Mobiltäckning i Sarek

Spontant tror jag nog att det för normalanvändaren är större nytta i att veta var annat folk haft täckning än att veta var masterna är. Mobiltäckning eller inte beror som sagt på en mängd faktorer, och jag litar i ett skarpt läge hellre på att "det funkat för nån annan" än att "det borde funka eftersom masten står där och där och omgivande toppar är så och så höga".

Teori i all ära, men i sådana lägen smäller empiriska tester högre.

Mastkarta vore dock lysande om man planerar att mobiltäckningspejla Sarek på semestern :).

Ser inte heller något direkt problem i att samla infon i en sådan här tråd. Folk torde väl själva ha vett att inte basera hela sin tursäkerhet på något sådant, men däremot kan ju kunskapen om var man kanske har mobiltäckning göra skillnaden mellan ett eller två dygns väntan innan nån saknar en och några timmars krypande och en därefter snabb hjälp.

Är man riktigt full i fan kan man ju dessutom inkludera detta i färdplanen, dvs meddela att "jag kommer befinna mig i område X mellan dag a och b, går det åt helvete kryper jag i riktning mot topp Y i hopp om täckning".
 
Tack för alla tips! Att reka täckning "på väg in" är nog det mest pålitliga. För som sachsaren sa beror ju täckningen på väldigt mycket, tex har jag upplevt stora skillnader mellan olika telefoner.
 
Eftersom roaming inte fungerar i Sverige med svenska abonnemang gissar jag att de flesta som hittills svarat i tråden har Telia. Eftersom Telia har bäst täckning i fjällvärlden innebär det att man med ett annat abonnemang riskerar att endast kunna ringa 112 och heller inte kan nås av samtal. Det kan vara värt att tänka på när vi pratar "täckning".

Personligen skulle jag tycka att det var intressantare med information om mobilmasternas placering och vilken operatör som har basstationer där - dessutom vore höjden på masten ovärderlig information. ;)
 
För 10 år sen hade flera lurar ett uttag där man kunde plugga in en extraantenn i form av en sladd. Man fick ofta ok kontakt även om man befann sig i Långtbortistan - trist att detta blev "omodernt"
 
Bra att

veta att SMS kan funka när inte samtal gör det. Norska nät fungerar ibland på toppar i Kebnekaiseområdet hur det är i Sarek vet jag inte.

Thure
 
Ja, jag har Telia. Jag tror att masterna framgår av fjällkartan! Master finns vid 1) Suorva, 2) Roavvesjkutjovarasj (NV om Kebnats), och 3) Gasska Gierkav (fast den kanske har annan funktion för den borde ju ge täckning vid Pietsaures östände - testat vid o i Raseluokta). Vid Kvikkjokk finns master markerade strax söder om byn och söder om Tarrekaisestugan.
 
Mast vid Tarrrekaise ger inget,de prickar man ev får in kommer från master i Kvikkjokk samt uppe på Snjerak,ofta döljs vågorna bakom bergen,så vid tarra får man täckning på sydsidan Akkamfallet,på Tarra-leden vid stgningen från Njujnes,vid Njunjes,på sluttningar mot Vuoka.
Högt uppe ovan Vallevagge får man täckning,Mot Pårek och Pårtemassivet.
 
Spontant tror jag nog att det för normalanvändaren är större nytta i att veta var annat folk haft täckning än att veta var masterna är. Mobiltäckning eller inte beror som sagt på en mängd faktorer, och jag litar i ett skarpt läge hellre på att "det funkat för nån annan" än att "det borde funka eftersom masten står där och där och omgivande toppar är så och så höga".

Fast grejen är ju den att det stämmer. Rak siktlinje är rena drömmen i radiosammanhang. Exempel: I år campade jag vid sjön 924, N67 31.443 E17 48.698 - söder om Stuotakjaure.

På kul tittade jag på kartan innan jag gick och la mig, och kunde konstatera att härifrån borde mobilen funka då jag har rak siktlinje till Ritsem (det står basstationer i Ritsem och Stora Sjöfallet). Gräsmattan vi tältade på stod dock i en liten svacka, varför jag fick noll signal då jag slog på mobilen. Nästa dag efter frukost - i tung dimma - gick jag upp ur svackan, bara några meter extra höjd. Bam, 3/4 staplar och det gick t.o.m. bra att browsa webben.
 
Fast grejen är ju den att det stämmer. Rak siktlinje är rena drömmen i radiosammanhang. Exempel: I år campade jag vid sjön 924, N67 31.443 E17 48.698 - söder om Stuotakjaure.

På kul tittade jag på kartan innan jag gick och la mig, och kunde konstatera att härifrån borde mobilen funka då jag har rak siktlinje till Ritsem (det står basstationer i Ritsem och Stora Sjöfallet). Gräsmattan vi tältade på stod dock i en liten svacka, varför jag fick noll signal då jag slog på mobilen. Nästa dag efter frukost - i tung dimma - gick jag upp ur svackan, bara några meter extra höjd. Bam, 3/4 staplar och det gick t.o.m. bra att browsa webben.

Du har säkert rätt om det där med svacka. Men en annan infallsvinkel: Frågan är om dimma ger bättre signal än klart väder? Ibland är det inte som man tror. Jag tycker mig har märkt bättre motagning vissa gånger i duggregn än vid klart väder. Fast man tycker kanske att det borde vara tvärtom.

Intressant att det trots allt finns så många punkter i Sareks utkanter som har mobiltäckning. Jag fick för övrigt veta en punkt jag inte visste om i somras: Strax före Treparksmötet, där Padjelantaleden har en liten höjd (enligt stugvärdarna). Men vid själva Kisurisstugan sa stugvärdarna att det var noll.

/Hans
 
[...]Men en annan infallsvinkel: Frågan är om dimma ger bättre signal än klart väder? Ibland är det inte som man tror.[...]

Varför skulle mer hinder i vägen i form av vattendroppar ge högre fältstyrka? Det är tydligen lätt att tro fel... Möjligtvis har du råkat ut för inversion, men det har inte med dimman som sådan att göra.
 
Varför skulle mer hinder i vägen i form av vattendroppar ge högre fältstyrka? Det är tydligen lätt att tro fel... Möjligtvis har du råkat ut för inversion, men det har inte med dimman som sådan att göra.

Jag är ingen expert på elektromagnetiska svängningar och har ingen förklaring. Det är bara en iakttagelse jag tycker mig ha gjort några gånger. Men om någon har en förklaring eller fler infallsvinklar är det ju bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...