Ett par funderingar

Jag har ett par funderingar som jag skulle vilja få andras tankar kring. Vissa personer brukar man referera till som starka (av naturen), men jag undrar om medfödd styrka inte bara skiljer sig från individ till individ, utan mellan olika typer av muskler.

Jag upplever själv att jag är ganska stark i extenora muskler, dvs. de som rätar ut en led (framsida lår, triceps), medan jag är svagare i mina flexora muskler (baksida lår, biceps). Jag har kompisar som tar mycket mer i bicepscurl än jag, men däremot mindre i tricepspress. Givetvis kan man mena att det kan röra sig om preferenser i träningen, men kan inte skillnader mellan olika typer av muskler förekomma?

Min andra fundering är om det finns en naturlig förklaring till varför jag oftast är skadad på min högra sida. Är det inte axel, så är det höften eller fotleden, men det är till 90% högra sidan som drabbas. Jag är högerhänt/-fotad, vilket kanske gör att jag är benägen att ta i mer med höger arm/ben när jag tränar/springer/spelar innebandy. Någon mer som känner igen sig?

Mvh /Joel
 
Olika typer av muskelfibrer finns det. Man kan dela in dessa lite kort i uthålliga samt explosiva. Det finns även ett mellanting mellan dessa. Sen om det har något att göra med att du upplever dig starkare vid vissa övningar är svårt att säga. Det finns andra faktorer som påvekar t.ex. muskelfästen, träningsvana etc. En gissning är att många är relativt starkare i t.ex. biceps för att man helt enkelt tränar mer biceps.

Vad gäller skadan så skulle jag tro att det beror på att du använder högersidan mer aktivt i mycket av det du gör. Är det så pass stor andel av skadorna som uppstår på den högra sidan så försök hitta ett träningsupplägg för att balansera upp detta bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.