ont under hälen

Mu är det olika grader i helvetet men mina PFkänningar berodde på korta hamstringar. Jag körde den här stretchen 2 sekunder x 10 typ två gånger om dagen. Efter någon vecka försvann smärtan på morgonen och efter ytterligare någon vecka var jag ok igen. Långsiktigt tror jag mer på att stärka muskler/senor/ligament än att satsa på inlägg osv.

http://www.youtube.com/watch?v=NnEJJ2tT96A
 
Mu är det olika grader i helvetet men mina PFkänningar berodde på korta hamstringar. Jag körde den här stretchen 2 sekunder x 10 typ två gånger om dagen. Efter någon vecka försvann smärtan på morgonen och efter ytterligare någon vecka var jag ok igen. Långsiktigt tror jag mer på att stärka muskler/senor/ligament än att satsa på inlägg osv.

http://www.youtube.com/watch?v=NnEJJ2tT96A

Det beror på vilken fot man har. I mitt fall har jag en extrem hålfot och inläggen gör att det blir bekvämare. Igår testade jag för första gången på länge och gjorde en dagstur på ca. 20km i något kuperat terräng (Bohusleden), dock med liten packning. Dels var det för att testa de nyinköpta "ökenkängor" och hälen. Jag teipade hälen som ortopeden visade mig och hälen höll, det blev iaf inte värre. Därmot får jag nog ställa kängorna på hyllan, fick reellt ont vid kanten där de slutar. Det blir nog Gore Tex kängor i 40graders värme istället.
 
Nu önskar jag att jag hade orkat fullfölja min behandling. Tappade sugen. Peppad av ovanstående inlägg ska jag försöka igen, tack!
Gammal ovig fotbollspelare med korta hamstrings, tveklöst.
Skrev detta på funbeat tidigare i år.

Ännu ett enskilt fall, men jag vill ändå dela med mig av alternativa lösningar. Fick ont i april-maj förra året, efter att ha börjat springa som blekfet otränad. Men det var ju så kul att börja komma igång!

Ont, typiskt "första stegen" efter man reser sig, ingen handikappande smärta men definitivt en varning. Har inläggssulor, Superfeet. Läste om stötvågsbehandling, 3-5 ggr, många brukar få goda resultat. Provade. 3 ggr + tejpning ibland, ingen förbättring mer än vad jag tror att jag fick av att "inte springa" enbart. Körde totalt 5 behandlingar, lika bra att ta 2 till när jag ändå börjat. Nä. Sen tappade naprapaten också sugen, han skulle höra av sig efter en ledighet men gjorde aldrig det, lika bra för det kändes mest dyrt och overksamt. Slöade till. Flyttade till Kina. Började lufsa lite smått igen, men fortfarande ont, tillräckligt för att fatta att det inte är OK. Men, vad göra? Tappade spring-sugen igen, men går mycket och länge på helgerna, spännande i ny stad/nytt land. Brännande ont som vanligt. Äsch. Nu i söndags ännu en sedvanlig omstart av joggingen, följt av typ 5 timmars promenad. Ondast nånsin!

Men, samma dag hade jag bokat en tid hos en TCM-doktor, Traditional Chinese Medicine. Jag är ingenjör och skeptiker, men vad f-n, man får väl prova innan man dömer? En kollega med nackbesvär rekommenderade denna. Lite udda start, lyssna/känna på pulsen, frågor om kall/varm mat, kaffedrickande, drömmar, sömn, avföring, ..

Omild behandling, hård och oskön massage av fot, ben, ända upp till höften, plus några akupunkturnålar. Nya kostråd, som jag väl följer sådär... Ett te som jag skulle dricka 3 ggr/dag, som jag inte provat än. Varma fotbad och egenmassage av foten varje kväll, plus att sova med en värmekompress på hälen. Vila från belastning av hälen, löpning och långpromenad, ca 2 veckor.

Det kändes bättre redan på måndag morgon, 12 timmar efter behandlingen! Nu ska jag underhålla detta nya tillstånd själv i typ 2 v tänkte jag, sen ta ett återbesök och en ny behandling. Ska bli intressant att se om detta håller över tid. Men imponerande att jag fick en sån snabb första förbättring!!! Jag häpnar.

Kan tillägga att jag är stel och rätt ovig i kroppen, så TCM-läkaren kände en del knutor och korta senor och muskler, som fick sig rejäla omgång massage. Jag skuille alltså vilja tro att det var den mekaniska bearbetningen av fotsulan, och ett antal muskler och senor från fot ända upp till höft som var tricket med denna behandling. Verkar ju stämma med en del man läser om hållning och kort muskulatur, obalanser.

Som sagt, bara ännu ett enskilt fall, men om någon från detta hittar en ny vinkling eller metod att prova behandla sina problem, så har jag i alla fall bidragit en skvätt.
 
Mycket interresant inlägg från Monika K. Jag är också mycket stel och osmidig i kroppen trots att jag hålla igång och tränar&cyklar till jobbet osv., har för det mesta ständig diffus muskelvärk.
Läkarens kommentar var, när man är över 50 år så är kroppen förbrukat och då har man ont här och där. Kanske är det så enkelt eller så har jag "bara dåliga gener".
Tack också för Youtube länken.
Veni
 
Tappade fokus på att fullfölja.behandlingen hos den kinesiska.behandlaren, sur på mig själv över det. Nu ordentligt ont igen, så youtubelänken med.stretchtips ska jag definitivt kolla in och sätta igång. Borde ha tagit mig iväg på några fler hårdhänta massage-terapi-behandlingar också. Seg åkomma detta!
Massera insidan av smalbenet, mellan skenbenet och vadmuskeln, ungefär mitt på underbenet, rekommenderades också som egenvård.

Ursäkta för kladdigt inlägg via.mobiltelefon och en dålig kinesisk 3G-uppkoppling, annars kunde jag ha illustrerat med en bild var på benet jag menar.

Är intresserad av andras väg mot mindre smärta och läkning, tacksam för alla typer av tips!
Har som sagt inte handikappande ont, men tänk om man triggar igång något under en längre vandring så att det blir stopp. Vore ju nesligt!!!
 
Är intresserad av andras väg mot mindre smärta och läkning, tacksam för alla typer av tips!

Medellånga promenader, ofta. Jag hade en liknande åkomma när jag gått upp 45% i vikt, men en långdragen inflammation i knäsenorna. Jag provade också det mesta annat först som styrketräning och massage (jag är massageterapeut) men det enda som hjälpte var frekventa promenader. Eftersom jag inte tänkte på det trots utbildning är det kanske fler som inte gör det. Det luriga var att normalt med promenader inte hjälpte ett dugg. Plus minus noll. Gick jag 6 kilometer 1-2 ggr per vecka hände inget. Gick jag 3 kilometer 3 ggr per vecka hände inget. Ökade jag med ett par gånger till i veckan, blev det plötsligt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
camoscio Blodtryck, nu under behandling. Träning och hälsa 20
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
Christoffer Hedman Stimulans av proteinsyntesen med leucinberikat EAA-tillskott under konditionsträning Träning och hälsa 0
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
DaLuv Hur slippa magont under löptur? Träning och hälsa 6
veni Slemsäcksinflamation bakom hälen Träning och hälsa 3
thellan Cortisoninjektion i hälen? Träning och hälsa 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.