Aconcagua solo

Hej,

Har planer på att bestiga Aconcagua solo, vid årsskiftet. Tänkte höra mig för efter tips och trix, saker som är bra att ha fixat innan man beger sig, hur fungerar saker och ting väl i Sydamerika, så som klättertillstånd, transport från Santiago (eller/och Mendoza) till baslägret, m.m. Allt är av intresse.


Tack!

Erik
 
Från flygplatsen i Santiago åker du taxi eller buss till busstationen i santiago. Kanske finns flera men jag har varit på samma alla fyra gångerna jag varit där. Buss till Mendoza ordnar du väl framme vid busstationen. Minns inte vad det kostade men inte så farligt dyrt. Betala bara för enkel resa, det är mycket billigare om man betalar i Mendoza för tillbaka vägen. Resan tar ca 7 h har jag för mig.

Boka gärna hostel i Mendoza i förväg, t ex http://www.savigliano.com.ar/. funkar bra o ligger precis vid busstationen i Mendoza.

Tillstånd fixar du på plats i Mendoza. http://www.aconcagua.com/english/requeriments/r-sitios/permits.htm

Transport till Penitentes/Puente del Inca o ev användning av mulor bokar du antingen innan eller fixar på plats. Jag har använt mig av http://www.lanko.com.ar/english/expediciones.htm för mulorna och det har fungerat bra men det finns flera andra större företag som inka och fernando grajales, googla. Transport till Penitentes/P är mycket billigare att ordna vid busstationen än via någon av expeditionsfirmorna men när jag va där så va det bara ett bussbolag som släppte av folk i Penitentes/P så det va ett äventyr att bara ordna det.

Har du problem väl framme i Mendoza så letar du upp Julian Paris på nån av Gregoris affärerna, finns fyra st utspridda över Mendoza. Han kan svenska och är extremt hjälpsam. Hälsa från mig i så fall :)

Skynda inte upp för berget när du väl är där...

Nåt annat du undrar?

Micke
 
Micke: Tack för hjälpen! Mycket bra och nyttig info.

Kommer du ihåg vad bussen till (och från) Mendoza kostar. Jag såg att det kostar drygt 2000 kr tr om man flyger dirket till Mendoza (mellanlanding i Santiago), till skillnad mot Santiago. I för sig så kan jag tänka mig att man får se en del om man åker med bussen.


För tillfället samlar jag info om de prylar som behöver inhandlas: tält, dunjacka och sovsäck. Det kanske inte är rätt avdelning, men om det finns någon där ute som kan rekommendera ett bra tält, sovsäck eller dunjacka för ändamålet hade det uppskattats.

Rörande sovsäck så har jag tittat på Never Summer från Marmot (komfort = - 16,4 grader, extrem = -37,1 grader). Duger denna för Aconcagua? Jag pratade med en kille på Naturkompaniet som (om den inte duger) tipsade om förstärkningssäcken Reactor Thermolite Liner från Sea to Summit. Med denna skulle sovsäcken klara ytterligar några grader.

Eftersom jag troligtvis (allt är inte helt spikat) kommer att gå själv så vill undvika glaciärer. Misstänker därför att det är normalrutten jag ska hålla mig till. Jag undrar om någon känner till någon bra karta över området, med rutter utmarkerada, som går att beställa hem till Sverige? Eller är det så att man får fixa det i Mendoza?


Tack!

Erik
 
Never summer duger bra! Tänk på att det kan vara skönt med ett uppblåsbart liggunderlag eftersom det är stenigt.

Det kan blåsa oerhört mkt på aconcagua så ett tält med absid skulle jag rekommendera framför lätta endukstält så att man kan laga mat lättare i lä. Extra stormlinor med sig är också att rekommendera, de slits av grus och sten.

Den bästa kartan jag hittat är den här http://www.bokus.com/b/9781879568112.html?pt=search_result&search_term=aconcagua. Kanske finns det bättre idag men det är bortom mitt vetande.

Leder utan glaciär är väl normalleden från plaza mulas eller att man går samma som för polska glaciären och traverserar över till normalleden på toppdagen. Ganska vanligt för de guidade turerna vad det verkar. Tror att de är i samma svårighetsgrad båda, dvs knalla upp. Lite mindre folk via den falska polska skulle jag gissa men samtidigt en längre anmarsch till baslägret. Kan vara bra för acklimatiseringen kanske. En annan god idé kan vara att tillbringa nån extra natt i penitentes/puente del inca för acklimatisering. I penitentes finns det liftar som gör att man på några timmar kommer upp på ca 3500 möh. Kan vara bra att ha i kroppen innan man börjar anmarschen.

