Kosttillskott

Crimper och Petri. Tack för era svar! Jag är medveten om problemen som uppstår på hög höjd, men med er input kan jag fundera på hur jag kan förbättra förutsättningarna, t.ex. ta leucintillskott varannan timme. Jag ska titta lite närmare på detta.

Mvh /Joel
 
får jag fråga varför du måste ta tillskott? forskningsmässigt så är det väldigt få preparat som har bevisat sig fungera prestationshöjande. koffein och kreatin är de enda tillskotten som har en påvisbar effekt. jag skulle föreslå att du satsar på en välbalanserad kost istället och försöker optimera intag av näring/lära dig att äta även om du inte vill m.m.
lycka till med det du företar dig.
 
Petri det är intressant forskning du håller på med. Jag vet att många av oss kommer vilja ta del av intressanta upptäcker.

Tyvärr är ditt allmänna råd att äta mer oftast inte så fungerande och det är nog därför också Joel fortsätter titta på kosttillskott. Sant att man inte blir direkt jättehungrig av att vara på hög höjd men kanske en större faktor är att man inte kan bära med sig så mycket mat. Skall man bära med sig varierande mat hamnar man oftast på någonstans under 4kcal/gram, eller runt 2 kilo mat per dag för de riktigt ansträngande passen.

Jag tror alla vi som gör expeditioner räknar med att gå ner i vikt. Det man vill försöka med är att så liten del som möjligt av denna vikt är muskler. Men fett klarar ju inte förbränna sig själv och givetvis blir det så att vid stora muskelansträngningar så kommer det bli muskelnedbrytning också för att klara av förbränningen.

Det som skulle vara bra att reda ut här då är väl om kosttillskott över huvud taget ger någon hjälp. Jag tror vi alla inser att det inte är tillräckligt men varje litet plus hade ju varit bra, en pillerburk väger inte speciellt mycket i packningen.
 
Joel, här kan vara av läsintresse för dig: http://www.ajcn.org/content/90/5/1193.full.pdf+html

De som studeras är ändå inte på så hög höjd som diskuterats här... ändå verkar inte ökat energiintag och/eller kolhydrat påverka kvävebalansen. Vilket jag egentligen tycker är det rimligaste antagandet - att ökat kolhydratsintag borde vara muskel- och kroppsviktbesparande på höghöjd, men icke.

"In summary, at high altitudes, increases in energy intake with
a palatable and practical carbohydrate dietary intervention does
not preserve residual mass (protein and glycogen). Also, there is
no sparing of a body-composition component via utilization of
stored energy (ie, being fatter at the start of an expedition will not
preserve your residual mass). These data suggest that mechanisms
other than energy availability must be responsible (at least
in part) for the loss of the functionally important residual mass
(protein and glycogen). Our findings suggest that preparation for
high-altitude exposure should involve increases in fat-free mass
without increases in fat mass. Anabolic exercise, as opposed to
increases in nutrient intake, seems essential."

Macdonald et al. Am J Clin Nutr 2009;90:1193–202.
 
Kjpil: Tack för lästipset!

Det verkar som om det bästa sättet att förbereda sig inför hög höjd, sett till nutrition, förbränning osv, är att köra extra pass på gymmet. Bra då att jag är en ganska flitig gymbesökare, men som Cremytos skriver, så kan ju varje litet plus t.ex. kosttillskott vara viktig. Som sagt, det handlar inte om någon vanlig prestationshöjande åtgärd, utan om att i möjligaste mån motverka muskelnedbrytningen på hög höjd.

Mvh /Joel
 
Sen kan man fråga sig hur nyttiga dessa processade konstgjorda produkter är för kroppen.
Bygger du upp din hälsa som en liksidig triangel av kost, träning och sömn, där du sköter alla ben korrekt och inte slarvar kanske du klarar dig utan dessa produkter.
Det finns ju faktiskt naturliga kosttillskott. Mjölk, ägg och keso är tre bra exempel....


t.ex. protein i form av Whey bygger på natturliga källor, dock så brukar det ha tillsatser som aspartam, fast detta är försumbart..
Att ta protein i form av pulver är i många fall mycket bättre ekonomiskt och smidigare. Ang. Kolhydrater, Fett och Protein så är det enbart Proteinet som bygger kroppen, men kan även fungera som energi, kolhydrater och fett är bara energi - tänk på det, med andra ord, varför ta risken att man skulle få i sig för lite byggstenar via en normal kost?

Att hänvisa till livsmedelverket är ju bara idiotiskt, dessa vet faktist inte alltid bäst speciellt inte med dagens forskningsresultat som visar hur fel den klassiska matpyramiden är - tyvär så stämmer inte gamla skolan riktigt... ta en tänkare när jag frågar om hur många generationer bak som man har ätit kolhydrater som kommer ifrån bland annat socker? jämfört med hur länge vi har ätit kött som innehåller mestadels fett och protein? Hur många sjukdomar finns det som kommer ifrån för högt fett eller proteinintag ? hur många sjukdomar finns det som kommer ifrån kolhydrater ( typ glukosintolerans och diabetes)? och nej, fetma får man inte av att äta fett, utan av för högt näringsintag av energi..

Till trådskaparn, spar pengarna till glutaminet och kreatinet, köp omega 3, och ta essentiella aminosyror - EAA 6-10g både före och efter träning vilket är optimalt för proteinsyntesen. äter du lite /dåligt så kan du även ta proteintillskott under dagen i form av mellanmål, försök att minst ligga på 0.8 g/kg kroppsvikt. Vill du slänga ut ytterligare pengar på tillskott så kör även BCAA innan träning vilket motverkar att kroppen hamnar i en katabolisk fas....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.