Lyssna på radio på cykel?

Hej.
Ofta så cyklar jag med freestylelurar i öronen lyssnande på radio.
Många små fickradioapparater är rätt opraktiska med svårigheter att ändra volymen byta kanal etc medans man cyklar. Har någon ett tips på en slitstark vettig apparat? Högt pris OK om kvaliteten är bra.

Thure
 
Radio

Hej

Jag har en miniradio "Grundig City Boy 52" Jag har ingen erfarenhet hur den är att cykla med men annars är jag väldigt nöjd med den. Storleken är ungefär som ett cigarettpaket. den har både en liten högtalare och uttag för lurar. Det är inte en "leksaksmodell" som det finns gott om i affärerna utan den har en helt OK radiomottagare. Digital men med möjlighet till manuell sökning. 10 snabbval och riktig ratt för volymkontroll.

Annars borde ju det bästa sättet att ändra volym vara om du valde lurar med volymkontroll på sladden.

mvh
J-E
 
Cykla med hörlurar

Personligen så tycker jag att cykla med hörlurar låter trafikfarligt. Speciellt om du lyssnar på annat än skvalmusik, typ nyheter. Tycker dessutom att hörlurar minskar naturupplevelsen när man cyklar/springer. Inte ens en väg jag cyklat en miljon gånger är så tråkig att jag måste förströ mig med annat.

Vad gäller bärbar radio kan det ju vara händigt att höra väderleksrapporter (vid raster) eller bara som förströelse när man slappar i tältet.

/Jonas U
 
Cykel o radio

Thure!

Hag har en JVC bandsplare, freestylestorlek, med inbyggd radio, den har självsökare, fjärrkontroll på lurdelens sladd och jag har bara en plugg i högerörat när jag cyklar. Jag lyssnar på P1. Det är inga problem med trafikljuden i vänster öra. Men pluggen gav brus mellan hjälmbandet och pluggen. Fick klippa till ett skumplast överdrag som fyller mellanrummet, ytteröra/hjälmband och det bör sitta på pluggen, limmas, så att du kan svalka örat om och när det är varmt. Modellen var rätt dyr, stereo in och ut, bla, när jag köpte den i USA men den finns fn inte i JVCs katalog.
Men både http://www.JVC.com och http://www.Sony.com har flera modeller med inspelning som normalt inte säljs i hushållssegmentet i sverige men är utmärkta.
Skall du ha en bara radio så skall den vara självsökande och ha volymkontroll på snöret annars är den opraktisk att cykla med. Öronpluggsmodifikation är rekommendabelt!

Go tur

Johan K
 
OK.

Jag använde en Bandspelare med inbyggd radio och högtalare. Storlek som en freestyle ungefär. Mottagningen funkade sådär, med denna kabeln som man surrar runt styret och vad som helst.

Radion monterades mellan styret och styrväskan.

Kanon det rockade som bara den på vägarna. Fast folk undrade nog vad jag sysslade med... :)

Märket spelar ingen roll, en bra grej är om den är ngt vattentät vilket min inte är.
Priset ligger runt 300 - 400 kr.
Jag hade denna för att jag skulle läsa in min dagbok på band istället för en massa skrivande. Funkade bra.

Fast jag ska köpa en ny av vardera istället. En microbandspelare för microband och en mycket liten radio med inbyggd högtalare.
Dan Hansen
 
Jag har en liten Sony-radio som jag är mycket nöjd med. Det är deras minsta och har inga direkta finesser, volym och tuning och mono bara. Den är mindre än en tändsticksask, men har mycket bra ljud. Tyvärr är den ganska dyr naturligtvis, fem-sexhundra har jag för mej. Den har åxå en storebrorsa med några förval men den är ännu dyrare.
 
Äntligen en känslig fickradio

Slog till på en Sony SRF-S54 häromveckan. Fungerar över förväntan bra i svåra miljöer som på tåg i bussar utmed trafikerade vägar och bakom berg som tidigare gett radioskugga på väg till och från jobbet. Kostar 600 Kr men det är den värd. Se http://www.sony.se/PageView.do?site...Personal+Radio+Walkman&productsku=SRFS54L.CE9

för mera data.

Fördelar är vikt och hanterlighet samt mottagningen, batteriet verkar räcka länge också.

Nackdel har ej förvalda stationer och med de medförande lurarna blev Mega-Bass funtionen för extrem. Bättre ljud med mina Sennheiser öronsnäckor.

Thure
 
Farlig!!!

Jag känner nån som blev påkörd av en bil...sen dess sitter han i rullstul och är helt blind...var en toppen kille han,bara rund 20 år gammal...och den nästa dumma grejen är att försäkringen inte betallde för att han lyssnade på freestyler!!!



jag själv lyssnar på radio när jag sitter på tåget eller så med en litten fin sony srf-s53...har den sen flera år tillbaks och den är rätt fin,litte dåligt motagning ibland men annars fin fin!
 
Ang. radioapparater!

Har i 8 år använt följande utmärkta radio i ur och skur (då i en liten plastpåse med knut på):
http://www.sony.se/ShowProduct.do?s...y=RAD+Personal+Radio+Walkman&product=SRF-M806
Låsbar snabbvalsfunktion samt en liten högtalare som kommer till sin rätt när man lagar frukost under långcyklingar/paddlingar.
När jag hojar utomlands använder jag istället en Sangean ATS-606a kortvågsmotagare:
http://www2.rnw.nl/rnw/en/features/media/productreviews/receivers/ats606.html

En stilla undran, varför köpte du inte en radio med förvalsknappar om du nu anser det vara en fördel?
Undrar även varför du betonar den ny inköpta radios manöverbarhet när den saknar denna funktion...?;)
 
Mp3 + radio

Finns ju en helt hav med Mp3 spelare som har radio i sig. Orkar inte länka till någon Mp3 eftersom det finns såå många.
 
Re: Ang. radioapparater!

theDude; sa:
varför köpte du inte en radio med förvalsknappar om du nu anser det vara en fördel?
Undrar även varför du betonar den ny inköpta radios manöverbarhet när den saknar denna funktion...?;)

Hej Peter.

Helt enkelt därför att försäljaren påstod att Sonys modell med förval som de också hade på Lars Bengtssons på St Eriksplan http://www.larsbengtsson.se/produkter/4/42/ har sämre mottagning. Dessutom är modellen med förval dyrare och lite tyngre. Dessutom har min fru modellen med förval så jag tänkte att jag skulle kolla om det är någon skillnad i praktiken avseende mottagning. http://www.sony.se/ShowProduct.do?site=odw_sv_SE&category=RAD+Personal+Radio+Walkman&product=SRF-M55

Trots att modellen jag köpte inte har förval så är det enkelt att ställa om volym och station med rattar även när jag cyklar. Men hade förval inte haft de potentiella nackdelarna ovan så hade jag valt förval.

Angående varför jag inte köpte en MP3-spelare med inbyggd radio så var det pga att försäljaren påstod att dessa inte har en radiodel som kan konkurrera med modellen jag köpte. Det tror jag är korrekt även om min MP3 erfarenhet är marginell.

Batteritiden dvs 44 timmar drift på ett AAA batteri är imponerande dessutom så drar radion ingen ström när den är avstängd vilket inte verkar gälla för modeller med LCD-display och förval.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.