Grattis jägare!

Orkar inte läsa hela tråden, men förundras alltid över hur folk "tycker sig vet bättre" än dem som verkligen lever tätt in på stora rovdjur. För en stadsbo(är f.ö en sådan själv) är det kanske lätt att romantisera hur fint det skulle vara om man skulle kunna ta en skidtur i skogen bakom huset och se en massa exotiska varg-spår.

Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv..

MEN, jag har inte haft varg in på knuten, så därför ska jag ge fan i att uttala mig om det!

Du tycker även att staket är en utmärk lösning låter det som.. Skulle du vilja ha ett 2,5m högt staket runt din tomt? Inte jag i alla fall.



Vi är f.ö också djur, vi har också instinkter. Hatet och ilskan kommer från instinkten att försvara sina egna intressen och sitt egna territorium. Jag hävdar faktiskt att sådana personer som Folke agerar efter sina instinkter, vilket du(trådskaparen) dessvärre inte gör.

"Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv.. "

Att mötas av en flåsande varg när man skall ut och hämta ved, menar du allvar? Läs på lite innan du uttalar dig och det faktum att du inte ens orkar läsa igenom tråden innan du uttalar dig gör ditt uttalande än mindre seriöst. Och ja om man har en hund och man vet att det finns varg i närheten så bör den hållas kopplad precis som man har den kopplad i storstaden där det finns bilar!

Så du menar att det är BRA att aggera efter sina instinkter, att HAT och ILSKA är sunt????? Ibland så blir man så j**la förbannad på vissa så att man får lust att bara klappa till personen i fråga, men man tyglar sina instinkter och sansar sig. Man kan hata personer men det kräver betydligt mer behärskning att vändra andra kinden till och gå därifrån, vi kan tygla våra instinkter, det är en av egenskaperna som särskiljer oss från djuren!
 
Om du provar att tygla din instinkt att starta provokativa nonsenstrådar så ska jag i gengäld försöka tygla min instinkt att kommentera dom. Patric tyglar troll som vanligt? ;-)
/R
 
Om du provar att tygla din instinkt att starta provokativa nonsenstrådar så ska jag i gengäld försöka tygla min instinkt att kommentera dom. Patric tyglar troll som vanligt? ;-)
/R


Vad är det för nonsens med att ta upp en skjutglad "jägare" som hävdar att alla vargar borde utrotas i ett JAKTFORUM? Jo Patrik gör ett väldigt bra jobb med att "tygla troll" med sin fantastiska retorik! Tro mig jag slipper gärna dina inlägg och om du anser detta vara en nonsenstråd så föreslår jag att du hejdar din instinkt att fortsätta läsa den!
 
menar du allvar? Läs på lite innan du uttalar dig och det faktum att du inte ens orkar läsa igenom tråden innan du uttalar dig gör ditt uttalande än mindre seriöst. Och ja om man har en hund och man vet att det finns varg i närheten så bör den hållas kopplad precis som man har den kopplad i storstaden där det finns bilar!

Varför skulle jag inte mena allvar? Han sa ju i artikeln att han sett vargspår på sin gård, vid ladugården eller hur det nu var. Och eftersom han verkar vara en ärlig karl som vågar stå för det han tycker så är jag övertygad om att han inte ljuger. Även om det inte är så jättestor chans att vargen skulle attackera Folke, så kan det ju inte vara trevligt.

Förresten, hänvisa gärna till någon text där jag kan "läsa på", skulle gärna vilja bli lika påläst som du påstår dig vara.

Skulle du uppskatta att en kamptränad pitbull skulle sitta utanför din dörr varje morgon när du ska till jobbet? Även om den inte kommer få kommandot "attack". Försök att sätta dig in i andras situationer, innan du börjar tycka att någon borde skjutas osv..
 
Varför skulle jag inte mena allvar? Han sa ju i artikeln att han sett vargspår på sin gård, vid ladugården eller hur det nu var. Och eftersom han verkar vara en ärlig karl som vågar stå för det han tycker så är jag övertygad om att han inte ljuger. Även om det inte är så jättestor chans att vargen skulle attackera Folke, så kan det ju inte vara trevligt.

