Fjällräddningen söker sex personer i Ammarnäsfjällen

Nä... Behövs inte många meters stup för att man ska dräpa sej i en bandvagn eller på en skoter.
Sikten är dessutom sämre bakom ruta/glasögon.
 
Går det att se ledmarkeringarna över huvud taget? Det vet nog bara dom som är där.
Vad händer och vad finns på sidan om ledenens närområde om du kör "bort" dej.
Det är nog inte helt enkelt...... och jag tror att dom gör allt dom kan..
 
na fjoll...

Inte troligt att det är na fjoll.... har nog lite utrustning för att klara en frostnatt eller två..... men det är ju alltid kul att skriva om folk
 
Vill minnas att jag såg två vindskydd/raststugor mellan Aigert och Serve. Den ena hade någon redan flyttat in i i somras så vi ville inte kika in och störa. Den andra tog vi skydd i under ett par timmars oväder. Fantastiskt fin stuga att tillbringa en sommar eller vinter i den vore en dröm men övernattning var nog inte tillåtet. Här en bild från den södra av dessa två stugor. Lite trång för 6 personer men det funkar.
 

Bilagor

  • DSC_2620 (800x530).jpg
    DSC_2620 (800x530).jpg
    24.9 KB · Visningar: 1,663
Jag och en kamrat passerade det aktuella vindskyddet på fredagen, en vecka sedan.
Vi hade alldeles perfekt väder den dagen och passade på att skotta fram dörren och all den snö som drevat in i hallen. Lämnade även en påse havregryn vi inte behövde om det nu skulle passera någon i "nöd".

Kul att det gick bra!
 

Bilagor

  • IMG_6875.jpg
    IMG_6875.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,609
Typisk kvällspressen att skriva om "skräckdygn".dessa personer hade det ju tämligen bra utifrån det väder som rådde.
Varför sån förvåning över att folk är rustade för oväder på fjället? Hade varit värre om det inte funnits ett så fint vindskydd där det tom fanns möjlighet att elda.
Om det funnits mobiltäcknng,hade kanske inte ens fjällräddningen behövt ge sej ut i ovädret.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...