Skilja konditionspass/uthållighet från gym/styrkepass

Av vad jag förstått så bör man skilja på dessa pass. Eller har jag fått detta om bakfoten ?
Går det att tex först konditionsträna ett par timmar och sedan direkt efter styrketräna eller måste man skilja passen åt ? Om jag nu har fattat detta rätt så man bör skillja dom åt hur lång tid bör det va immelan passen ?
Dom veckor jag är ledig är det ju lätt att ett pass på morgonen och ett på kvällen men är ju inte lika lätt på jobbveckorna då jag far på jobbet halv 5 å träna innan :)
 
Jag har en teori som iaf verkar gälla för mig.

För att få bra effekt av "tung" styrketräning måste iaf mina muskler vara fräscha och utvilade innan passet. För mig funkar det inte att komma trött, sliten eller med träningsvärk till gymmet. Sliter mest på kroppen. Återhämtningen är såklart väldigt individuell, men jag behöver ett par dagars vila mellan passen.

Konditionsträning är ju lite annorlunda, men det är väldigt viktigt att låta kroppen vila och återhämta sig ordentligt!
 
Jag har fått lära mig att styrketräning kräver kolhydrater/glykogen. Ska man köra både styrka och kondis på samma pass så är det styrka först och kondis till slut. Men har du gjort slut på glykogenet på styrkan så lär det bli ett lågintensivt konditionspass med fett som energi.
 
Tack för era svar. Frågade även på gymmet där jag går å fick svaret att bästa är att skilja dom åt men i värsta fall kan man börja med styrkepasset för att sedan ta ett kortare konditionspass efteråt å att man gärna kunde fylla på med energi mellan passen. Men drtta va väl bara möjligt eller lämpligt eftrrsom min styrketräning är mer uthållighetsinriktad än muskelbyggande om jag nu fatta de hela rätt. Men han rekommenderade inga långa konditionspass i samband med styrkepassen.
 
Konditionsträning nära eller i samband med styrketräning är ej bra om du vill få något ut av styrkedelen. Konditionsträning stimulerar katabola processer.
 
Cirkelträning

Blanda styrketräning med annan styrketräning och försök utföra detta arbete på så kort tid som möjligt får du även med hjärtat på köpet.

Allt detta snack om att konditionsträning inte ska kombineras med styrka är löjligt. Jag må inte vara någon kroppsbyggare men jag är starkare än flera kroppsbyggare i funktionell styrka så som knäböj, marklyft och frivändningar. Samtidigt så har jag över 70 ml/kg i syreupptagning (senast jag testade på KI).

Förslag på ett träningspass kan vara 10 varv av 1km löpning med 10 chins (pullups) efter varje km. Detta ger 1 mils löpning och 100 chins. Varför skulle dessa 100 chins vara sämre än 100 på gymmet med vila mellan vara sämre?
 
Jag ställer mig också lite frågande, men jag kanske trillar av pinnen snart. Det är nämligen så att jag alltid tränar både kondition och styrka. Kanske inte alltid mycket kondition, men lite och naturligtvis blir det mindre styrka när jag kör mer kondition. Men jag känner faktiskt att jag både blir starkare och starkare och får mer och mer kondition..

Mvh // Johannes
 
Jag har också funderat på det här, det är ju fastslaget att konditonsträning påverkar
Muskeltilväxten negativt. Men jag undrar hur mycket? Det är ju inte fastslaget . Det kanske
Bara är marginellt o då påverkar det ju inte oss som inte vill bli världsmästare i bänkpress.
Jag tänker alla ishockeyspelare och elitsoldater som tränar kond. Och styrka är ju knappast
Svaga. Folk hänvisar till en massa studier där det fastställs att det är muskelhämmande
Men inte i vilken grad.. Tankar o funderingar mottages.
 
Man ska inte snöa in för mycket på detaljer kring detta. Visst går det bra att träna två pass efter varandra men det ställer större krav på återhämtning och uppladdning för att uppnå maximal adaption till träningen. Tajmar man intag av kolhydrat och protein kan en eventuell katabol miljö (från uthållighetsträningen) motverkas till stor del och glykogenet får en god chans att återställas, iaf till viss del, beroende på hur lång tid det är mellan passen.

Orkar man köra ett hårt konditionspass direkt efter styrketräningen får man nog se styrkepasset som inte alltför hårt. En kombination av de båda, där det gärna ingår en hel del funktionella delar, kanske visar sig vara det bästa om det inte handlar om fokussatsning på någon specifik idrottsgren.
 
Är inte det avhängigt av vad du vill få ut av din träning? Jag kör alltid kondition före styrka, som en del av uppvärmning. Minst 5 km löpning och sen styrka.

Kanske inte så mycket ben efter löpning men det är definitivt inga problem att köra överkropp och bål.

Är ingen kroppsbyggare och har heller ej ambitionen att bli någon så det passar mig bra. Ät bra i god tid innan så reserverna inte tar slut, det är väl det enda att tänka på.

En bra sak är att efter jag började köra så här så upplever jag att jag får mycket mindre (obefintlig) träningsvärk, antar att det är för att jag är mkt väl uppvärmd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...