Mackjärn över öppen eld

Men människa hur äter man julskinka utan senap. Det är ju det viktigaste
med hela julen. En knäckebrödsmacka med julskinka och senap. /John
+1 på den!
Knäckemackan med första skivan julskinka + senap, direkt efter att griljeringen är klar,
den var/är ju höjdpunkten på natten före julafton!!!
/Odd
 
När jag var mindre och vi hade anställd/dräng (inklusive rätt namn för en dräng - Egon ) på gården så tyckte han att kall skivad kokt potatis och en _riklig_ slinga med ketchup på mackan var alldeles utmärkt smörgåspålägg ovanpå den ganska generösa lagret med smör (som gårds och skogsarbetare så brukar inte buk-fettet vara någon större problem - det gick åt många kalorier per dag för sysslorna) - kan inte minnas att jag någonsin senare sett någon med liknande smak. Själv förmådde jag inte ens prova...
 
Har man skinka på knäckemackan är lite Dijonsenap ett måste. Starkt och gott. Annars är hemmagjord hummos på skinkan/pastrami en höjdare också. Angående kall skivad potatis som pålägg, så är det också väldigt gott med kaviar och gräslök.

Har ett mackjärn jag aldrig använt. Att bära 1 kg extra
för några mackor är inte så högt prioriterat. Det enda bröd jag äter på tur är tortillabröd.
 
Nej, nej, nej! Ni gör alla fel med den kalla potatisen. Knäckebröd och mycket smör är rätt. Men sen ska det bara vara rikligt med salt och nymald vitpeppar. Alternativt tunnt skivad rå lök och salt.;)
 
senap och skinka gifter sig med varandra, ketchup gifter sig inte med nånting förutom varmkorv.

Frukostknäcke nr 1:

En falu rågrut, smör, skinka, dijonsenap, ett skivat ägg, majonäs, dill, svartpeppar och örtsalt.
 
Nej, nej, nej! Ni gör alla fel med den kalla potatisen. Knäckebröd och mycket smör är rätt. Men sen ska det bara vara rikligt med salt och nymald vitpeppar. Alternativt tunnt skivad rå lök och salt.;)

Hipsterradarn slog i taket. Vitpeppar? Nymald? :-O
Vitpeppar tar man bara fram två gånger om året. När man ska lägga in gurka och till jul när man ska äta lutfisk.
 
Nej, nej, nej! Ni gör alla fel med den kalla potatisen. Knäckebröd och mycket smör är rätt. Men sen ska det bara vara rikligt med salt och nymald vitpeppar. Alternativt tunnt skivad rå lök och salt.;)

Knäckebröd med lök?!...tillåt mig tvivla, men kanske om den är picklad eller kommer från en sillburk.

Skivad potatis med nån topping gör knäckemackan krämig, rustik och matig. Borde serveras på varje seriöst café. Borde även funka med ansjovis, lite gräddfil och gräslök
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...