Fjällvandrare utan kunskap

avslutad210712

Gäst
Men ska man verkligen skicka ut skattefinansierad helikopter med besättning för att någon lider av "utmattning" som antagligen är självförvållad och antagligen kan botas med vila i tält?

Gör man det?

Ge ett konkret exemplet på att så sker. För jag tror inte riktigt på det.
 
finns flera såna rapporterade händelser i pressen där man nekat de "nödställda" skjuts och istället hänvisat till helikoptertaxi. Kostar ju skattebetalarna likförbannat eftersom de redan åkt ut, men tycker det e självklart att de ställer krav.
 
finns flera såna rapporterade händelser i pressen där man nekat de "nödställda" skjuts och istället hänvisat till helikoptertaxi. Kostar ju skattebetalarna likförbannat eftersom de redan åkt ut, men tycker det e självklart att de ställer krav.

Menar du att man har åkt ut med räddningshelikopter och sedan inte plockat upp personen? Skulle du kunna länka till någon av händelserna i pressen?
 

avslutad210712

Gäst
Menar du att man har åkt ut med räddningshelikopter och sedan inte plockat upp personen? Skulle du kunna länka till någon av händelserna i pressen?

Nej jag kan inte länka men det har förekommit.

Menar du att de skulle ha tagit med dem gratis?

Eller menar du att de skulle ha tagit betalt?

Och därmed bröt JAG mot trådskaparens regler mot att inte ha vetenskapligt bevisade fakta för mitt inlääg.

För spekulationer hör hemma i andra trådar.
 
Nej jag kan inte länka men det har förekommit.

Menar du att de skulle ha tagit med dem gratis?

Eller menar du att de skulle ha tagit betalt?

Och därmed bröt JAG mot trådskaparens regler mot att inte ha vetenskapligt bevisade fakta för mitt inlääg.

För spekulationer hör hemma i andra trådar.

Nu var ju min fråga egentligen ställd till Calexico som skrev att det fanns flera sådana rapporterade händelser i pressen.

Jag är genuint intresserad av att veta hur stort problem det egentligen är. Handlar det om massvis med folk som åker som om det vore en gratistaxi eller är det en mindre kostnad än antalet som plankar i tunnelbanan i Stockholm?
 
Att antalet räddningsuppdrag ökat betyder inte nödvändigtvis att folk som fjällvandrar blivit mindre förberedda. Det kan vara så att antalet personer som fjällvandrar helt enkelt har ökat. Dessutom har mobiltäckningen blivit bättre, vilket gör att man kanske ringer efter hjälp istället för att själv lösa problemet.

Det bästa vore om någon gick igenom alla rapporter från fjällräddningen och polisen och listade orsakerna till utryckningarna. Först då kan vi få fram en mer faktabaserad bild.

Har vandrat några år nu i våra nordligaste delar och får utan undantag höra av stugvärdar som varit med ett tag att det har tunnats ut betydligt med besökare. Gästböcker talar även sitt tydliga språk.
 
finns flera såna rapporterade händelser i pressen där man nekat de "nödställda" skjuts och istället hänvisat till helikoptertaxi. Kostar ju skattebetalarna likförbannat eftersom de redan åkt ut, men tycker det e självklart att de ställer krav.

Som jag förstått det så är hjälper polisen att förmedla kontakten till helikoptertransport ibland då de inte anser att det ett läge som motiverar fjällräddning. Det är ju bra, om de inte får den hjälpen till att ta sig ut på egen bekostnad när det inte är nödläge skulle det ju senare kunna uppstå en fjällräddningssituation. Detta sker alltså vid kontakten innan fjällräddning är mobiliserad.

Sen var det för ett tag sen ett mycket omskrivet fall där det visade sig vid helikopterns ankomst att det inte var ett nödläge utan trötthet. Det vore intressant att se en utskrift av samtalet som ledde till den utryckningen. Jag har läst allt från att de lurade ut fjällräddningen till att stugvärden som hörde samtalet var förbannad på polisen när det visade sig att de skickat ut fjällräddning trots att de var tydliga i samtalet med hur situationen såg ut. Vad som stämmer här vet jag inte.
 
Kan vara bra att se hur fjällräddningen fungerar i vårt grannland.
Programmet handlar om hur de jobbar kring Trolltunga och här kan vi prata om vandrare utan kunskap som ger sig upp.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11001716/23-11-2016

/Ulf B
Vad är det egentligen programmet säger?

90 000 som besöker trolltunga en säsong. Wow, Grymt att så många få uppleva ett så fint ställe!

40 räddningsinsatser. Är det mycket? Jag har ingen aning om hur många människor en kan räkna med har otur eller ta sig vatten över huvudet vid olika aktiviteter i allmänhet. För dem kommer väl alltid att finnas? Övertygad om att Norge skulle kunna hitta hållbar finansiering av fjällräddning.

Sen visar de bilder på några personer som inte ser så ruttade ut - klassisk TV att göra narr av några väl utvalda.

Och de talar om utländska turisters bristande fjällvana som problemet. Med de 40 insatserna som var antar jag att en andel är faktiska olyckor som vem som helst skulle kunna råka ut för. Nån som är bättre på statistik än mig kan säkert säga om det går att dra några slutsatser kring nationalitet och fjällkompetens på ett så litet underlag? Svårt att tro det.

Det som förvånar mig mest med programmet är att de flesta i bild tycks bära på typ 30-40l ryggsäckar som ser fulla ut. Skulle själv ha svårt å packa mycket mer än 10l.
 
Här är en uppsats där de skickat enkäter till folk som blivit räddade av fjällräddningen 2005, 2006 och 2007 för att undersöka kompetens.

Slutsatsen är i princip att det handlar om otur, att de som blivit fjällräddade har haft adekvata förberedelser.
 
Här är en uppsats där de skickat enkäter till folk som blivit räddade av fjällräddningen 2005, 2006 och 2007 för att undersöka kompetens.

Slutsatsen är i princip att det handlar om otur, att de som blivit fjällräddade har haft adekvata förberedelser.

Tack! Precis en sådan skulle behövas men uppdaterad till de senaste tio åren.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...