"Helkroppsklättersele"

Jag undrar om det är någon som har instruktioner till hur man kan göra (knyta) sin egna helkroppsklättersele? Jag vet nämnligen att Lappladsjägarna i Kiruna använder en sådan modell, som fungerar ypperligt...
Tacksam för svar!?!
 
parchristensson; sa:
Jag undrar om det är någon som har instruktioner till hur man kan göra (knyta) sin egna helkroppsklättersele? Jag vet nämnligen att Lappladsjägarna i Kiruna använder en sådan modell, som fungerar ypperligt...
Tacksam för svar!?!

För att göra det enkla svårt så skulle jag istället för att göra en egen helkroppsele rekomendera dig att utöver din vanliga kläättersele (som jag förutsätter att du har annars kan du bortse från mitt tips) köper en bröstsele (ett par hundralappar) som på enkelt vis går att "kombinera" tillsammans med den vanliga selen för att få effekten av en helkroppsele. Alternativt "gör" en egen bröstsele av en 120cm slinga som sedan går att använda som en vanlig bröstsele.

Hoppas du hänger med i mina tips. Inte vidare pedagogiska dock :)

lycka till!
// lars
 
HBF

Det finns en instruktion i utbildn_firkla på en sådan (s.54), den kallas HBF-sele. Verkar otroligt bökig att hålla på med, både helkropps och hemgjord, inget att bli bajsnödig (ta av byxor) eller svettig (ta av jacka) i. Kräver ett 9 meter långt band som man givetvis har med sig...not! När ska man ha den? Kanske om man ska korsa 1 glaciär på en tvåveckors fjälltur och vill spara vikt?

utbildn_firkla fanns att ladda ner förut, men jag har för mig att det inte går nu. Jag har den på datorn om du vill ha, rätt stor fil. Kolla med det där militär-forumet om dom vet var man hittar den.
[Ändrat av Vandrare 2003-11-12 kl 22:23]
 
en pålstek med tre öglor blir en utmärkt "nöd sele" Ta repändan dubbel och slå en pålstek då får du tre öglor två för benen och en diagonalt över bröstet, en sele färdiginknuten i repet. Bifogar en bild ur Fyffes The handbook of climbing: http://w1.383.telia.com/~u38305214/sele.pdf
Denna improviserade sele har räddat mig flera gånger, senast i somras när jag åkte för att klättra med min dotter, upptäckte vid berget att jag glömt hennes sele, snodde efter lite funderande i hop en av repändan så hon kunde få toppa ett par leder.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.