Förresten, hänvisa gärna till någon text där jag kan "läsa på", skulle gärna vilja bli lika påläst som du påstår dig vara.

Skulle du uppskatta att en kamptränad pitbull skulle sitta utanför din dörr varje morgon när du ska till jobbet? Även om den inte kommer få kommandot "attack". Försök att sätta dig in i andras situationer, innan du börjar tycka att någon borde skjutas osv..

Citat från tidagare inlägg
"Jag har systematiskt under mer än ett decennium vandrat de flesta av våra vargrevir, många flera gånger, stannat med kåtan inne i vargrevir 10 dygn åt gången och mer. Spår har jag sett, både tassar och bajs, men inte en skugga, inte ett gläfs av en varg. Talade runt nyår med en kvinna som arbetat på Grimsö. Hon berättade att sedan de sövt och märkt alfatiken, så hade vargarna hållit sig långt borta från det område där händelsen ägde rum. Vargen är normalt skygg för människan, ännu mer så efter ofrivillig kontakt med människan. Frivillig kontakt hör man aldrig om."

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargmanniska.asp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/
saxat ur denna länk "Gysingevargen, dödade och åt upp inte mindre än nio barn, ökade svenskarnas beslutsamhet att försöka utrota vargen helt och hållet. Gysingevargen var visserligen uppväxt i fångenskap och sedan som vuxen utsläppt i naturen. Den hade aldrig lärt sig jaga.
Gysingeattackerna är det enda hittills väl dokumenterade fallet i Sveriges historia av dödlig vargattack mot människor."

En Pittbull är ett HUSDJUR och van att vistas bland människor så den parallellen är helt befängd dessutom så är en pittbull i sig inte ett dugg farlig men som du skriver, en kamptränad sådan är inte att leka med, menar du att det finns folk som smyger omkring i skog och mark och kamtränar vargar??.
Jag har sett både björnspår och björnspillning på tomten vid min sommarstuga i dalarna och det gör mig enbart glad.
 
Senast ändrad:
Orkar inte läsa hela tråden, men förundras alltid över hur folk "tycker sig vet bättre" än dem som verkligen lever tätt in på stora rovdjur. För en stadsbo(är f.ö en sådan själv) är det kanske lätt att romantisera hur fint det skulle vara om man skulle kunna ta en skidtur i skogen bakom huset och se en massa exotiska varg-spår.

Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv..

MEN, jag har inte haft varg in på knuten, så därför ska jag ge fan i att uttala mig om det!

Du tycker även att staket är en utmärk lösning låter det som.. Skulle du vilja ha ett 2,5m högt staket runt din tomt? Inte jag i alla fall.



Vi är f.ö också djur, vi har också instinkter. Hatet och ilskan kommer från instinkten att försvara sina egna intressen och sitt egna territorium. Jag hävdar faktiskt att sådana personer som Folke agerar efter sina instinkter, vilket du(trådskaparen) dessvärre inte gör.

Med tanke på att du inte heller är speciellt insatt så kan du ju förundras lite över dig själv. Är man lite skolad inom psykologi brukar man sällan prata om instinkter när det handlar om människor.

Varför skulle jag inte mena allvar? Han sa ju i artikeln att han sett vargspår på sin gård, vid ladugården eller hur det nu var. Och eftersom han verkar vara en ärlig karl som vågar stå för det han tycker så är jag övertygad om att han inte ljuger. Även om det inte är så jättestor chans att vargen skulle attackera Folke, så kan det ju inte vara trevligt.

Förresten, hänvisa gärna till någon text där jag kan "läsa på", skulle gärna vilja bli lika påläst som du påstår dig vara.

Skulle du uppskatta att en kamptränad pitbull skulle sitta utanför din dörr varje morgon när du ska till jobbet? Även om den inte kommer få kommandot "attack". Försök att sätta dig in i andras situationer, innan du börjar tycka att någon borde skjutas osv..

Nu är en kamptränad pittbull farlig för människor så liknelsen är aningen bisarr.
 
