(fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför så arg?

Ja andyyy, varför låter du så arg?


En gång i tiden längtade jag att få åka till Everest. Jag reste dit, till både Nepal och Tibet. Jag besökte flera basläger till olika 8000-meters toppar, och även till Everest BC och insöp atmosfären. Några år senare var jag med på en stor Expedition dit och fick göra toppförsök. Jag kom inte upp på toppen.

Expeditionen gav inte mersmak. Det var en stor expedition, förhoppningsvis en av de sista, av den "gamla" stilen med extra syrgas, fasta rep och inhyrda sherpas etc, även om vi själva "klättrade" och satte upp fasta rep för dem och oss.
Massor av människor var med som inte hade där att göra (jag själv inräknad?), logistik, planering, förarbete och efterarbete. Och vi lämnade efter oss en del skräp på berget; små tält och rep som vi inte fick med oss. Det känns än idag inte bra.

Några år senare var jag inbjuden till Everest igen, men jag tackade nej. Visst, berömmelse och bekräftelse, morgonsoffan och Gore-Tex-jackan med emblemet, att användas för att synas som den "duktiga" klättraren man är, det lockade inte. Jag valde att istället, för egna pengar, med goda kamrater åka till riktiga vildmarken och klättra berg som få hade sett, än mindre sett någon på sina toppar. Jag gjorde det för min egen skull. Och, jag ångrar det inte en sekund. et var en av de bästa klätterresor jag gjort. Däremot har jag, äntligen, insett för mig själv att det var ett misstag att åka med på den där Everestexpeditionen för många herrans år sedan.
 
Vem bryr sig om det kallas klättring eller trekking eller nått annat?
Om man ska diskutera det i denna underforum så bör det ju handla om klättring. Det är helt otroligt att du inte fattat det ännu.

Förmodligen hade hälften av de som är på Everest idag åkt linbana upp om det funnits en sådan.
Ja? Och då skulle de diskutera detta i den stora linbana forumet... inte här.

Gå in på underforumet för landsvägcykling och försök diskutera motorcykling... Tror du på allvar att du kan starta en vettig diskussion om det? Eller är alla där också imbicilla personer med NOLL verklighetsförankring?
 
Varför man vill stå på världens högsta punkt?

Tja, för att det är ganska coolt och förmodligen vackert.
Människan är ju sådan, de dras till denna typer av platser i världen.

Jag tror inte det handlar ett dyft om att man sedan ska föreläsa om det hela. LÅNGT ifrån alla människor som står på toppen under en Everest-säsong gör detta.

Men det är ju knappast nått fel om så sker. Allmänintresset finns ju för dessa föreläsningar. Personen i fråga gör ju pengar på det. Varför skulle han/hon inte?

Vägen dit skiter väldigt många fullkomligt i. Som jag skrev. Hade det funnits en linbana hade många människor valt denna istället.
Varför tror ni folk flyger helikopter upp på Kebnekaise men inte är intresserad av att göra detsamma på någon annan 2000m-topp i Sverige?

Just det, för att det är Sveriges högsta punkt. Inget annat.

Det här handlar som sagt enbart om en enda sak. Att stå på världens högsta punkt.

Precis som att folk söker sig till Europas högsta punkt, Världens nordligaste punkt, världens sydligaste punkt, världens hetaste öken, världens djupaste skog... osv osv osv.

Det finns inget fel överhuvudtaget att ta hjälp av andra att uppfylla sina drömmar och sina mål.
Vare sig på något berg eller i samhället i övrigt.
Det är ju snarare både sunt och ett friskhetstecken.

Sen kan ni sitta och gorma bäst ni vill om att alla drömmar borde krossas bara för att man väljer att gå över en stege eller att man har syrgas.

Men det är inte riktigt så det funkar på Everest (eller på många andra berg), det är inte riktigt så människan funkar överhuvudtaget. Lär er det.

Ps. Ska jag vara ärlig så tror jag det viktigaste för Barca är att vinna ligan och Champions Leauge. Inte hur deras stil ser ut...

Du resonerar som om det vore en mänsklig rättighet att stå på Everest, Kebnekaise etc. Det är det inte och kommer förhoppningsvis aldrig att bli. Köper inte ditt resonemang för fem öre.
 
David Fält. För det första är du ingen klättrare själv. Det har du redan påpekat i den här tråden. Och borde således hålla käften i tråden du med.
Okey?

Att kalla folk för troll enbart för de har en verklig bild av läget som inte stämmer överens med din egna förvrängda verklighetsbild är en argumentation på dagisnivå.

