Aidklättring: Rivets?

Är inte snarare traditionen den att den som firar nåt som tidigare är aidat, så är det i bättre stil och därmed är aidleden halvdöd just som aidled. Självklart kan man aida vad man vill - jag skulle kunna tänka mig att öva lite aid (kanske) nån gång - och då troligen lika gärna på en trea som på nåt hårt (till att börja med i alla fall).

Däremot skulle jag ju inte kunna tänka mig att borra i nåt som nån annan klarat utan att borra.

På samma sätt menar jag alltså att om man aidar nåt som man kan förtse kommer att frias så småningom, så borde man kanske inte borra utan att tänka på att det kanske blir både rivets och riktig "bult" på sikt.

Alltså hellre bara en syrafast M10 än både en M10 och en rivet.

Förstabestigare eller ej, så menar jag att alla har anledning att vara restriktiva med borrmaskinen.

(Diskussion riskerar att bli rätt skev eftersom vi kanske inte talar om leder och klippor på samma nivå. Givet led och klippa kanske resonemanget skulle framstå som överflödigt...)
 
Mezzner; sa:
Är inte snarare traditionen den att den som friat nåt som tidigare är aidat, så är det i bättre stil och därmed är aidleden halvdöd just som aidled?

Alltså hellre bara en syrafast M10 än både en M10 och en rivet.

Halvdöd. Bra uttryck. Jo, jag skulle tro det. Chris Sharma är härmed portad från Uppsala.

Det känns lite konstigt att tänka att man ska borra mer i berget än nödvändigt (större hål), bara för att det kanske kommer kunna frias en vacker dag. Så fungerar inte jag.
 
Oops, en Freudiansk felsägning, själv firar jag bara sånt som riktiga klättrare friar...

Påminner mig om en filmsnutt med två svenska hjältar på väg att göra nåt hårt, varvid det dyker upp en jänkare och frågar om de rapellerar. Varvid svaret blir en skröna om att man turnerar runt och rapellerar härda leder, gärna franska 8:eek:r osv.
Jänkaren sväljer snällt och låter sig imponeras...
Han kom nog inte från en viss dalgång i väster.

ED: Hrm! I mitt originalinlägg är det minsann rättstavat! Nåja, alltid lurade du någon...
 
lillajag; sa:
spacemonkey; sa:
Det är viktigt att borra hålet precis så djupt att när bulten är helt inslagen, så är det ungefär 3mm mellanrum mellan klippan och bultskallen.

Vad är orsaken till detta tips?
Spelar det nån roll om det är 3mm eller 8mm mellanrum?

Jag borde kanske inte svara med en spekulation, men facit kommer väl senare...

Min gissning är dock att en bult som sticker ut mer inte håller hängaren på plats lika stilla. Rörelsen på några mm kanske lättare orsakar att hängaren hakar av.

Dessutom uppstår ju ogynnsamt moment på bulten om hängaren belastar den några mm ut ifrån väggen räknat. Den kan antagligen krökas.

Apropå det, är det 8.8-skruv som gäller?

Läste att det kunde vara Grade 5, men orkar med nedanstående länk inte räkna om ifall det nu är 8.8...

http://www.boltdepot.com/fastener-information/Bolt-Grade-Chart.aspx
[Ändrat av Mezzner 2006-09-26 kl 13:59]
 
lillajag; sa:
Spelar det nån roll om det är 3mm eller 8mm mellanrum?

Hävstångseffekten?

Däremot funderar jag på om det är så värst farligt att borra för djupt. Är det inte bara att banka in den med en rivethängare eller en kil på? Det borde ge ett bra avstånd.
 
Som sagt.
Vagnsbult!
Då har man fyrkantsdelen av bulten, som är ganska exakt 3 mm, som distans för skallen.
Perfekt varje gång.
 
Satte dit min första rivet idag. Det gick förvånansvärt fort, bara tre fyra minuter för lagom djup, och det utan ett vettigt borrhandtag. Och jag hoppade och högg i den med hammaren för allt jag var värd, men den rörde sig inte - satt som en smäck. Förutom för drag (nästan) rakt utåt, då den lossnade (med gnistor) för ett relativt lätt hugg med hammaren, antagligen mindre än kroppsvikt.

Det tycks mig efter dagens test, som att rivets fungerar bra i lätt överhängande terräng (eller mindre brant), men att i kraftigt överhäng/tak så rycks de ut. Där kanske man måste ha expanderbultar. Kanske blir det ett "snedare" drag, och alltså en kameffekt, med en keyhole-hängare än med en kil?
Sen var det inte direkt rocketscience att placera den - borra hålet, och hamra in den.
Och det tycktes mig som att en 8mm rivet skulle kunna hålla för ett ganska bra fall, säkert en brottstyrka på 5-8 kn i granit. Men det är bara en gissning (eller, vad jag kommer tänka om dem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Drytooling!! Alpin / Bigwall 1
kajkalajkan Minimal aidklättring Alpin / Bigwall 6
MarkusN Förare över Svartgöl? Alpin / Bigwall 11
deeppowder AIDklättring i Stockholm Alpin / Bigwall 9
Fettot Aidklättring Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.