Tips på lätt och nätt systemkamera

Jag mottar gärna tips på en lätt och nätt systemkamera. Den ska användas på mina bergsturer, dvs. lite tuffare omständigheter, dåligt väder och kyla.

Jag förstår att man får kompromissa med teknisk kvalité om kameran är lätt och nätt. Dock behöver den kunna ta bättre, mer högupplösta bilder än en vanlig kompaktkamera. Gärna ha bra batteritid.

Tack på förhand!

Mvh /Joel
 
Skulle säga att för att gardera dig mot kyla så löses det med extra batterier. Dåligt väder så letar du efter en systemkamera samt objektiv som är väderskyddade (dessa kostar dock en hel del).

Alternativ så letar du efter vattentäta fodral ex https://www.scandinavianphoto.se/pr...ac/vattentaett-kamerafodral-mirrorless-system


Har själv använt en Canon 5DMKII och sålänge inte regnet öser ner så tvekar jag inte på att ta fram den för att fånga ögonblicket! Den är dock inte så liten och nätt...

Tror även den här kan vara en värdig kandidat,
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1014828192/canon/eos-m5-kamerahus

Den är då verkligen liten och nätt, har fått bra reviews... Sätt på ett fast vidvinkel eller 50mm objektiv och you are good to go! Komplettera med ett vattentätfotopåse om det blir riktigt grisigt.
 
Jag använder en Olympus OM-D E-M5 MkII som jag är mycket nöjd med. Kamerahuset är fukt och dammskyddat och med val av objektiv med samma egenskaper ur det stora m4/3 sortimentet (Olympus, Panasonic mfl) får du en komplett kamera som klarar både fukt och kyla.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=777

Vill du ha ett kamerahus med ytterligare prestanda till lite högre vikt finns ju OM-D E-M1 MkII, men då även till en betydigt högre prislapp.
http://cameras.olympus.com/omd/en/
 
Fujifilm har mycket kompetenta kameror. Beror lite på hur mycket man vill lägga ut på dem.

Du tjänar vikt och storlek på att skaffa en spegellös kamera. Tyvärr betyder det att du också får kortare batteritid. Men batterin är lätta och man kan ta med några extra.

Min Fuji XT-1 med 35mm optiken på, får plats i min jackficka och väger kanske 500g. Och den presterar otroligt bra vad gäller bildkvalitet. Ett plus är också att de flesta inställningar du behöver göra kan göras med rattar stora nog att använda med handskar på.

5D Mark II som tidigare nämnts är också en otroligt bra kamera. Men den väger en hel del och tar stor plats. Kanske inte den kamera jag skulle välja vid långa vandringar, om inte det var specifikt för att fotografera jag gick ut.
 
Bra objektiv för stor sensor väger och skrymmer en hel del.

Därmed är systemen från Panasonic och Olympus i Four thirdformatet ett bra sätt att spara vikt och bulk.

Men det finns bra alternativ bland kompakter också t ex Sonys RX 100.

Optisk sökare och teleobjektiv för att plåta djur ger mkt mer skrymmande utrustning.

Thure
 
Kollade min packningslista och kamerahuset Olympus OM-D E-M5 Mk II väger 471g (inkl batteri och minneskort). På resa eller vandring har jag oftast med en Panasonic Lumix G Vario 12-60/3,5-5,6 Power OIS (motsvarande 24-120mm brännvidd i 35mm småbildsformat) som väger 210g. Så komplett kamera strax under 700g.
Lägger jag till en M.Zuiko 17mm/1,8 (motsv 34mm) och en M.Zuiko 60mm/2,8 Macro på turen ligger totalviketn på allt på ca 1kg.
 
Fujifilm har mycket kompetenta kameror. Beror lite på hur mycket man vill lägga ut på dem.

Du tjänar vikt och storlek på att skaffa en spegellös kamera. Tyvärr betyder det att du också får kortare batteritid. Men batterin är lätta och man kan ta med några extra.

Min Fuji XT-1 med 35mm optiken på, får plats i min jackficka och väger kanske 500g. Och den presterar otroligt bra vad gäller bildkvalitet. Ett plus är också att de flesta inställningar du behöver göra kan göras med rattar stora nog att använda med handskar på.

