Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Swede 82, Marttiini MFK-2T eller kanske någon annan fällkniv
2. Swede 82, möjligen någon Mora ibland
3. Swede 82
4. Den noname-junk-kniv som är ren och tillhands :-/
5. Min drömkniv är så behändig att jag alltid kan ha den med överallt och den klarar alla tänkbara uppgifter. Den får gärna vara gjord i något mystiskt Sci-Fi-material så att jag kan flyga med den i fickan, jag fasar nämligen för att jag någon gång ska glömma att packa ner min fällkniv i bagaget och tvingas dumpa den i den där dumma säkerhetskontrollen.
 
1. Swede 82, Marttiini MFK-2T eller kanske någon annan fällkniv
2. Swede 82, möjligen någon Mora ibland
3. Swede 82
4. Den noname-junk-kniv som är ren och tillhands :-/
5. Min drömkniv är så behändig att jag alltid kan ha den med överallt och den klarar alla tänkbara uppgifter. Den får gärna vara gjord i något mystiskt Sci-Fi-material så att jag kan flyga med den i fickan, jag fasar nämligen för att jag någon gång ska glömma att packa ner min fällkniv i bagaget och tvingas dumpa den i den där dumma säkerhetskontrollen.
Tackar för svaret. På punkt nr 5 så är du antagligen ute efter den senaste BM 710 CPM-M4, förutom att den ändå blir upptäckt eftersom den till största delen är tillverkad i stål :)

~Paul~
 
Det där allra sista är väl att betrakta som en utopi. Min kära Swede 82 ligger väldigt nära de egenskaper jag tillskrev min drömkniv, dess enda egentilga tillkortakommande är att det krävs två händer för att fälla ut bladet. Jag är medveten om at det numera finns massor av bra enhandsfällknivar (exempelvis den där finska jag nämnde) och jag håller både ögon och börs öppna för en riktigt bra "EDC". Oavsett vad för fantastisk kniv jag hittar kommer den aldrig att kunna peta ner min gamla Swede från förstaplatsen på min älsklingslista.
 
Det där allra sista är väl att betrakta som en utopi. Min kära Swede 82 ligger väldigt nära de egenskaper jag tillskrev min drömkniv, dess enda egentilga tillkortakommande är att det krävs två händer för att fälla ut bladet. Jag är medveten om at det numera finns massor av bra enhandsfällknivar (exempelvis den där finska jag nämnde) och jag håller både ögon och börs öppna för en riktigt bra "EDC". Oavsett vad för fantastisk kniv jag hittar kommer den aldrig att kunna peta ner min gamla Swede från förstaplatsen på min älsklingslista.
Förstår. Har också en 82:a som jag bär till vardags, dock varvar jag med en del andra knivar som: Opinel nr 8 (rfr), Victorinox Adventurer och Victorinox Outrider, Buck 110, EKA 82, Bahco multitång, EKA Executive Sportsman, Mayerco multitång i AUS-8, Spyderco Military, Spyderco Delica, Spyderco Calypso JR och fler.

Konstigt nog så börjar jag gilla min Opinel nr 8 allt mer, så det är den som får mest tid fickan nu för tiden. :).

~Paul~
 
Konstigt nog så börjar jag gilla min Opinel nr 8 allt mer, så det är den som får mest tid fickan nu för tiden.

~Paul~

Jassåminsann ! Jag köpte två stycken Opinel #08 (en av var sort) häromveckan, men jag kan inte påstå att jag är spontant jätteförtjust i dem. Jag tycker att de känns lite klena och så är de ju fnuliga att fälla upp.
Men, efter att ha läst ditt inlägg så har jag skickat ner den rostfria i byxfickan. Där får den bo i några dagar, kanske ändrar jag uppfattning om kniven...
 
Jassåminsann ! Jag köpte två stycken Opinel #08 (en av var sort) häromveckan, men jag kan inte påstå att jag är spontant jätteförtjust i dem. Jag tycker att de känns lite klena och så är de ju fnuliga att fälla upp.
Men, efter att ha läst ditt inlägg så har jag skickat ner den rostfria i byxfickan. Där får den bo i några dagar, kanske ändrar jag uppfattning om kniven...
Ge det lite tid. När du väl skär med en Opinel så börjar du förstå dess storhet. Var på min lokala ICA häromdagen. De hade enormt stora rotselleri. Fram åker min Opinel och skär bort rotdelen.

