Fallskärmshoppning?

Jag saknar bara en sak på utsidan och det är ett forum för fallskärmshoppning. Jag säger inte att det skulle bli en succé men jag tycker det är lite konstigt att det saknas när det finns forum för skärmflygning.

Annars tycker jag att det är en toppensida!

Olle
 
Skydivelistan

Jag vill passa på att slå ett slag för den utmärkta skydivelistan som finns på Gotlands fallskärmsklubbs hemsida http://www.gof.se/ (klicka på "Mailinglistan"). Listan har över 700 medlemmar och syftet är att den skall "användas för att utbyta erfarenheter och information, samt för att skvallra och ge lite tips och råd Skydivers emellan".

Det är en mailinglista så man får alla inlägg levererade per e-post, på så sätt skiljer den sig från t.ex. utsidans forum.

Därmed inte sagt att jag inte vill ha ett forum för fallskärmshoppning på Utsidan, absolut inte, jag passar bara på att göra reklam för min hemmaklubb :)
 
Hoppfull sysselsättning

oeriksson; sa:
Jag saknar bara en sak på utsidan och det är ett forum för fallskärmshoppning. Jag säger inte att det skulle bli en succé men jag tycker det är lite konstigt att det saknas när det finns forum för skärmflygning.

Annars tycker jag att det är en toppensida!

Olle

Jag har också funderat på detta. Det borde finnas fler aktiva som håller på med fallskärmshopp än skärmflyg.

Hoppade mitt första hopp nu i höstas, och blev helt såld. Ska gå en kurs till sommaren.

/g
 
Tack Kjel för tipset. Jag har redan gått med där, liksom i en massa andra listor för fallskärmhoppning.

Jag har också gjort mina första hopp nu i höst Göran. 13 hopp totalt och 11 godkända enligt den konventionella utbildningsplanen. Finns inget roligare. Tråkigt bara att det ska gå ut över allt annat men det är väl sånt man får leva med.

Vi får väl se om man kan pressa in ett hopp eller två mellan fronterna i helgen. :)

Olle
 
Skydive

Är inte hela grejjen med Utsidan.se att man skall diskutera friluftsliv utan motorer. T.ex. så diskuteras inte skoteråkning men skidturer finns med.

Det är vad jag tror är anledningen att man inte diskuterar skydive. Men sidan HeadDown finns ju alltid
 
Du har rätt. Det hade jag visst missat. Men bara för att jag inte ska framstå som en idiot så kommer några argument för fallskärmshoppning iaf.

"Kriterierna för de friluftsaktiviteter som beskrivs på Utsidan är att de skall gå att bedriva med egen kraft, eventuellt med bistånd av gravitation, väder och vind."

Stämmer för fallskärmshoppning.

"Motoriserad transport för att ta sig till olika områden kan dock vara inblandad."

Här kanske man kan räkna in transporten till 4000m höjd med lite fantasi.

Ivf borde väl BASE-hoppning falla inom ramen för utsidans policy. Där är det ju både vandring, frifall och skärmflygning..

Nej man kanske skulle släppa det här ämnet då. Det börjar bli sent också. Godnatt på er. :)

Olle
 

Guest

Gäst
lagligt o inte?

Trodde inte att tex hopp från broar var lagligt.
Trodde även att vi inte skulle skriva om andra olagliga saker så som nedladdning av kartor och programvaror.
 

clindh

Forumvärd
Är det konsekvent förbjudet att hoppa från broar? Vilken lagtext åberopas?

Vi har ingen direkt policy här, men jag skulle säga att uppmaning till brott som kan skada andra människor eller naturen (vilket tex piratkopiering och olovlig terrägkörning gör) bör inte förekomma på Utsidan.
 
clindh; sa:
Är det konsekvent förbjudet att hoppa från broar? Vilken lagtext åberopas?

BASE-hoppning i sig är inte förbjudet, hoppar man däremot från mast, byggnad etc utan ägarens tillstånd är det olagligt. Skall sägas att jag inte är 100% säker men jag har för mig att det är så.

Kjell
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...