Jag har en Fujifilm X-E1 med XF18-55-linsen, en steget billigare men nu utgången kamera. Dagens motsvarighet verkar heta X-E2s. Den är inte väderskyddad men jag tycker annars den är en väldigt bra kompromiss. Den har mycket bra bildkvalitet. Batterierna är små och på två stycken klarar jag en vecka om sommaren. De är dock mycket känsliga för kyla. Ett halvladdat batteri fungerade knappt alls för mig redan vid minus fem. Byggkvaliteten känns bra. Den har fått tåla en del stryk och fukt utan att påverkas. Ergonomin är bra.

Jag ser ingen anledning att bära med mig en större kamera för att ta bättre bilder. Jag märker dock att min kompis som hade en kompaktkamera har bilder från tillfällen när himlen var gråare och jag packat ner min Fuji djupt för säkerhets skull.

Fableenable torde ha stora fickor ;). Jag slår en knut på halsremmen och knäpper fast den i en karbinhake på ryggsäckens axelrem så att den hänger i brösthöjd i normalfallet. Den vikten märker jag inte av när jag går.

Den största nackdelen skulle jag säga att att Fujis X-system är nytt och udda, och att begagnatmarknaden därför är liten och det finns få tredjepartstillbehör.

Bild: Unna Räitavagge mot Tjäktjatjåkko strax efter solnedgången
 

Bilagor

  • kebfjall 20.jpg
    kebfjall 20.jpg
    37 KB · Visningar: 1,169
Senast ändrad:
Tack för alla tips!
Sony RX100 var verkligen intressant. Inte en systemkamera, men det verkar vara en högpresterande kompakt. För mig är låg vikt och behändig storlek viktigare än bildkvalitet.

Mvh /Joel
 
Tack för alla tips!
Sony RX100 var verkligen intressant. Inte en systemkamera, men det verkar vara en högpresterande kompakt. För mig är låg vikt och behändig storlek viktigare än bildkvalitet.

Mvh /Joel

Sony RX100 är en fin och kompetent kompaktkamera med 1" sensor. Söker du flexibiliteten hos en systemkamera i samma storlek och större sensor är Panasonic Lumix DMC GM1 resp GM5 trevliga alternativ och bra insteg till det stora m4/3 systemet. Speciellt med den kompakta 12-32 zoom objektivet (24-64mm i 35mm format) blir det en mycket kompakt kamera, faktiskt lite lättare än Sony RX100 III.
I likhet med RX100 är inga av dessa kameror dock fukt- och damm skyddade (vad jag känner till).
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm5/6
 
Precis som du själv skriver blir det någon form av kompromiss och det blir du själv som avgör hur mycket du vill kompromissa. Spegellösa kameror är lättare och mindre men saknar ofta optisk sökare vilket gör att de drar mer batteri. Tänk också på att kamerahuset är en del och optiken en annan, även om du har ett spegllöst hus och monterar en ljusstark optik ex 70-200/2,8 blir den allt annat än lätt och smidig. Kameran ska ju också passa dig så det bästa är att känna och klämma på några tänkbara modeller. Nu känner jag inte till vilken budget du har men utöver de kameror som är nämnda tycker jag att du ska titta på Pentax, de har kameror som är rejält tätade redan från instegsklassen t ex K-70 för drygt 6000 kr.
//JS
 
Fuji x100serien är omåttligt populär, och då en ny modell släpptes för några veckor sedan så torde begagnatmarknaden vara hyfsat god nu. Fuji x100 är samma koncept som sony rx100
 
Nikon AW1

Kör med en från Nikon som jag tycker funkar fint. Finns flera objektiv att köpa till och är vattentät på riktigt, stöttålig mm. Kvalitén på bilderna blir hög.
Min fru är fotograf så det var hon som köpte den till ett projekt hon skulle fota delvis under vattnet. Själv har jag dålig koll på den tekniska biten men antar att om den dög åt henne håller den hyffsad nivå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
najp Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ? Fototeknik 3
sestos Tips på bra kompakter Fototeknik 9
veni Tips om en bra fotoboksleverantör? Fototeknik 14
Molngrabb Behöver råd och tips om videokamera Fototeknik 10
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
Gubben på Udden Programvara - tips Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...