Vilken PLB?

Jag har läst tidigare diskussioner i ämnet och har nu bestämt mig för att köpa en PLB för kommande ensamvandringar i de svenska fjällen. Jag tvekar då mellan

1) Ocean Signal rescueME PLB1 och

2) McMurdo Fast Find.

Båda tycks ha sina förespråkare, men jag blir inte klok på skillnaden. Ocean har ett mindre format och väger lite mindre, men McMurdo kanske har andra plusvärden? Tekniska data förstår jag inte och kan därför inte jämföra dem.

Båda finns att köpa hos Happy Yachting för ca 3000 just nu.

Tacksam för synpunkter!

Hälsn Pelle
 
Heter apparaten PLB är den certifierad och upphåller en standard som du kan lita på att du kan lita på. Därefter är det typ volym, vikt, flytförmåga och vikt som spelar någon roll, imho.
 
Ocean Signal rescueME PLB1

Slog precis till på en PLB1 från Ocean Signal från just Happy Yacting och den är i alla fall imponerande liten. Läste en del på andra ställen och vissa lyfte ett varningens finger för att de är en tillverkare med avsevärt kortare historia än t ex ACR. I slutändan gick jag på att de följer samma standard och därför borde vara likvärdiga. Att den hade ett års längre batteritid och en antenn som kan fällas in igen var två fördelar. Jag rör mig inte mycket på sjön så en "inbyggd" flytbarhet var mindre viktig för mig.

Svårt att välja när det gäller en funktion jag tror jag aldrig kommer nyttja.
 
Slog precis till på en PLB1 från Ocean Signal från just Happy Yacting och den är i alla fall imponerande liten. Läste en del på andra ställen och vissa lyfte ett varningens finger för att de är en tillverkare med avsevärt kortare historia än t ex ACR. I slutändan gick jag på att de följer samma standard och därför borde vara likvärdiga. Att den hade ett års längre batteritid och en antenn som kan fällas in igen var två fördelar. Jag rör mig inte mycket på sjön så en "inbyggd" flytbarhet var mindre viktig för mig.

Svårt att välja när det gäller en funktion jag tror jag aldrig kommer nyttja.

Eftersom alla PLB:er genomgår typgodkännande tester hos av Cospas-Sarsat auktoriserade testlab så spelar det egentligen ingen roll om en modell är beprövad eller inte. Dock kan det vara intressant för användaren med flytbarhet eller vikt. Min flyter inte, vilket står tydligt tryckt på den.

http://www.cospas-sarsat.int/images/stories/SystemDocs/Current/CS-T-001-Oct2014.pdf
http://www.cospas-sarsat.int/images/stories/SystemDocs/Current/CS-T-007-Oct2014.pdf

Edit: felaktiga länkar fixade.

Mats
 
Tack så här långt, alla ni som lämnat tips!

Då finns det åtminstone tre modeller att välja mellan, men jag har lärt mig att valet inte är så viktigt bara den heter PLB. Imponerande testmanual från Cospas-Sarsat! Det verkar superseriöst.

Jag avvaktar ytterligare ett par veckor innan jag slår till utifall någon mer har tips att lämna!

Hälsn Pelle
 
ACR ResQlink+

Jag beställde idag en ACR ResQlink+ från Telemar.se för priset 2750kr inkl moms.

Jag har läst om och lyssnat på andra användare och försökt sätta mig in i de olika PLB varianterna. För mig som vistas ensam långa perioder i vildmark samt på kajakexpeditioner var nog avgörandet att ResQlink+ är flytande samt dess höga utsändnings effekt och jag gillar även dess signalfärg - den tilltalar mig helt enkelt mer än de andra.

Svårt att veta vilken PLB som är mest säker/prisvärd men skönt att veta att man ändå har en back-up om det skiter sig och blir skarpt läge. Inte minst en skön trygghet för familjen där hemma.

*Telemar har nyss fått in en sändning med alldeles fräscha batterier. (Alltså inga ex som legat på div hyllor ett bra tag)
 
Senast ändrad:
Köpte ifjol en Ocean Signal rescueME PLB1 och tycker att den är värd vartenda öre eftersom den ger mig självsäkerheten att även ensam göra de vägval som jag helst vill göra utan att behöva hålla mig nära leder och folktätare områden.

Faktorerna som gjorde att det blev den här modellen var vikten, storleken och batteritiden. Att den lätt får plats i benfickan så att man alltid har den med sig är ett stort plus. I sommar ska jag jobba mycket i fält och då har apparaten en given plats i benfickan.

Antar att du har läst tidigare PLB-trådar?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79670&highlight=plb
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77630
 
2490 kr: McMurdo Fastfind PLB 220. Vattentät

Jag har en McMurdo Fastfind PLB 220 och den väger 150 g.
CTV Service i Pampas Marina i Stockholm är nog billigast i landet: 2490 kr.
Den är också vattentät. Svensk manual.
Jag har aldrig behövt använt den och hoppas förstås slippa.
Familjen är mycket lugnare nu när jag ensamvandrar med en satellit nödsändare.
Batteritiden är 6 år.

Mycket bra val att skaffa just en PLB istället för en SPOT. PLB är säkrare och bättre.
 
Angående att köpa ResQLink+ från Telemar.se, kan inte se någon webhandel eller har de bara en fysisk butik?

Du får ringa Telemar på 031-892810 eller maila dem på sales@telemar.se

De har tyvärr bara en Internationell webbsida och titta nederst på Offices and Contact Details

Jag ringde och de bad mig sända ett mail med namn och adressuppgifter samt personNr alt. OrgNr, för att man skulle kunna läggas in i kundreg och sedan skickar de PLB:n.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...