forum: debatt eller diskussion?

Debatt eller diskussion?
var titeln på en tråd i Fjällvandring.
som kanske borde ha lagts här från första början.
Det har varit en del pajkastning och en del misslyckade och urspårade debattförsök på sistone. Mig personligen gör
det inte så mycket ty på sätt och vis straffades de skyldiga
och jag kan slå mycket hårt tillbaka, om det behövs.

I ett fall var det en person som startade fyra debattrådar
med provocerande deklarationer som han sedan vägrade ta ansvar
för. I den sista tråden handlade alla repliker utom en
om debattören, inte om ämnet, och nu blir det väl
inte mer från det hållet. han har gjort bort sig.

I ett annat fall tog en hel angripen grupp av personer över
tråden och förvandlade provokationen till en tråd
som verkligen handlade om friluftsliv. Ett ovanligt motiverat
fall av "thread hijacking".

Dock tycker jag mig ha märkt att människor stöts bort
av den urspårade samtalstonen, en del vänder i porten
och andra tidigare flitiga skribenter har slutat visa sig.
Den närmsta framtiden får utvisa om Fjällvandring
är ett döende forum. Det är nog rätt mycket rundgång
och återanvändning där.

Vad jag förstår har Utsidan.se inte resurser att moderera
fora. Jag är med i ett amerikanskt musikforum som med
mycket små medel och mycket stor framgång modererar
sina diskussioner. Det kan vara
juridiskt nödvändigt när sidorna
ägs av ett kommersiellt företag, i detta fall
en branschtidning.

Jag förespråkar inget sådant. Jag tror att lösningen på
problemet (om det fortsätter) är rätt enkel.
Den ena är en lite, lite stramare deklaration vad ett
diskussionsforum är för något, dvs. en mötesplats
för erfarenhetsutbyte där angrepp, både av personer
och grupper av personer är bannlysta. Den andra
är att inrätta ett särskilt debattforum. Det kan inte finnas
något effektivare sätt att strypa en oönskad
infantil diskussion
än att påpeka "fel forum!".

Samtidigt tror jag Utsidan.se borde rensa lite i forafloran.
Det är en otrolig mängd fora enbart om utrustning,
t ex.

il C.
 
Måste protestera en aning.

Forum kan dö av två skäl:
Det kan (som du befarar) vara för mycket brus, så att "seriösare" debattörer tappar orken.

Men vanligare är att forum dör för att aktiviteten blir för låg. Om ingen svarar på dina frågor är det ingen mening att ställa dom. Om inga nya ämnen dyker upp tröttnar du på att titta in på sidan.

Det är faktiskt mycket bättre att kunniga personer diskuterar nonsensämnen än att de håller tyst, för är de bara på plats så får de seriösare frågorna svar de med.

Sedan är det förstås trist med troll men hellre ett forum med 50% troll och tio inlägg per timme, än inga troll och ett inlägg om dagen.
 
Keine Gefahr auf dem Dach.

pehac@mai.liu.se; sa:
Jag tror att lösningen på
problemet (om det fortsätter) är rätt enkel.
Den ena är en lite, lite stramare deklaration vad ett
diskussionsforum är för något, dvs. en mötesplats
för erfarenhetsutbyte där angrepp, både av personer
och grupper av personer är bannlysta. Den andra
är att inrätta ett särskilt debattforum. Det kan inte finnas
något effektivare sätt att strypa en oönskad
infantil diskussion
än att påpeka "fel forum!".

Samtidigt tror jag Utsidan.se borde rensa lite i forafloran.
Det är en otrolig mängd fora enbart om utrustning,
t ex.

Hej igen,
det känns som om jag håller på att upprepa det jag skrivit igår. Synd att du avbröt din tråd i fjällforumet!

Nej, jag tror inte att Utsidan.se kommer att dö, men jag är ju inte lika länge med som du och därför vet jag inte hur det var förr. Ändå, och nu upprepar jag mig: Sättet hur mitt inlägg om tyskar hanterades av alla gav mig vissheten att det här LEVER.

Nu till den teknisk-praktiska sidan. När skall få strypas vad och VEM avgör vad som är infantil och oönskad?!
Låt mig ta några exempel:

1.)
Det finns ju fora för utrustning, ryggor, skor, kläder, tält, sovsäck, kanske t.o.m. för tekniska prylar. Men allt detta har direkt anknytning till ämnet fjällvandring, och därför är det lika bra att allt detta hamnar i ett forum.

2.)
Angrepp, pajkastning m.m.? Låt folk göra det, sådant tillhör ett levande forum. De vill det! Det eviga pladdret om UL och packningsminskning samt faktiska eller inbillade eller påstådda klenisar m.m. tycker jag är fullständigt ointressant och hur långtråkigt som helst. Jag är fascinerat över att det finns folk som faktiskt orkar läsa allt detta, sida upp och sida ner. Det spelar ju nästan ingen roll vad det handlar om -- huvudsaken är att de har en ventil och en anledning för att kunna munhuggas. Till slut är det en principfråga att hugga tillbaka och så går det sida upp och sida ner och sida upp och sida ner...

Folk är faktikst inte bara där i forumet för att ställa konkreta frågor eller hjälpa andra -- de vill kommunicera, de vill prata strunt, de vill träffas, mötas.

Jag har den bestämda känslan att fjällforumet skulle dö om en "polis" skulle vakta över trådarnas sterilt sakliga karaktär.

