Lyssna på radio på cykel?

strand; sa:
... backspegeln ... Ska inhandlas med det snaraste, ifall jag hittar en liten och nätt som ändå fyller sin funktion. Men det blir nog bara vid långturer med kärran den åker på. Än så länge hindrar nog fåfängan mej vid stadscykling på grund av för hög töntfaktor.

Jag har faktiskt också varit inne på att skaffa backspegel - för att enklare ta mig fram i innerstadstrafiken.
Töntfaktorn får jag väl jobba bort genom att cykla skitsnabbt :)

---slutkapat även för mig---

Vad gäller radio kör jag med en MP3-spelare från Iaudio. Funkar bra, och skulle nog gå att fästa på styret.
Tyvärr är mina hörlurar (Koss The Plug) för bra för att använda i trafiken eftersom de skärmar av det mesta omgivande ljudet som ett par hörselproppar.
 

Guest

Gäst
Det enklaste är annars att lyssna på radion utan hörlurar. Jag har inte testat själv, men det bör vara enkelt att fixa en fästanordning.
Det hindrar inte yttre ljud och stör inte mer än dina egna tankar eller samtal med en eventuell medcyklist.

Det svåraste med att lyssna på cykeln är nog annars att få en antenn som ger bra mottagning utan att sticka ut onödigt mycket åt nåt håll.
Inne i en stad eller större tätort behövs ingen stor antenn, men ute på landsbygden, många mil från närmaste radiomast, kanske bakom ett berg, så kan det bli helt tyst utan en riktigt bra kombination av antenn och mottagare. Sen kan det vara kul att lyssna på annat än FM-rundradio. BBC på långvåg (198 kHz) och mycket annat på mellanvåg och en del på kortvåg.
 
Batterier

biketivist; sa:
Det enklaste är annars att lyssna på radion utan hörlurar. Jag har inte testat själv, men det bör vara enkelt att fixa en fästanordning.

Effekten på små fickradioapparater är rätt liten så volymen i högtalaren blir låg och det är därmed inget för en bullrig eller blåsig miljö. Dessutom drar apparaten mer ström när man använder högtalaren.
Jag föredrar varianten med öronsnäckor som tillåter att omgivningsljuden når in till trumhinnorna.

Kortvåg eller mellanvåg går bort pga störningar om det finns motorfordon i närheten.

Thure
 
Re: Re: Ang. radioapparater!

thureb; sa:
Dessutom har min fru modellen med förval så jag tänkte att jag skulle kolla om det är någon skillnad i praktiken avseende mottagning.

Jag är intresserad av jämförelsen mellan de två Sony-modellerna. Skriv gärna en rad när du har något resultat.

Jag har en billig fickradio, men mottagningen är så dålig att jag sällan använder den vid cykelturer. Jag blir bara frustrerad av att det börjar brusa så fort man kommer ut på landet. Bra mottagning har hög prioritet för mig.

Peter
 
Re: Re: Re: Ang. radioapparater!

Pask; sa:
Jag är intresserad av jämförelsen mellan de två Sony-modellerna. Skriv gärna en rad när du har något resultat.

Testade idag i bitvis utslagsgivande miljö bakom berg och långt inne i betonghus.

Kunde inte påvisa någon skillnad i känslighet eller ljudkvalitet.

Testade http://www.sony.se/ShowProduct.do?site=odw_sv_SE&category=RAD+Personal+Radio+Walkman&product=SRF-M55

jämfört med

http://www.sony.se/ShowProduct.do?site=odw_sv_SE&category=RAD+Personal+Radio+Walkman&product=SRF-S54

Bägge är alltså bra apparater.

Thure
 
Re: Re: Re: Ang. radioapparater!

Pask; sa:
thureb; sa:
Dessutom har min fru modellen med förval så jag tänkte att jag skulle kolla om det är någon skillnad i praktiken avseende mottagning.

Jag är intresserad av jämförelsen mellan de två Sony-modellerna. Skriv gärna en rad när du har något resultat.

Jag har en billig fickradio, men mottagningen är så dålig att jag sällan använder den vid cykelturer. Jag blir bara frustrerad av att det börjar brusa så fort man kommer ut på landet. Bra mottagning har hög prioritet för mig.

Peter



Jag har föregångaren till SRF-S54, SRF-S53. Först köpte jag föregångaren till den där med display och förval men jag lämnade tillbaks den illa kvickt och tog den enklare modellen istället.