Jag har testat det här men diverse andra knivar men ingen har klarat det lika fint som Opinelen. De flesta fastnar eller skär snett, men inte den här ;). Den konvexa slipfasen tillsammans med skärpan gör den till en veritabel fickskalpell.

~Paul~
 
Har haft en liten opinell (ca 40 mm blad), vass som satan och höll skärpan bra, tyvärr tappad i svampskogen.
Har letet efter en ny, gärna större, dvs 80-100 mm blad, finns det någon i sverige som saluför opinell?
Har inte hittat någon på nätet i varje fall...
 
Har haft en liten opinell (ca 40 mm blad), vass som satan och höll skärpan bra, tyvärr tappad i svampskogen.
Har letet efter en ny, gärna större, dvs 80-100 mm blad, finns det någon i sverige som saluför opinell?
Har inte hittat någon på nätet i varje fall...
Du behöver ju inte handla genom Sverige. Det är avsevärt billigare att inhandla Opinel direkt fr något annat EU-land.

~Paul~
 
Här är mina

Till vardags; späntar jag mest stickor till kakelugnen: det blir en av brorsans första hemgjorda. Bladet liknar Mora 2000 (i kolstål) och skaftet är ek. Till täljet: Moras långbladiga täljkniv med fult rött plastskaft. Har slipat bort parerbiten på skaftet.
Ute: Marttiini T 508, med 65mm bladlängd. Slipat till bakkanten på skaftet.
Utomlands: använder jag den jag får tag på.
I köket; är det en oXo för det sköna gummi handtaget eller en liten noname skalkniv, säkert tio år gammal från IKEA.
Drömkniven kan vara den jag gjorde klar i förra veckan: Kolstålsblad av Gunnar Bergström, björkmasur. Gjord efter min egen hand, grov smidesyta. Kanske har den en nackdel; knivryggen kan vara så grov att den inskränker smidigheten. Har inte använt den nog för att veta säkert ännu.
Anna
 
Ge det lite tid. När du väl skär med en Opinel så börjar du förstå dess storhet.

En lök
Sladdrig gasbinda
Diverse snören
Äpple
Djävligt seg vävtejp
Ost (sån där dansk som stinker)
Rysk korv (hård som pansar)
Vävplåster (sån där på metervara)
Frigolitblock
Den sega plasten runt en ny tvättmaskin

Detta är ett litet axplock av vad min Opinel #08 har fått ta sig an under veckan. Jag är redan nu övertygad - Den är ett sjudjävla (ursäkta min dåliga franska) skärverktyg ! Efter att ha lagt lite tid på att få en bra egg på kniven så formligen glider bladet genom både det ena och andra.
Jag tycker fortfarande att den är rätt åbäkig att fälla upp. Men, detta kan även ses som en fördel då omgivningen snarare betraktar denna kniv som lite söt och intressant än farlig.
Det kommer att bli fler Opineller i min ficka.
 
En lök
Sladdrig gasbinda
Diverse snören
Äpple
Djävligt seg vävtejp
Ost (sån där dansk som stinker)
Rysk korv (hård som pansar)
Vävplåster (sån där på metervara)
Frigolitblock
Den sega plasten runt en ny tvättmaskin

Detta är ett litet axplock av vad min Opinel #08 har fått ta sig an under veckan. Jag är redan nu övertygad - Den är ett sjudjävla (ursäkta min dåliga franska) skärverktyg ! Efter att ha lagt lite tid på att få en bra egg på kniven så formligen glider bladet genom både det ena och andra.
Jag tycker fortfarande att den är rätt åbäkig att fälla upp. Men, detta kan även ses som en fördel då omgivningen snarare betraktar denna kniv som lite söt och intressant än farlig.
Det kommer att bli fler Opineller i min ficka.
Förstår att du är nöjd :). När man väl börjar använda en Opinel så tänds ljuset ;).

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En liten fälkniv, med kålstål då dom är lättare att få och hålla vassa. Märke vet jag inte, men det är trä i skaftet

2. Vilken kniv använder du där ute?
Se fråga no:1.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Se fråga no:1

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En stor vanlig köksniv, tror det är av märke fiskars.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Ingen speciell, bryr mig just inte bara den duger till stundens behov.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.