Vilken PLB?

Du får ringa Telemar på 031-892810 eller maila dem på sales@telemar.se

De har tyvärr bara en Internationell webbsida och titta nederst på Offices and Contact Details

Jag ringde och de bad mig sända ett mail med namn och adressuppgifter samt personNr alt. OrgNr, för att man skulle kunna läggas in i kundreg och sedan skickar de PLB:n.

Då jag själv bor i Gbg ringde jag och kom överens med dem över telefon. Därefter bara att knalla in på deras kontor vid Radiomotet i V Frölunda och hämta den. När jag köpte min ResQink+ förra sommaren kom den i ett "valueset" som ACR plockat ihop med en pannlampa, större drybag och en extra stroboskopblixt (ACR FirePro Solas) som man ex kan fästa på ex flytvästen om man är på sjön.
 
Fastfind PLB

...köpte jag eftersom den är minst, lättast och har längst batteriuthållighet. Som flera redan skrivit, står det plb så är den certifierad enligt stränga krav och kommer att göra det den ska, om den hanteras på rätt sätt.

Anmälde mitt innehav på en fredagkväll i Sjöfartsverkets register, fick svarsmejl om bekräftad och genomförd registrering inom timmen :).

...förhoppningsvis behövs den inte, men känns som mkt väl använda pengar.

//J
 
Vad gäller just batteriuthållighet finns det vissa skillnader mellan de olika modellerna. RescueME PLB1 är idag minst och har på "papperet" längsta batteritiden. Det finns dock begränsningar om man läser det finstilta, ex får man max göra 10 självtester på RescueMe PLB1 och Mcmurdo Fastfind 220 under batteriets livslängd, medan ex ACR ResQlink+ garanterar 60 självtester med bibehållen batterilivslängd.
 
"Hej, vill köpa en ResQLink+, kan jag göra det direkt från er och vad kostar den och eventuell fraktavgift? "

Svar:

"Man köpa den direkt av oss eller via våra återförsäljare.
Den kostar med dagens dollarkurs ca SEK 2 950 + moms. Frakt 100-150kr."

Du måste fått ett väldigt bra pris. Hur som helst köpte jag den från Seaside, och då fick man med en Firefly Strobe light och några mer grejer i en kampanj.
 
Mycket märkligt svar du fick Jeankenneth

Dollarn har i.o.f.s gjort att mkt har stigit ca 8-10% nyligen men knappast 34,5 %..... från 2750kr

SMUX köpte en från Telemark för ca 1år sedan strax över mitt pris. Man skulle kunna tro att Du fick det nya uppjusterade priset inkl moms 2950kr och "säljaren" dessutom lyckades lägga moms på detta.


Här finns ResqLink+ likaså med ännu ett bra pris och gratis frakt dessutom för intresserade.

http://hangar11-29.com/index.php?route=product/product&path=9_56&product_id=358
 
Senast ändrad:
Mycket märkligt svar du fick Jeankenneth

Dollarn har i.o.f.s gjort att mkt har stigit ca 8-10% nyligen men knappast 34,5 %..... från 2750kr

SMUX köpte en från Telemark för ca 1år sedan strax över mitt pris. Man skulle kunna tro att Du fick det nya uppjusterade priset inkl moms 2950kr och "säljaren" dessutom lyckades lägga moms på detta.


Här finns ResqLink+ likaså med ännu ett bra pris och gratis frakt dessutom för intresserade.

http://hangar11-29.com/index.php?route=product/product&path=9_56&product_id=358

Jag tror att din bifogade länk visar en apparat utan plustecknet. I tidigare diskussion (länken nedan) skriver smux att plustecknet betyder att den är vattentät och flyter. Jag gissar att den modellen kostar extra..........

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79670&highlight=plb
 
Jag tror att din bifogade länk visar en apparat utan plustecknet. I tidigare diskussion (länken nedan) skriver smux att plustecknet betyder att den är vattentät och flyter. Jag gissar att den modellen kostar extra..........

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79670&highlight=plb

Prisskillnaden mellan Resqlink 406 och Resqlink+ är försumbar, kollar man ex på REI's hemsida är skillnaden bara $9 mellan modellerna (det är ju bara yttre plastskalet, bakstycket, och ca 22g som skiljer).
Telemar hade därför valt att bara ta hem Resqlink+ när jag beställde min PLB förra sommaren.
 
Registrering av PLB på JRCC/Sjöartsverket

Jag tror att din bifogade länk visar en apparat utan plustecknet. I tidigare diskussion (länken nedan) skriver smux att plustecknet betyder att den är vattentät och flyter. Jag gissar att den modellen kostar extra..........

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79670&highlight=plb

Hej

Sorry jag ser det nu!

Lite info om registreringen på Sjofartsverket.se

Jag fyllde i formuläret i går morse och klickade på skicka Men kunde inte se ngt som bekräftade att sidan sänts?
Jag ringde Sjöfartsverket och de antog att det var ngt strul med den sidan då de inte fått in min registrering. De bad mig då ta en "skärmdump" på ifyllda uppgifter på omnämnd sida och maila dem. Idag fick jag ringa och fråga om min PLB nu var registrerad. Det var den men jag fick inget mail som bekräftade detta, vilket de tyckte var konstigt? vill bara informera er om att det kan ev vara strul med reg sidan ibland.

En skön känsla att man nu är i rullarna......
 
Senast ändrad:
Hej
Jag fyllde i formuläret i går morse och klickade på skicka Men kunde inte se ngt som bekräftade att sidan sänts?
Jag ringde Sjöfartsverket och de antog att det var ngt strul med den sidan då de inte fått in min registrering. De bad mig då ta en "skärmdump" på ifyllda uppgifter på omnämnd sida och maila dem. Idag fick jag ringa och fråga om min PLB nu var registrerad. Det var den men jag fick inget mail som bekräftade detta, vilket de tyckte var konstigt? vill bara informera er om att det kan ev vara strul med reg sidan ibland.

Lustigt, jag hade samma erfarenhet för en dryg vecka sedan (med tre olika webbläsare) och bytte då till en annan dator. Först då dök det upp ett meddelande om att de mottagit mina uppgifter och någon timme senare kom ett mail som bekräftade att registreringen var genomförd. Jag hade däremellan skickat ett mail och frågat ifall de mottagit min registrering. I måndags kom svaret:

"Nu fungerar anmälningsblanketten för PLB igen.
Ditt ärende med ID 1450 är Löst."

Bifogat var en länk som inte fungerade...

Lite väl tveksam hantering på en sida som ska hjälpa mig att bli räddad i händelse av allvarlig olycka.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...