Bungy Pump-stavar

Nån som har erfarehet av Bungy Pump-stavar jämför med vanliga "gångstavar"?

Är det värt att lägga 1000:- på desa fjädrande stavar jämför med vanliga "gångstavar" för ett par hundrlappar?
 
Det får nog sägas bero på vad du tänker använda staven till. De bungypump jag känt på fungerar bra som stavar för ren stavgång och med vettig teknik så ger de allt en del motstånd i själv pumpen. Dock skulle jag gissa att de är klart sämre om du är ute efter en stav att använda som ett tredje ben vid vandring, dock kanske pumpeffekten kan vara till nytta för avlastning av knä och fotleder.
 
Skulle själv inte köpa dessa. Kanske fungerar de som alternativ för stavgång för motion, men som vandringsstavar direkt olämliga då de saknar stöd samt är tunga och klumpiga. Vandringsstavar är dessutom oftast kraftigare för att ge bättre stöd än stavar för stavgång. En annan aspekt är att vandringsstavar bör kunna transporteras praktiskt eller fästas på ryggsäcken, så teleskopmodeller är att föredra.
 
Tack för kommentarerna. Jag var kanske inte helt tydlig i min frågeställning. Det tänkta användningsområdet är för motion/träning - inte som hjälp vid vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nilla_Nilla Vilken träning ger Body Pump? Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...