7600 m?

Testa

Ping - Din tråd verkar ha förändrats från din fråga som var att hitta bästa möjliga promenadberg, till om du klarar av det eller ej. Jag vill bara uppmuntra dig till att testa, det finns inget annat sätt att få reda på det. Hoppas du hittar ett bra berg.

/jacob
 
Re: Re: Re: Ja,Ja.

ping; sa:
Men visst kommer jag att använda syrgas.

--------------------------

Höjden i sig är oväsentlig,det jag är intresserad av är huruvida jag klarar syret,eller snarare avsaknaden av.

Har själv abitioner på att klättra dylika berg, så jag vill inte kritisera detta eller dig, Peter. Men tar inte dessa uttalanden ut varandra lite grann?

Vad jag vill säga är att det verkar som om du kanske borde fundera igenom vad du vill uppnå med att bestiga ett så pass högt berg.
 
Att poängtera det självklara

ping; sa:
Men visst kommer jag att använda syrgas.
--------------------------
Höjden i sig är oväsentlig,det jag är intresserad av är huruvida jag klarar syret,eller snarare avsaknaden av.
tillmann; sa:
Har själv abitioner på att klättra dylika berg, så jag vill inte kritisera detta eller dig, Peter. Men tar inte dessa uttalanden ut varandra lite grann?

Vad jag vill säga är att det verkar som om du kanske borde fundera igenom vad du vill uppnå med att bestiga ett så pass högt berg.

Relevant fråga som ställs ovan.
Med tanke på att syrgas ungefär "minskar" ett 8000+ berg med 1000 höjdmeter så kan du lika gärna gå på ett lite lägre berg utan syrgas. Varför inte Aconcagua som du kan göra själv utan alltför stor erfarenhet?

Men nu låter det som du är ute efter berg högt uppe på machoskalan och då smäller kanske inte mainstream-Aconcagua särskilt högt?
(Och med detta inte sagt att man inte får klättra berg för att boosta sitt ego eller känna sig hård eller vad som helst egentligen, det är helt upp till dig)
 
Re: Att poängtera det självklara

slob; sa:
Relevant fråga som ställs ovan.
Med tanke på att syrgas ungefär "minskar" ett 8000+ berg med 1000 höjdmeter så kan du lika gärna gå på ett lite lägre berg utan syrgas. Varför inte Aconcagua som du kan göra själv utan alltför stor erfarenhet?

Men nu låter det som du är ute efter berg högt uppe på machoskalan och då smäller kanske inte mainstream-Aconcagua särskilt högt?
(Och med detta inte sagt att man inte får klättra berg för att boosta sitt ego eller känna sig hård eller vad som helst egentligen, det är helt upp till dig)

Håller med. Men om man drar resonemanget att man ska klara sig utan hjälpmedel nog långt blir det att klättra solo, naken, på något som är då blir lagom svårt, tex hemmaklippan.

Man kan ju försvåra för sig själv genom att välja eller välja bort viss utrustning. Jag väljer i dagsläget bort att klättra på fasta rep i Nepal (men kan inte dissa företeelsen eftersom jag inte provat). Men jag väljer inte bort att ta med säkringar eller rep. Min nuvarande slutsats är att jag hellre upplever ett äventyr genom att klättra med en partner i Europa (och tack vare utrustningen kan det bli flera äventyr). För skrytfaktorn är kanske högt=bra, men för självkänlan är lagom svårt=bra? Antar att vi alla har olika idéer om varför vi klättar...

jacob
 
Re: Re: Att poängtera det självklara

jacobster; sa:
Min nuvarande slutsats är att jag hellre upplever ett äventyr genom att klättra med en partner i Europa (och tack vare utrustningen kan det bli flera äventyr). För skrytfaktorn är kanske högt=bra, men för självkänlan är lagom svårt=bra? Antar att vi alla har olika idéer om varför vi klättar...

Jag instämmer. Klättring i alperna är suveränt. Den relativa höjden är fullt jämförbar med i Himalaya. Det är lika vackert. Men oändligt mycket enklare. Två man kan klara de flesta alper utan kostnadskrävande tillstånd eller sardarer o bärare o annat tjänstefolk, utan långvarig acklimatisering, utan att mer eller mindre belägra berget. För egen del har vi klättrat en hel del i alperna men huvudsakligen vandrat i Himalaya — även om vi klämt en och annan promenadtopp.

När det gäller skrytfaktorn är höjden av begränsat värde, om man bortser från syrebristmannen o annat folk som inte är alpinister. Bland alpinister är det andra faktorer som räknas, och är man ute efter att vara duktig finns ett otal utmanade leder i alperna. Om man nu inte hör till den absoluta eliten http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35498 som testar gränserna i Himalaya.


För egen del klättrar jag för att det är kul och vacker t och för det speciella kamratskapet med min klätterpartner. Inte för att testa gränser eller riskera livet.

Per
 
Himalaya.

Själv tycker att det är skall bli kul att gå vidare ett snäpp uppåt i graderna för att jag vill pröva mina egna gränser och Himalayas natur och mäktiga berg som jag tycker slår ut allt jag har sett.