För det andra är det väl inte mer än rätt att samma personer du sitter och dagligen trycker ner är de som faktiskt SKA kommentera den här tråden eftersom det uppenbarligen är dem som förstår sig på situationen medans du själv är ett stort frågetecken.

Så din argumentation är befängd.

Visst är jag medveten om nedskräpningen på berget. Precis som jag är medveten om nedskräpning och slitage på andra platser på vår jord.
Och ja, det är ett problem. Ett VERKLIGT problem.

Som INTE en Sherpa, en stege, en föreläsning eller en guide är.

Nedskräpningen är däremot ett problem och går att lösa enkelt. Detta har gjorts på andra berg och detta har gjorts på en mängd leder i världen, inte minst Inca-leden.

Det går såklart att bedriva nuvarande form av Everestexpeditioner med ett helt annat miljötänk. Det är bara att bestämma sig och införa diverse förbud och ordningar. Samt ett system som tar hand om skräpet. Självklart går det att lösa.

Att David tillhör det absoluta toppskitet tror jag de flesta insatta skriver under på så det där va bara fånigt av dig. Även om du inte gillar hans stil så kan du inte borste ifrån att David gör turer som de flesta svennar skulle få svindel av att bara titta på...
 
andyyy

Vart i tråden skriver jag att jag inte är klättrare? Citat tack?


@Daniel Wedin och andra skönt att fler lägger sig i denna absurda tråd.
 
Vart i tråden skriver jag att jag inte är klättrare? Citat tack?[/QUOT
Jag tror han refererar till post 17 som var svar på post 16...

Det är inte utan att den här diskussionen påminner om oinsattas syn på tex olympiska spelen, vem som har där att göra och vem som inte har där att göra, doping etc. Dock orkar jag inte just nu lägga ut texten om vad jag avser, annat än att det finns två tydliga grupperingar i denna tråd, där den ena har rätt och den andra har fel.

De som har fel har det inte enligt subjektiva grunder, de har lika fel om de skulle påstå att solen går upp i väst. För att göra det riktigt tydligt, de som har fel är andyyy mfl.
 
De som har fel har det inte enligt subjektiva grunder, de har lika fel om de skulle påstå att solen går upp i väst. För att göra det riktigt tydligt, de som har fel är andyyy mfl.

Det var det dummaste jag hört på länge. Det handlar om an grundsyn, där kan man tycka olika, men att tro att det finns ett absolut rätt och ett absolut fel är så dumt att man baxnar, Men det visar tyvärr synen på öppen diskussion och andras åsikter hos de som har "rätt" i den här tråden.

BTW, hur bra man klättrar är iget som avgör om man får ha en åsikt om vem som får ta sig upp på Everest eller inte. Det är ytteligare en konstig åsikt som framförs av de som har "rätt"
 
BTW, hur bra man klättrar är iget som avgör om man får ha en åsikt om vem som får ta sig upp på Everest eller inte. Det är ytteligare en konstig åsikt som framförs av de som har "rätt"

Sant men hurvida man klättrar eller inte speglar nog till hög grad ens åsikter. Inom klätterkretsar tror inte jag många tycker Davids åsiker är kontreversiella, inte jag iallafall. Sen kan ju diskutera om klättrare överlag är isnöande i sin sport. För lite så kan det nog vara. Klättring är ett way of life som kanske inte fotboll är på samma sätt.

Vill man fördjupa sig är Per Callbergs bok Klättrarens själ ingen dum bok.
 
Vart i tråden skriver jag att jag inte är klättrare? Citat tack?[/QUOT
Jag tror han refererar till post 17 som var svar på post 16...

Det är inte utan att den här diskussionen påminner om oinsattas syn på tex olympiska spelen, vem som har där att göra och vem som inte har där att göra, doping etc. Dock orkar jag inte just nu lägga ut texten om vad jag avser, annat än att det finns två tydliga grupperingar i denna tråd, där den ena har rätt och den andra har fel.

De som har fel har det inte enligt subjektiva grunder, de har lika fel om de skulle påstå att solen går upp i väst. För att göra det riktigt tydligt, de som har fel är andyyy mfl.



Bra inlägg som vanligt!

I inlägg 17 skriver jag: "jag klättrar inget mer".
 

clindh

Forumvärd
Nu får ni tagga ner lite. Tråden är dessutom tidigt urspårad från grundämnet och har några rejäla personangrepp på både andra klättrare och diskussionsdeltagare. Föreslår vi stänger den och försöker igen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.