Tror det handlade om några hundralappar från santiago och betydligt billigare från mendoza på tillbaka vägen, hälften kanske? Minns inte riktigt tyvärr. Jag skulle åka buss alla dagar i veckan, man får se sydväggen på aconcagua o passerar Cuelvaspasset på 3200 möh.

Micke
 
Micke: Tack igen!

Som det ser ut nu så kommer jag att åka från Sverige den 26:e december och resa hem igen den 15:e eller 16:e januari, totalt ca tre veckor. Är detta en rimlig tidsplan? Har hört att vissa stannar längre, andra kortare. Det försvinner ju några dagar, kanske fem (?), för bussen till och från Mendoza samt inhandling av gas och klättertillstånd och buss till berget. Hur ser det ut med helgdagar där borta?

Kom på en annan punkt precis, maten. Är det ok att ha med sig frystorkad mat från Sverige eller måste det köpas där?


Tack!

Erik
 
Jag gjorde Penitentes t o r på 15 dagar, iof polska sidan men berget är ju lika högt från andra hållet :) Lägg sedan till 3-5 dagar för transporter o fixande. Tre veckor kan då gå men jag skulle rekommendera mer marginal. Blir bagaget försenat på ditresan så skulle det kunna vara kört för dig redan där om du har otur. Jag skulle sikta på fyra veckor.

Jag tror inte att man får ta med sig mat in i Chile. Har hört om folk som fått lämna ifrån sig samtidigt har jag mött folk på berget som lyckats få med sig det in. Vet inte om det finns några knep, pengar kanske? Jag skulle tro att risken att man får lämna ifrån sig det är ganska stor.

Frystorkat har inte funnits att få tag i i Mendoza när jag varit där men kolla hos klätterbutiker det kan finnas sånt som klättrare lämnat kvar. På nåt sätt går det ju tydligen att få in men jag är osäker på hur. :)

Helgdagar tror jag är nyårsafton och nyårsdagen o då är det mesta igenbommat. Känner att jag tyvärr blir mer o mer svävande på svaren men helgdagar borde inte vara ett problem om du åker den 26:e.

Micke
 
Frystorkat har inte funnits att få tag i i Mendoza när jag varit där men kolla hos klätterbutiker det kan finnas sånt som klättrare lämnat kvar. På nåt sätt går det ju tydligen att få in men jag är osäker på hur. :)

Aer i Mendoza och kom just fraan outdoorbutiken El Refugio. De hade frystorkat. Bl.a. Real Turmat och en hoeg med foerpackningar i silver och blaatt. Saag ocksaa frystorkat i en av de andra butikerna jag besoekte under dagen. Jag tror det var i en som heter Casa Orviz.
Saesongen aer oever nu, saa det aer moejligt att det aer daerfoer det finns mycket att vaelja paa.
Att faa kaek konfiskerat paa chilenska graensen riskerar man bara om det aer sjaelvfoerpackat. Det verkar ocksaa som om de blivit lite lugnare med dessa regler. Jag cyklade oever graensen haerom maanaden och de brydde sig inte det minsta om mina plastpaasar med mat fast de klart och tydligt saag vad som var i dem.
 
Mat på gränsen

Aer i Mendoza och kom just fraan outdoorbutiken El Refugio. De hade frystorkat. Bl.a. Real Turmat och en hoeg med foerpackningar i silver och blaatt. Saag ocksaa frystorkat i en av de andra butikerna jag besoekte under dagen. Jag tror det var i en som heter Casa Orviz.
Saesongen aer oever nu, saa det aer moejligt att det aer daerfoer det finns mycket att vaelja paa.
Att faa kaek konfiskerat paa chilenska graensen riskerar man bara om det aer sjaelvfoerpackat. Det verkar ocksaa som om de blivit lite lugnare med dessa regler. Jag cyklade oever graensen haerom maanaden och de brydde sig inte det minsta om mina plastpaasar med mat fast de klart och tydligt saag vad som var i dem.

Håller med ->

Vi anlände till Santiagos flygplats med ca 250 påsar frystorkat, 200 påsar fruktsoppa, 800 energikakor och en del godis och enerigidryck. De var lite tveksamma, frystorkat är inte såå vanligt i Chile. De öppnade en frystorkad och en fruktsoppa, men sedan var det inga problem - vi fick ta med det in. Kanske beror det på vem man pratar med, men för oss har det funkat på båda våra resor. Tror att det är färsk mat som är största problemet.

www.bergslandet.com
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...