6000m berg i himalaya

Funderar på att klättra ett lätt 6000m berg i Kathmandu trakten i slutet av augusti(som även är slutet av monsunen tyvärr). Har hört att Nepal ofta tar avgifter men vet inte hur det är i Tibet..

Har du ngt tips??

Planerar att göra den utan organisation och helst utan avgifter.

/nic
 
Annapurna-Dhaulagiri

Då monsunen inte ännu är över bör du söka dig till de områden som ligger i regnskugga. Tror att det ungefärligen är från Manang i Annapurnaområdet och västerut mot Dhaulagiri. Kolla in Dhampus/Thapa Peak just över 6000 väster om Marpha. Den ingår inte i Nepals "trekking peaks" och borde vara enkel att bestiga själv.

Pisang och Chullu East och West ligger just öster om Manang, de är dock avgiftsbelagda 350 USD.
 
Sist jag kollade så fanns det inga avgiftsbefriade 6000-toppar i Nepal. Såvitt jag vet finns det inte heller några 6000-meterstoppar i närheten av Katmandu, men det beror förstås på vad du menar med Katmandutrakten.

Det billigaste sättet att klättra är Trekking Peaks, där tillstånden kostar ett par hundra dollar för upp till tio personer.
[Ändrat av dh 2003-05-14 kl 17:32]
 
Kör på...

Kolla http://www.nma.com.np som har hand om "trekking peaks", 350-500 USD/tillstånd och berg

http://www.tn.com.np/html/page40.html för information om tillstånd till övriga berg

I realiteten tror jag att mycket få betalar 1000 USD för tillstånd till berg just över 6000, såvida de inte erbjuder spektakulär klättring. Med det inte sagt att du går ostraffad OM du blir kontrollerad/ertappad utan tillstånd, men det är sannolikt ovanligt - speciellt i monsuntider.

Jag tror att straffet innebär att du inte kan få visum de närmsta 5 åren (eller var det 15!?). Någon slags böter eller muta kan säkert också behövas.
 
Visst händer det att folk klättrar utan tillstånd, speciellt på mindre berg. Det förekommer tom rätt ofta men det var vanligare förr. Samtidigt ska man ha klart för sig att det sitter (eller åtminstone satt för några år sedan) utlänningar fängslade i Nepal för mindre förseelser än så. Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?
 
nikha247; sa:
Planerar att göra den utan organisation och helst utan avgifter.

/nic
Hur är det med 6 000-m berg i Sydamerika? Kanske ett alternativ även vädermässigt, men augusti kan vara i tidigaste laget. Själv försöker ta reda på om Ojos de Salado kräver tillstånd/avgifter om man går ifrån Argentina. Från chilenska sidan krävs detta...
 
Dollar!

dh; sa:
Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?

Ja, jag låter dem gärna tjäna pengar på sina berg. Ser dock hellre att jag spenderar mina surt förvärvade dolares mera direkt till de som behöver dem. Korruption är inte direkt ett ovanligt fenomen i Nepal. Jag vet inte hur det ser ut inom myndigheten som tar hand om pengarna. "Trickle-down" effekter till de behövande kan även ha svårigheter inom offentlig sektor...
När jag reser försöker jag att spendera så "lågt" som möjligt i makt/inkomsthierarkin.

Men visst, står valet mellan att lägga 350 USD för klättringstillståndet eller att lägga dem på en ny jacka i Sverige så är ju valet klart. Alla pengar som kommer in till landet är väl bättre än inga pengar.
 
dh; sa:
Visst händer det att folk klättrar utan tillstånd, speciellt på mindre berg. Det förekommer tom rätt ofta men det var vanligare förr. Samtidigt ska man ha klart för sig att det sitter (eller åtminstone satt för några år sedan) utlänningar fängslade i Nepal för mindre förseelser än så. Man kan också fundera på den moraliska/etiska aspekten. Nepal är ett av världens fattigaste länder och huvudindustrin är turismen. Kan man inte låta dem tjäna pengar på sina berg då?

Risken att hamna i en fängelsehåla är minimal. När det gäller turistintäkterna är det nuvarande systemet direkt sjukt eftersom det förhindrar en utveckling av de lokala ekonomierna. Istället hamnar alla turistdollar i Kathmandu. Om Schweiz hade samma regler som Nepal skulle det fortfarande vara ett u-land.

Per
 
ipg289h; sa:
Risken att hamna i en fängelsehåla är minimal. När det gäller turistintäkterna är det nuvarande systemet direkt sjukt eftersom det förhindrar en utveckling av de lokala ekonomierna. Istället hamnar alla turistdollar i Kathmandu. Om Schweiz hade samma regler som Nepal skulle det fortfarande vara ett u-land.

Per
Nästan alla berg som drar till sig klättrare har liknande avgifter (t ex: Kilinanjaro samt de större bergen på USA:s västkust). Jag är inte emot avgifter, men det låter som om dom är lite VÄL höga i Nepal. Alla expeditioner har inte feta sponsorer... Effekten är snarare att de pengar man har råd att spendera, hamnar på avgifterna istället för hos byborna.
 
Det är riktigt att turistinkomsterna i Nepal fördelas allt annat än rättvist. Motiverar det att begå brott?

Man kan naturligtvis använda korruption som förevändning för att slippa lätta på plånboken eller tvivla på huruvida man gör rätt, men det faktum att det finns korruption minskar knappast behovet av pengar i den icke-korrumperade delen av samhället. Det kanske helt enkelt är så att man inte har råd att åka till Nepal om kostnaden för ett tillstånd är ett stort problem.
 
dh; sa:
Det är riktigt att turistinkomsterna i Nepal fördelas allt annat än rättvist. Motiverar det att begå brott?

Man kan naturligtvis använda korruption som förevändning

Brott? De nepalesiska myndigheterna har ett bestämmelseverk snarlikt det sovjetiska. Detta leder till att vandring i vissa områden och klättring huvudsakligen ger inkomster i Kathmandu medan de enda jobb som skapas är som bärare. Vissa områden hålls som mänskliga zoon: t ex Lo Manthang o Dolpho. Reglerna skapar underutveckling och är moralisk och etiskt förkastlig.

Detta har egentligen inte med korruption att göra utan är snarare än fråga om kastväsende och feodala förhållanden. Korruptionen är möjligen en faktor om man skulle bli tagen på bar gärning.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isaktamio Berg för att utvecklas Alpin / Bigwall 6
Pallet Vilket berg? Alpin / Bigwall 11
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
mo9jan Skidbestigning höga berg Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
mo9jan Bestigning av stora berg. Alpin / Bigwall 3
soderkisen Sveriges mest svårklättrade berg? Alpin / Bigwall 17
Polymeras Hur många över alla fjorton 8000meters berg? Alpin / Bigwall 19
hink 6000+ Berg var finns ni?? Alpin / Bigwall 13
sohrab Billiga berg över 5000m Alpin / Bigwall 1
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
silwerarrow (fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd Alpin / Bigwall 76
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
egs Svensk död i Himalaya Alpin / Bigwall 87
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Hobbe21 Priser i Himalaya? Alpin / Bigwall 0
mont Bra info om Himalaya. Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...