Lyssna på radio på cykel?

Farlig!!!

ja,det där med olikan var verkligen sant...han cyklade och lyssnade på musik och blev då påkörd av en bil...han skulle svänga av vägen och och svängde redan litte grann medans hans skulle titta...men då var det redan en bil brevid honom,som han förstås inte kunde har hört eftersom han lyssnade på musik...försäkringen ansåg att det hela var hans fel och slapp då att betalar nåt...hur det är med lag och sånt,det vet jag inte men jag få väl också säger att det hände i tyskland...
 
Jag cyklar också i Stockholms innerstad varje dag, och med tanke på hur dålig koll folk har på vad som händer omkring dem tycker i alla fall inte jag att minskad hörsel är något som ökar trafiksäkerheten.

Jag tvingas ofta plinga mig fram i trafiken, och det värsta som finns är folk som slänger sig ut i körbanan med hörlurar OCH huvjacka. Ser inget, hör inget, lever inte lika länge.

Om man har nedsatt hörsel tror (hoppas) jag att man har anpassat sitt trafikbeteende till det.
 
Hörsel är viktigt

Som rullskridskoåkare och cyklist håller jag med om att hörseln är viktig för mig i trafiken.

Men det går rätt bra att höra motortrafik som närmar sig bakifrån även om man har radioprat i freestylelurar på lagom volym.

I Stockholmtrafiken är ofta den allmänna ljudnivån så hög att man inte är lika hjälpt där av hörseln som i mindre bullrig miljö.

I Stockholms innerstad så måste man vara skärpt och aldrig lita på medtrafinkanterna. Det är också viktigt att ta plats i trafiken dvs åka en bit ut i gatan eller filerna för att synas och genom bestämt beteende visa sina avsikter för de andra trafikanterna. Givetvis måste man ha uppmärksamhet även bakåt med synen när man skall svänga.

På Vätternrundan och liknande kan i varje fall inte jag använda freestylelurar då de andra cyklisterna dels beter sig oförutsägbart dels låter så lite att hörseln blir ännu viktigare.

Jag skulle tro att en döv cyklist kan kompensera för sitt handikapp med skärpt uppmärksamhet men tror att det är ett större handikapp att vara döv cyklist än döv bilist.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-04-28 kl 11:57]
 
Re: Farlig!!!

fuchs; sa:
ja,det där med olikan var verkligen sant...han cyklade och lyssnade på musik och blev då påkörd av en bil...han skulle svänga av vägen och och svängde redan litte grann medans hans skulle titta...men då var det redan en bil brevid honom,som han förstås inte kunde har hört eftersom han lyssnade på musik...försäkringen ansåg att det hela var hans fel och slapp då att betalar nåt...hur det är med lag och sånt,det vet jag inte men jag få väl också säger att det hände i tyskland...

Intressant. Gjorde han något fel? Gjorde bilisten något fel? Har du mer detaljer? Skulle han svänga vänster eller höger? Gjorde han något tecken innan han började svänga? Varifrån kom bilen?

Thure

[Ändrat av thureb 2005-04-28 kl 11:55]
 
Re: Hörsel är viktigt

thureb; sa:
Jag skulle tro att en döv cyklist kan kompensera för sitt handikapp med skärpt uppmärksamhet men tror att det är ett större handikapp att vara döv cyklist än döv bilist.

Thure

Ja som hörselskadad är jag betydligt mer skärpt genom att övriga sinne går på högvarv. Om det sen kompenserar en normalt hörandes hörsel är det väl svårare att avgöra. Men jag förstår inte vad du menar med att det är ett större handikapp att vara döv cyklist än döv bilist. Bilisten har redan ”nedsatt” hörsel instängd i sin lilla plåtlåda full av motorljud. Samtidigt som de flesta har även har bilstereon på hög volym, plus att många kör med mobilen i ena örat.
Sen att det är jag som oskyddad cyklist råkar mer illa ut än bilisten vid olycka är en annan sak. Men då handlar det ju rent allmänt om att man är mer handikapad som cyklist än bilist.