Vad är det för nonsens med att ta upp en skjutglad "jägare" som hävdar att alla vargar borde utrotas i ett JAKTFORUM? Jo Patrik gör ett väldigt bra jobb med att "tygla troll" med sin fantastiska retorik! Tro mig jag slipper gärna dina inlägg och om du anser detta vara en nonsenstråd så föreslår jag att du hejdar din instinkt att fortsätta läsa den!

Uttalandet är baserat på den magra statistik jag har men hittills har väl de flesta av dina "jakttrådar" i det här forumet fått slagsida och lagt sig på rygg fortare än ett regalskepp byggt av schweizerost... Eftersom du är så glad i att ge andra det lagom impopulära rådet att anpassa sig till rådande situation (bygga in sig i staket, byta till illasmakande blommor and whatnot..) så kanske jag kan få ge dig rådet att prova att skriva om nåt annat ämne för att se om det går bättre?

Jag har egentligen bättre saker för mig än att sitta här och käfta men dina trådar utövar samma lockelse som en bilolycka; "det är jättetragiskt med allt lidande men man kan ändå inte låta bli att titta när man kör förbi."
/R
 
Uttalandet är baserat på den magra statistik jag har men hittills har väl de flesta av dina "jakttrådar" i det här forumet fått slagsida och lagt sig på rygg fortare än ett regalskepp byggt av schweizerost... Eftersom du är så glad i att ge andra det lagom impopulära rådet att anpassa sig till rådande situation (bygga in sig i staket, byta till illasmakande blommor and whatnot..) så kanske jag kan få ge dig rådet att prova att skriva om nåt annat ämne för att se om det går bättre?

Jag har egentligen bättre saker för mig än att sitta här och käfta men dina trådar utövar samma lockelse som en bilolycka; "det är jättetragiskt med allt lidande men man kan ändå inte låta bli att titta när man kör förbi."
/R


Så den magra statistik jag hänvisar till, att vi enbart haft en bekräftad vargattack mot människor i sverige duger inte? jag hänvisade till fyra länkar varav en var från jägarförbundets egen hemsida!

Ja jag vet att människor har svårt att anpassa sig till rådande situation, dock så har jag aldrig hävdat att man själv skall bygga in sig i höga staket men det kanske vore en god ide att använda den taktiken på sina boskap i rovdjurstrakter? Om du tog dig tid att läsa länkarna i hur man skyddar sin trädgård mot rådjur så finns det andra alternativ, och att byta till illasmakande blommor, det låter som en väldigt stor uppofrring hörru!

Vi får alla anpassa oss i våran levnadssituation, i en storstad får man leva med förorenad luft, stor risk att bli påkörd och chansen att bli rånad eller nerslagen på gatan är betydligt större än en rovdjursattack men det accepterar man. Lever man i skogen bör man väl inse att det finns djur där?
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Men om det skulle visa sig att vargar bosätter sig i området, vistas på gården om nätterna, går in i uthus etc för att leta mat så skulle jag aldrig tveka:

Jag skulle naturligtvis göra allt jag kan för att få bort vargarna, om det då krävs att jag dödar vargarna så gör jag naturligtvis det.

Varför?
Självklart för att jag är rädd om mina barn.
Jag vet inte om dom löper risk att bli skadade eller dödade av vargar men jag skulle absolut inte ta risken att testa genom att inte vidta åtgärder.
Om jag sen skulle bli straffad för mitt brott (vilket det naturligtvis är) så skulle jag självklart ta straffet. Mina barns säkerhet går före allt annat.

Naturligtvis är det större risk att bli skadad/dödad i trafiken eller av andra människor (och självklart skyddar jag mina barn så gott jag kan även för sådana faror) men för den skull så skulle jag aldrig ge vargar fritt spelrum.

Saknaden av kunskap orsakar en helt opropertionerlig rädsla som gör att annat levande får lida, sorgligt!

/mattias
 
Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv..

Jisses, flåsande varg...hmm dom måste få syre ser du! Och du nu ska vi inte ta i ända ner från tårna för så hiskeligt farliga är dom inte som rödluvan förtäljer...

/mattias
 
Det ironiska i den här tråden är att flera jägare som säkert har jägarexamen verkar vara dom som är villigast att tro på skrönor och sagor angående vargens mordiska beteende!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...