Jag upplevde ljudet som skitnödigt och instängt. Det kan ju i och för sig ha berott på de där kassa fjortislurarna som följde med och som jag ser fortfarande följer med. Gjorde inga vidare studier. Fontopialurarna var väl ingen hit heller men med ett par Sennheiser för 200 kronor fick jag riktigt bra ljud. Sen är ju batteritiden avgjort mycket längre utan display och förval. Hållbarheten kan man inte heller klaga på. 6-7 års daglig misshandel inklusive drunkningsincidenter och den fungerar prickfritt.

Bäst är väl om du går till radiohandlarn och provar med samma lurar på bägge apparaterna. Vi har ju alla olika smak.
 

Guest

Gäst
Re: Batterier

thureb; sa:
biketivist; sa:
Det enklaste är annars att lyssna på radion utan hörlurar. Jag har inte testat själv, men det bör vara enkelt att fixa en fästanordning.

Effekten på små fickradioapparater är rätt liten så volymen i högtalaren blir låg och det är därmed inget för en bullrig eller blåsig miljö. Dessutom drar apparaten mer ström när man använder högtalaren.
Jag föredrar varianten med öronsnäckor som tillåter att omgivningsljuden når in till trumhinnorna.

Kortvåg eller mellanvåg går bort pga störningar om det finns motorfordon i närheten.

Thure

Måste säga att jag inte håller med dig alls, på någon punkt.
Om vi bortser från cykling i storstäder eller utmed starkt trafikerade leder (sällsynta) så är bilbuller inget stort problem. Vinden är ju alltid där, men som vällastad långfärdscyklist handlar det knappast om särskilt höga hastigheter. Snitt mellan 15-20 km/h kanske.

Och störningar ser jag inte heller som problem, men sen kanske det främst är på kvällen man vill lyssna på de frekvenserna och då cyklar inte så många cykelturister.
 
Hörlurssladdarna

lapetter; sa:
Jag upplevde ljudet som skitnödigt och instängt. Det kan ju i och för sig ha berott på de där kassa fjortislurarna som följde med och som jag ser fortfarande följer med. Gjorde inga vidare studier. Fontopialurarna var väl ingen hit heller men med ett par Sennheiser för 200 kronor fick jag riktigt bra ljud.

Hörlurarna gör stor skillnad. Även jag använder ett par Sennheiser som jag köpte för 100 kr för några år sedan. De var dessa lurar jag hade när jag jämförde S54 och M55 ovan.

En aspekt på lurar är att sladdarna ofta havererar ganska snart där de böjs intill telepluggkontakten. Min erfarenhet är att man bör undvika de tunnaste sladdarna. Sennheiser verkar ha lite bättre sladdar än Sony generellt men kanske finns det ännu mer slitstaraka och prisvärda lurar/lursladdar än Sennheiser???

Thure
 
Re: Re: Batterier

biketivist; sa:
Om vi bortser från cykling i storstäder eller utmed starkt trafikerade leder (sällsynta) så är bilbuller inget stort problem. Vinden är ju alltid där, men som vällastad långfärdscyklist handlar det knappast om särskilt höga hastigheter. Snitt mellan 15-20 km/h kanske.

Och störningar ser jag inte heller som problem, men sen kanske det främst är på kvällen man vill lyssna på de frekvenserna och då cyklar inte så många cykelturister.

Kom igen när du testat. Vad är det för radiomodell du menar? Vikt och mått? Jag menar att det kan fungera med ljud via högtalare på en kvalitetsradio som väger 4-500 gram men att det är knepigt med mellanvåg och kortvåg på en cykel i rörelse på väg som är trafikerad av motorfordon. Lurar spar en hel del vikt och batterier jämfört med högtalare.

Thure
 
Frekvenser på AM bandet

Jag bor 7.3 km (enligt Kartex) från FM sändaren och har därför alltid bra mottagning på FM när jag cyklar i omgivningen.

Men min nya Sony radio här förutom FM bandet, AM band mellan 531-1602 kHz.

Någon som kan rekommendera några ”bra” frekvenser på AM bandet.

Per Brune
 
Mellanvåg

På halvlångt avstånd från Sverige kan man under mörker lyssna på Sölvesborgs mellanvågssändare på 1179 kHz. Kul att kunna följa med P1s nyheter och väderleksrapporter. http://www.sr.se/international/index.stm

NRK har också mellanvågssändningar http://www.nrk.no/informasjon/nrk_i_utlandet/3694632.html liksom BBC world service http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/default.stm. Här en förteckning över europeiska och andra mellanvågssändningar http://www.hard-core-dx.com/distance/mv2-99.htm

Dxing och kortvåg lever och utvecklas. Många lyssnar via intermet i stället. http://www.ev.se/index.1078.html
http://www.swl.nu/torget/torg0403.htm

Thure


[Ändrat av thureb 2005-05-06 kl 12:38]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.