRoute. Jag kan bara genom att följa rutten själv se när jag skall svänga. När jag kör nRoute med MetroGuide 6 så saknas vissa val i nRoute menyer, t.ex. Saved routes right click menu ACTIVATE ROUTE, to create a route using the Selection Tool - right click on the item - select ROUTE TO IT. Det verkar därför som om jag inte kan aktivera navigeringen med MetroGuide 6.
Är det någon som fått detta att fungera med MetroGuide 6 och nRoute?
 
lax90; sa:
Det verkar därför som om jag inte kan aktivera navigeringen med MetroGuide 6.

Kan du köra simuleringen? (ej ansluten GPS)

Jag har MetroGuide 5 och den fungerar med nRoute hos mig. Nu har jag förståss också en "unlocked" Cityselect 6. Det har kanske ett samband. Normalt behöver man inte göra "unlock" för MetroGuide då den ej är tänkt att användas med "turn by turn" utan bara på det sätt med autorutt som du beskriver.

Jag tror att MetroGuide och Cityselect i grunden, är samma program. Men för dem som vill använda programmet i en handapparat, följer det i Cityselect med en kod som öppnar funktionen "turn by turn". Kanske blir funktionen då också öppnad för Metroguide.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
chuck Metroguide V7 Navigering 0
Crawler Autorouting med Metroguide v6 Navigering 27
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
kemzon Garmin 76s Metroguide Navigering 4
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
jasy Metroguide Navigering 3
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1
Garmin Vista MetroGuide Europé Navigering 10
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
chuck MetroGuide Navigering 9
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
lod MapSource Roads & Recreation eller MetroGuide Navigering 6
theo12 E map routeplanner metroguide R&R Navigering 0
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
Lilja Explorist XL North America vs Europa Navigering 2
Hundföraren Europa kartor Navigering 1
Staffan Andersson Waypoints Picos de Europa OziEx Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
Garmin Vista MapViewer Europa Navigering 5
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
dragan Destinator Norden alt. Europa Navigering 0
BD Mapsource Europa Navigering 2
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
ronnyh Datasend Europa Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.