Du undrar kanske varför jag försvarar angrepp och pajkastning. Ja, det undrar jag själv, för jag var verkligen inte särskilt road över hur det "tyska" temat började eller börjades. Men nu i efterhand förstår jag att det egentligen var den enda möjligheten, ty ni svenskar är ju inte direkt kända för att vara skrikiga :) och därför hade det kunnat gå hur länge som helst i smyg. Men nu blev det som det blev, alla smällde sina kort på bordet och sedan såg vi vad som fanns där...

Vad är infantil, vad är onödig? Jag tror alla har en annan uppfattning om det och jag skulle få ont i magen när jag skulle vara tvungen att avgöra vad som är eller kommer att bli konstruktiv -- och vad som är onödig. Okay, klart att det måste finnas vissa gränser för angrepp eller t.o.m. mobbning.

Jag kan tänka mig att somliga tycker att min tråd om tyskarna är både onödig och ointressant, så som t.ex. jag tycker att klenisartråden är dötrist och onödig, men det finns tydligen en ganska stor publik som deltar i den "tyska" tråden och en än större publik som driver klenisartråden. Varför inte?!
Att de finns där i fjällforumet och inte i någon debattforum har åtminstone i "mitt" fall att göra med att kommunikation plötsligen kan ha sitt eget liv. Jag vill gärna undvika att skylla ansvaret på Patric, det skulle vara för billigt, därför säger jag: situationen har uppstått, fanns plötsligen där och gick sedan inte att förflytta till ett annat ställe.

För att avrunda: Jag skulle börja oroa mig om jag hade intrycket att konkreta frågor inte längre besvaras på detta mångfaldiga, kompetenta och snabba sätt som Utsidan har blivit känt med!

Vad tycker förresten Utsidans Admin om det här?

/Georg
 
missförstånd?

Som jag påpekat vill jag inte se censur. Jaag har i det andra metaforumet föreslagit positiva åtgärder. En är en tydligare
deklaration av vad ett diskussionsforum är: man diskuterar
ett ämne, aldrig varandra. Ett särskilt debattforum avlastar.
Börjar någon en angreppstråd är det lätt för vem som helst att
säga: flytta!

Vissa konsekvenser har ju en överhettad tråd; här fanns ju någon som påstod sig bli rädd för att skriva något alls och att det hackades
på nykomlingar. Det var ju inte alls vad det handlade om,
men blotta faktum att någon får för sig sådant är väl en tankeställare. Liksom den omständigheten att
även mindre känsliga personer
faktiskt tröttnar. Sådana reaktioner behöver ju inte
vara rationella och inget är förlorat på att förebygga dem.
Min erfarenhet från t ex Acoustic Guitars forum är
att det är MÖJLIGT, med SMÅ MEDEL:

Nu finns ju tendenser att verkligen "hacka ned på nykomlingar"
och det är definitivt inte jag som står för dem.
Vi har ju t ex de som frågade efter råd om hur man tränar
inför en vandring och fick det minst sagt märkliga svaret att
fjällvandring inte handlar om sportprestationer. Liknande
avsnäsningar fick de som ville springa Kungsleden.
Ja, sådant händer, därför att en del tror att de äger
fjällen. Och lika säkert händer att en del (inte bara jag)
reagerar. Om det räcker för att de frågande ska fortsätta
att höra av sig vet jag inte.

Nu måste jag säga att efter att denna diskussion startade så
oroas jag inte så mycket över enstaka urspårningar som
över administratörens inlägg i Utsidan.se, liksom åtgärden
att införa funktionen "rapportera" - motiveringen är för svag.
Varje gång jag ser detta "rapportera" mår jag dåligt,
det skapar misstämning i varje ögonblick och uppmuntrar
sannolikt också till missbruk.

I ärlighetens namn får jag allt mindre användning för
vandringsforumen. Trekking - ett möte som
ALDRIG spårat ur - har jag lämnat av skäl jag
redovisat där. Jag har där också varit 95 procent givande
och 5 procent tagande, vilket uppskattats av en del.


Fjällvandring går rundgång.
Det är nog egentligen utrustningsforumen jag har störst
glädje av, fast jag inte fattar varför de ska vara så
många.

il C.
 
Re: Keine Gefahr auf dem Dach.

saxaren; sa:
Det finns ju fora för utrustning, ryggor, skor, kläder, tält, sovsäck, kanske t.o.m. för tekniska prylar. Men allt detta har direkt anknytning till ämnet fjällvandring, och därför är det lika bra att allt detta hamnar i ett forum.
För egen del så använder jag ryggsäck, skor, kläder, tält och sovsäck till mycket mer än bara fjällvandring. :)
T.ex. så använder jag tält och sovsäck vid paddling samt vandring på andra ställen än i fjällen. Av bl.a den anledningen så tycker jag inte att de ska in i ett specifikt aktivitetsforum (fjällvandring).
Jag skulle dock kunna tänka mig att man strukturerade om forumen efter aktivitet. Då skulle man t.ex. kunna ha ett forum för vandringsutrustning grupperade under aktiviteten vandring.
 
Re: Re: Keine Gefahr auf dem Dach.

haskell; sa:
saxaren; sa:
Det finns ju fora för utrustning, ryggor, skor, kläder, tält, sovsäck, kanske t.o.m. för tekniska prylar. Men allt detta har direkt anknytning till ämnet fjällvandring, och därför är det lika bra att allt detta hamnar i ett forum.
För egen del så använder jag ryggsäck, skor, kläder, tält och sovsäck till mycket mer än bara fjällvandring. :)

Jag ger mig...

images


/Georg
:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.