Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen

Nä, men det är extraordinära förhållanden som beskrivs. Vattnet där har aldrig nått mig mer än typ 10cm under knä på djupaste stället. Är inte jättebrant där heller, så mindre strömt än många andra vad. Som sagt jag har gått där över 5x, varav 2ggr i början av juni då det va avsmältning med mer än 1m snö på hela luohttolahkto. Ändå enkelt, så avskräckas inte av den där beskrivningen.

Ok. Vid stigen då?
 
Tror detta är det midjedjupa vattnet. Och två bilder från louttolakto från samma dag för att få perspektiv på hur mkt smältvatten vi borde haft här
 

Bilagor

  • Sarek_09_669.jpg
    Sarek_09_669.jpg
    69.5 KB · Visningar: 488
  • Sarek_09_585.jpg
    Sarek_09_585.jpg
    18.3 KB · Visningar: 496
  • Sarek_09_653.jpg
    Sarek_09_653.jpg
    29.3 KB · Visningar: 478
Jag får betydligt kortare totalsträcka när jag ritar, än vad som anges i t ex Fowwes bok. Jag får Luohttolahkoturen till 72 km, så 10 km kortare. Man missar kanske en del zickzagande när man ritar överskådligt? Har inte räknat in småvändor som uppgång nära glaciär eller till vadställen.

Nu har jag aldrig mätt mina vandringar med GPS, så det är grovt uppmätta sträckor jag har att jämföra med från tidigare vandringar - det viktiga är väl att en använder samma system...

Lutar nog ändå mot att den blir för lång, när ett mål denna gång faktiskt är avkoppling. Även mer höjdskillnader än den "lilla" turen i Njoatsososvágge.
 
Rapadalen är fint, men varför inte gå till Pielaslätten via Snavvavagge och Låddebakte (som har vidunderligt fin utsikt) Pastavagge och sen båt fr Rinim och tillbaka till Aktse?

Läser att det inte går att åka båt från Rinim, bara till. Helikopter från Aktse är inte ett alternativ då de slutat gå när jag ska hem (v 34), så det är bara aktuellt på utresan till Aktse. Efter max 6 dagar behöver jag ta mig till busshållplats...
 
Mitt förslag är att du väljer alternativ 2. Du har då större möjligheter att genomföra turen på max 6 dagar utan att tokvandra om det skulle bli dåligt väder. Passa på och njut och ta tid på dig i övre Njoatsosvágge, denna häftiga dalgång. Den missar du till stor del om du väljer att gå Jiegnavágge. Väljer du ändå det alternativet så gå inte ner i Njoatsosvágge utan gå på hyllan som Fowwe beskriver i https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89725&page=2. Det besparar dig många höjdmeter, vide och vad som kan vara besvärliga. Har du en bra väderprognas kan alternativ 1 gå men du får då arbeta på bra för att hinna med. Jag anser att ett besök på Luohttoláhko kräver minst 6 dagars vandring och då har man bara gjort en snabbvisit och inte egentligen besökt den. Valet mellan 1 och 2 kan du göra när du kommit till Darreluoppal och har en väderprognos. Blir inte vädret det allra bästa så välj alternativ 2.
 
Mitt förslag är att du väljer alternativ 2. Du har då större möjligheter att genomföra turen på max 6 dagar utan att tokvandra om det skulle bli dåligt väder. Passa på och njut och ta tid på dig i övre Njoatsosvágge, denna häftiga dalgång. Den missar du till stor del om du väljer att gå Jiegnavágge. Väljer du ändå det alternativet så gå inte ner i Njoatsosvágge utan gå på hyllan som Fowwe beskriver i https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89725&page=2. Det besparar dig många höjdmeter, vide och vad som kan vara besvärliga. Har du en bra väderprognas kan alternativ 1 gå men du får då arbeta på bra för att hinna med. Jag anser att ett besök på Luohttoláhko kräver minst 6 dagars vandring och då har man bara gjort en snabbvisit och inte egentligen besökt den. Valet mellan 1 och 2 kan du göra när du kommit till Darreluoppal och har en väderprognos. Blir inte vädret det allra bästa så välj alternativ 2.

Det lutar mot att jag resonerar just så!

...men har så oerhört svårt att bestämma mig! Blir det "tillräckligt mycket Sarek" av den här turen som bara nosar på ett hörn - när jag nu ändå är där? (Att sticka hemifrån i 10 dagar som det ändå blir med 1,5 resdygn i vardera riktning, är inte något man bara gör när man har en 3-åring, om hon inte ska med såklart, men det blir några år dit tror jag...)

Kan sträckan Aktse/Nammasj-Snávvávágge-stora dalgången till Stora Sjöfallet (har den ett namn?) vara ett alternativ? (63 km när jag ritar grovt, via bron i Guhkesvágge)

Har dock inte läst in mig något på den sträckan än, och hittar ju inte ens ett namn på dalgången :) så har ingen koll på ev svårigheter. Verkar ju vara noll höjdskillnader förutom till Snávvávágge, men många vattendrag och en del snår?

Skierffe/övre stigen hinns kanske inte i så fall.

Förutsätter som sagt att det går att budgetera med 5 dagar + 1 reservdag.
 
Egentligen kan du ju lämna alternativ 1 eller 2 öppet nu och besluta dig när då är i Njoatsosvagge, allt efter tid, väder och lust.
 
Över pielkaslätten och ner i suorva. Det är fin väg. Dock är det nog lättast att gö övre vägen över rapadalen, mycket buschwhacking nedan skierfe enligt sägnen.

När jag gick där förra året fick jag ihop typ 40km (enl gps på klocka) snavvavagge till aktse, en variant av höga vägen. Sen är det nog minst 30km eller mer till suorva från snavvavagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
oskar_thulin Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...