Det har absolut inte med dålig självkänla att göra, det är min egen nyfikenhet, för mig kommer det bli ett fantastiskt äventyr att försöka mig på Pumori.

Om det sedan har med mina inlägg om fantasy ridge eller ovanstående att göra hoppades jag sprida lite entusiasm och inte känlan av att man inte duger till.

God Jul & Gott nytt år/Micke
 
Re: Himalaya.

tovalova; sa:
Själv tycker att det är skall bli kul att gå vidare ett snäpp uppåt i graderna för att jag vill pröva mina egna gränser och Himalayas natur och mäktiga berg som jag tycker slår ut allt jag har sett.

Visst är det fantastiskt. Problemet med att klättra i Himalaya är till stor del politiskt betingat. Staten har, till skillnad från i Alperna, gjort till sin sak vem som klättrar och dessutom infört ett regelverk jag ivf delvis har mycket svårt för. Ofta är det jobbigare att få tillstånd än att bestiga själva berget, och för egen del känner jag inte för att ha anställt folk med mig. Vill man inte ha det är i princip all klättring illegal. Och, det är trist. Dessutom har regleringen effekten att det inte blir någon lokal tillväxt av klätterorienterad verksamhet, möjligen med undantag för Namche så hamnar nästa alla pengar och alla tjänster i Kathmandu.

Avreglerades klättringen så att folk fick klättra efter eget kynne som i alperna skulle utvecklingen bli en helt annan och det finns massvis, hundratals, t o m tusentals, berg som skulle vara jättekul projekt.

Pumori verkar jättespännande. Ser fram mot en reseberättelse ;)

Per
 
Själv tycker jag inte det är själ nog att hålla sig borta från Nepal då man främjar människor i regioner utanför Namche och Katmandu dessutom blir mötet med Sherpas ytterligare en dimension på expeditionen som jag starkt vill poängtera.

Vad sen gäller tillstånd, visst det kan tyckas synd men vidare besvärligt har det inte varit för mig även om det låter som dålig reklam.

Här kan den som vill titta på lite fotografier på Pumori.

http://www.mountains2b.com/305-Media_Bildergalerien_Expeditionen-,e_35007,r_
222.htm

Ha ett riktigt gott nytt år/Micke
 
Lätt 7600

Att klättra i berg är svårt.

Alla har sina egna anledningar och övertygelser.

Alla har sin egen nivå. Vissa vill pressa den uppåt, andra bara njuta.

Sunt förnuft och erfarenhet ger säkerhet.

Alltså kan man själv avgöra om man vill ge sig på ett berg över 7000 med sin nuvarande erfarenhet. Vissa anställer guider som kompensation för bristande sådan, andra för att få extra marginaler.

Info om berg och leder är ovärderligt att få på ett sådant här forum.

Sedan är det upp till var och en att bedömma sin egen förmåga och ambitioner.
 
Re: Re: Re: Re: Ja,Ja.

tillmann; sa:
ping; sa:
Men visst kommer jag att använda syrgas.

--------------------------

Höjden i sig är oväsentlig,det jag är intresserad av är huruvida jag klarar syret,eller snarare avsaknaden av.

Har själv abitioner på att klättra dylika berg, så jag vill inte kritisera detta eller dig, Peter. Men tar inte dessa uttalanden ut varandra lite grann?

Inte nödvändigtvis,det finns ju andra problem,Ödem t.ex.Kanske snarare har med trycket att göra iofs.Som jag sagt tidigare är jag ingen expert.

Vad jag vill säga är att det verkar som om du kanske borde fundera igenom vad du vill uppnå med att bestiga ett så pass högt berg.

Jag vet vad jag vill uppnå.Klarar man den höjden [7000+) så är förutsättningarna att man klarar att ta sig högre ganska goda,för det blir knappast värre.Nu talar jag inte om den tekniska biten.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ja,Ja.

ping; sa:
Klarar man den höjden [7000+) så är förutsättningarna att man klarar att ta sig högre ganska goda,för det blir knappast värre.Nu talar jag inte om den tekniska biten.

peter

Tjänare Ping - har undrat var du tog vägen.

Det räcker med mindre än 3000 meter för att du skall få en bra uppfattning om hur väl din kropp klarar höjder. Reser du i sällskap med andra så kommer du tydligt att se vilka som bäst klarar höjden.

Självklart ger en tripp på 7000+ ett kvitto på om än högre höjder är inom räckhåll. Är det kvittot du söker skall du naturligtvis inte använda syrgas (utan bara ha det som reserv för nödsituationer). Å andra sidan är det ju bra att vänja sig vid utrustningen om man ändå envisas med att gå högre än man egentligen klarar av.

Men det blir faktiskt värre ju högre du kommer. Jag kommer inte ihåg vid vilken höjd det brukar sägas att kroppen inte längre kan anpassa sig, men jag tror du hittar den i Görans bok. Tankeförmågan försämras också (har för mig en vetenskaplig undersökning använde Veisturs som försökskanin). Någon med bättre minne kan säkert tala om var den såkallade Dödens zon finns.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.