Träning för klättring

Tjohej.

Jag har haft lite problem med en stigande övervikt det senaste decenniet, och bestämde mig i höstas för att jag ville haka på en kompis att klättra lite nu i sommar. På vägg, iaf till att börja med. Men, tja, då finns det ju ganska uppenbara nackndelar med att väga 125 kg.

Nå, själva vikten är på rätt väg nu, är med i viktväktarna och fått ner min vikt med nästan 20 kg än så länge och blivit bekväm i programmet, så jag tänkte ta tag i träningsbiten nu.

Och det är där jag behöver lite hjälp, för jag har ingen aning om hur man tränar för att få rätt muskler för klättring. Jag brukade gymma en del på gymnasiet, men det var mer bara typisk ofokuserad grabbig bodybuilding och knappast något särskilt effektivt.

Så om någon kunde hjälpa mig fixa ett träningsprogram vore jag jättetacksam. Jag har ett litet gym precis runt hörnet här och en simhall, även om den senare är lite ofräsh. Jogging undviker jag gärna tills jag gått ner lite mer i vikt, har inte världens bästa knän direkt.
Jag skulle helst begränsa mig till två pass i veckan, om det går, men det gör inget om de enskilda passen tar ett tag.

Så, tja, all feedback är hjälpsam. Kanske någon som har ett eget träningsprogram som de kan dela med sig av?
 
Du kanske verkligen vill ha ett specifikt gymprogram för klättring, isåfall är mitt svar inte till så stor hjälp. Men jag tänker att det bästa bara är att börja klättra, så ger det träningseffekt typ fingerstyrka. Är man nybörjare så är det nog onödigt/overkill att styrketräna utöver själva klättringen.

Att styrketräna i skadeförbyggande syfte är ju dock aldrig fel. Rotatorkuffen i axeln är en typisk muskelgrupp det är bra att träna. Likaså fingerextensorerna och underarmspronatorerna. Dock inget som ger poäng inför beach 2011 :)

Jag fick mitt gymprogram av en sjukgymnast. Det bästa är ju att aldrig behöva gå dit. Jag kan scanna in det och skicka till dig om du vill ha? Det är alltså övningar inriktade på att stärka de muskler som behövs för att minska typiska skaderisker.
 
Jag fick mitt gymprogram av en sjukgymnast. Det bästa är ju att aldrig behöva gå dit. Jag kan scanna in det och skicka till dig om du vill ha? Det är alltså övningar inriktade på att stärka de muskler som behövs för att minska typiska skaderisker.

Även om Veterinari inte vill ha, så skulle jag gärna ta emot ett ex.

Mvh /Joel
 
Du kanske verkligen vill ha ett specifikt gymprogram för klättring, isåfall är mitt svar inte till så stor hjälp. Men jag tänker att det bästa bara är att börja klättra, så ger det träningseffekt typ fingerstyrka. Är man nybörjare så är det nog onödigt/overkill att styrketräna utöver själva klättringen.

Jo, det är möjligt, det är mer att jag ändå tänkt gå och träna för att fortsätta gå ner i vikt och tänkte att jag helst skulle vilja göra det "rätt" från början. Och klättringen blir nog ändå inte av förrens i sommar(Killen jag ska gå och klättra med bor i skogen någonstans och det vore nice att göra det först med någon man känner) så just nu försöker jag mest komma i så bra form för det som möjligt.

Att styrketräna i skadeförbyggande syfte är ju dock aldrig fel. Rotatorkuffen i axeln är en typisk muskelgrupp det är bra att träna. Likaså fingerextensorerna och underarmspronatorerna. Dock inget som ger poäng inför beach 2011 :)

Jag fick mitt gymprogram av en sjukgymnast. Det bästa är ju att aldrig behöva gå dit. Jag kan scanna in det och skicka till dig om du vill ha? Det är alltså övningar inriktade på att stärka de muskler som behövs för att minska typiska skaderisker.

Det låter iofs jätteanvändbart det också, och det ena tar väl inte ut det andra heller.:) Jag skickar min mailadress till dig i ett meddelande.
 
Jag vill nog lite brutalt säga att all träning som får ner vikten gör dig starkare i klättringen :)
Siming, gärna bröstsim, är kanonträning! Kondition i allmänhet, uthållighet i rygg och bröstmuskkler, och även viss träning för underarmarna, om du skaffar 'simhudshandskar' så får fingrarna/underarmarna ännu mer.
Sen så gäller som vanlgit den gamla devisen att om det är roilgt så är det troligare att du tränar alls och det är värt mer än att det är en 'perfekt' form av träning.

Cykling, ger benmuskler utan att sabba knäna, och är också utmärkt fettförbrännare.
Rent klätterspecifikt; krama tennisbollar eller speciella handstärkare.

Men 1,2 och 3. Träna Punkt. Ha kul nu!
 
Träning

Hej,

Ett bra grundprogram för styrketräning hittar du här: Kolozzeum - Program för nybörjare

Jag tycker inte att det finns så mycket mening med att ägna dig åt specifik träning för klättring ännu. Utan kör ett enkelt styrketräningsprogram 1-2 dagar i veckan och lägg till lite konditionsträning som simning, cykel eller snabba promenader. Ät bra och sov ordentligt. Ha kul och fortsätt gå ner i vikt så ska du nog kunna klättra i sommar!
 
Det finns nog inget som är så motivationsbefrämjande för att gå ner i vikt som ett intresse för klättring. Varenda kilo känns på bergs- eller inomhusväggen. Den bästa klätterträningen för överviktiga är antagligen att lägga om kosten. Det finns mer att hämta där än genom motion.
Annars så är det givetvis bäst att klättra. Det ger såväl styrka som det viktigaste, koordination. (klättring är i första hand en koordinationssport)
Lycka till!
 
Generellt så brukar man säga att den första tiden som nybörjare så handlar det bara om att klättra klättra klättra. Det ska vara kul utan att behöva tänka på massa anant. Till sist kommer tekniken och man lär sig att inte göra av med för mkt energi och klättra smart. Att lägga till för mkt styrketräning i början kan lätt leda till att musklerna klarar av belastningen men inte dina fingrar... Tar väldigt lång tid för fingrarna att bygga upp styrkan

Märker bara skillnaden hos mig. Jämfört med klättrare har jag inte heller den där typsikt lätta klätterkroppen :) men genom att välja leder som man klarar av och senare öka sakta men säkert. Och att tänka ut hur just du ska klättra den leden. Bara för att din kompis klättrar den på ett sätt betyder inte det att du måste göra på samma sätt. Har också att göra med hur pass lång man är osv.

I takt med att du går ner i vikt kommer du automagiskt att orka mer. Visst finns där klättrare som orkar att klättra vissa leder med bara armarna men många duktiga klättrare som inte gör det också...

Finns en del funderingar under klätterdelen här. Bara att söka och läsa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Linda-lo Träning inför klättring? Träning och hälsa 2
frontier Träning för klättring Träning och hälsa 2
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.