Avgaser.

Nu när våren snart? är här och all is snart är borta från gator och torg tänkte jag börja cykla, springa eller varför inte ta in-lines till mitt arbete.
Det jag funderar på är föroreningarna i luften.
Nu bor jag i Göteborg och skall ta mig ut mot Mölndal vilket gör att jag är tvungen till att följa en av de större billederna i stan.

Finns det något sätt som jag kan skydda mig mot alla avgaser som blir i morgontrafiken.
Ja jag skulle kunna flytta från Göteborg, och ja jag kanske skulle kunna ta min egna bil men då är ju
träningen inför beach 2003 helt uteslutet (nästan..), hålla andan är ingen idé.

Finns det något sätt??
 
Undvika luftföroreningar

De möjligheter jag kan se för dig att lyckas undvika luftföroreningar är tre.

1 Försök att inte åka i absolut värsta rusningstrafiken utan helst före då luftföroreningarna är lägre. Efter morgonrusningen ligger föroreningarna kvar ett bra tag.
(svårt eftersom man jobbar när man jobbar)

2 Försök välja en väg där inte de flesta bilarna åker. Kollade på GBG kartan och det blir en omväg för dig men det kan det vara värt.

3 Undvik de dagar som det är mest luftföroreningar( Går att kolla på GBG miljökontors hemsida

http://www.miljo.goteborg.se/luftnet/

Bilen är inte ett bra alternativ för då har du både mindre träning och samma dåliga luft ;-)


Lycka till/ Niclas
[Ändrat av Niclas 2003-03-06 kl 10:57]
 
Tack för en bra länk.

Då är det bara att börja planera sin rutt helt enkelt.

Är det någon som testat att cykla med munskydd??
Och skulle det i så fall hjälpa, tänker på ett sådant munsydd som går att köpa i en vanlig Järnhandel.
Det kanske finns andra andningsskydd, eller??
 
Ett vanligt enkelt munskydd skyddar knappast från avgaser, det skyddar bara mot partiklar.

Tveksam till om ens en mask med kolfilter skyddar mot avgaserna, och en sån är det INTE roligt att andas i under fysisk ansträngning (om man nu inte har astma, då kan det kännas lättare att andas i en sån än att få astmaanfall).
 
Ett munskydd måste vara ganska tätt för att skydda mot CO etc. Använda dykutrustning?

Annars tyckte jag nog att Niklas hade det givna svaret:
Ta en omväg! Du tränar ju!

/Håkan
 
Misstänkte att det var långsökt, men man vet ju aldrig, det kanske finns något munskydd som fungerar. Frågar man inget får man inget veta..
;)
 
Munskydd finns

Det finns munskydd som fungerar. Vet inte hur du får tag på dem här i Sverige, men de används av en del människor i Asien där luftföroreningarna är väldigt svåra.

Peppe
 
Då är vi två...

...som cyklar den vägen.
Slapp man bara Mölndalsvägen/Göteborgsvägen så vore det trevligt att cykla till Mölndal om mornarna.
Undrar vad som skulle krävas för att få Göteborgs och Mölndals kommuner att bygga en vettig cykelväg mellan orterna. En meterbred cykelbana avskilld med en linje från en fyrfilig genomfartsled är inte kul.

Ibland kan man tro att Göteborgs kommun får mutor från Volvo och raffinaderierna för att ha så kass GC- och kollektivtrafik som möjligt, i alla fall åt mölndalshållet

Mitt tips är annars att cykla över Delsjöns golfbana, ner via Lackarebäcks vattenverk, Enerbacken, Mölndals kråka om du kommer från östra Göteborg. Ganska fin väg och bra träning med mycket backar och ingen trafik.
 
Re: Då är vi två...

peno01; sa:
Undrar vad som skulle krävas för att få Göteborgs och Mölndals kommuner att bygga en vettig cykelväg mellan orterna. En meterbred cykelbana avskilld med en linje från en fyrfilig genomfartsled är inte kul.

Ibland kan man tro att Göteborgs kommun får mutor från Volvo och raffinaderierna för att ha så kass GC- och kollektivtrafik som möjligt, i alla fall åt mölndalshållet

Trafikkontoret i Göteborg går att påverka. De har inte full koll på alla behov och problem utan verkar tacksamma för tips. Skicka ett e-mail och begär ett diarienummer i retur så blir det lättare att följa upp. Sedan verkar det som om tidningarna håller ett vakande öga på inkommande post till myndigheterna och det är ju en extra bonus. Kanske det kan få någon journalist att tänka till lite extra.
Att fordonstillverkarna har en del att säga till om när det gäller trafikplanering är helt säkert.

/Hans
 
Det är därför man ska bo på landet där det är lungt & skönt, stillsamt & frid inga avgaser, ingen stress, ingen traffik bara lite gödsel os och en och annan jävligt långsam traktor ibland!! :)

/mattias
 
Re: Munskydd finns

peppe_malmqvist; sa:
Det finns munskydd som fungerar. Vet inte hur du får tag på dem här i Sverige, men de används av en del människor i Asien där luftföroreningarna är väldigt svåra.

Dessa munskydd stoppar ju bara föroreningarna som är i partikelform (och möjligen aerosolform), men gaser (koldioxid, kolmonoxid, kolväten) lär de inte stoppa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.