/g
 
Re: Re: Hörsel är viktigt

strand; sa:
Men jag förstår inte vad du menar med att det är ett större handikapp att vara döv cyklist än döv bilist. Bilisten har redan ”nedsatt” hörsel instängd i sin lilla plåtlåda full av motorljud.

Bilar har sido- och backspeglar som kan berätta vad som händer runt bilen.
Hur får en döv cyklist reda på att det kommer en ambulans ett kvarter bakom?
Bilisten ser ljuset i speglarna, men en cyklist kan omöjligt snurra sitt huvud 180 grader med någon större regelbundenhet utan att köra omkull.
 
Re: Re: Hörsel är viktigt

strand; sa:
Men jag förstår inte vad du menar med att det är ett större handikapp att vara döv cyklist än döv bilist.

Precis det du skrev. Att bilisten förlitar sig mer på synen medan den hörande cyklisten normalt inte har backspeglar och syns sämre än en bil och därmed har större nytta av sin hörsel speciellt för att upptäcka bakifrån kommande trafik.

Thure
 
Tänkvärt...

I och med att debatten i tråden gått från radiolyssning till olyckor så kan nedanstående intressant!

Jag har länge levt med föreställningen att det är praxis att det är bilisten som ska extra försiktig i och med att det är som troligtvis ställer till större ofog i form av kroppskada om han bängar in i något. Men så fick jag höra av en taxichaffis att det är skillnad på vem som gjort fel och försäkringsfrågan. Om en cyklst och en bil krockar (oavsett vems skuld det är) så går cyklistens person-/cykelskador på bilistens bilförsäkring i och med att vi inte har några cykelförsäkringar på samma sätt som vi har bilförsäkringar. Ansvaret - vem som gjort fel - är en helt annan sak och där har cyklisten lika stort ansvar som bilisten. Så vårt (cyklisters) eventuella oaktsamma beteende räddas bara av att vi har hänsynstagande bilister.
 
okej Thure och Martin givetvis fel tråd att ta upp det, men det här får mej att tänka på backspegeln, varför har jag inte det? Ska inhandlas med det snaraste, ifall jag hittar en liten och nätt som ändå fyller sin funktion. Men det blir nog bara vid långturer med kärran den åker på. Än så länge hindrar nog fåfängan mej vid stadscykling på grund av för hög töntfaktor.
För att gå tillbaka till din radio Thure, har du backspegel medan du cyklar med lurarna på, som liksom bilen är en ”nersatt hörselfunktion”?
Jag är ganska övertygat om att de flesta med lurar inte heller betraktar sej som trafikfara. Men det är bra att ni tog upp det, jag fick i alla fall upp ögonen för det här. Ett bra hjälpmedel och redskap i trafiken för att öka säkerheten.

Nu ska jag inte kapa din tråd mer.

/g
 
Har läst tråden här och tänkte bara inflika att jag inte skulle få för mig att använda lurar själv i trafiken. Det är troligtvis en vanesak, men jag har nog med trafiken och behöver inte ännu en sak att tänka på när jag kryssar mellan spårvagnar och fotgängare. I vilket fall, är inte den största faran att man kan tappa koncentrationen snarare än att hörseln blir nedsatt? Det är väl därför mobiltelefoni i bilen är förbjudet i flera länder? Mot det hjälper ju inte vare sig backspegel eller låg volym.
 
Tips på radio!

Tjena!

Tycker också om att lyssna på radio ibland när jag cyklar. Jag köpte en bärbar radio på Clas Ohlson som heter Coby. Den har art nr 32-6921 och kostar 195 spänn! Den har jag haft i 1,5 år utan problem, har bara fått byta hörlurar en gång. Den kan jag verkligen rekommendera!

Men som sagt använd inte radio om du vet att du ska cykla på mycket trafikerade vägar. Använd den bara med sunt förnuft!

/Marcus
 
Backspeglar

Det finns många varianter på backspeglar för cykelbruk.

T ex spegel på styret, på ett spröt på hjälmen, inbyggd i hjälmen och på insidan av glasögonen. Ingen lösning är lika bra som backspeglarna på bilar och motorcyklar.

Jag tycker att det går bra att vrida på huvudet.
Sök på backspegel så hittar du en hel del trådar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.