Viktigt sitta fast i pedalerna?

Men normala pedaler trampar du neråt. Det säger sig självt att mer tillförd energi under längre tid gör att det går fortare.

Har man X energi så kommer man Y långt. Cyklar man snabbare och gör av med energin fortare så kommer man endå inte längre. Ungefär som att jämföra att cykla på två olika växlar, på ena behöver du trampa mkt färre varv men mkt hårdare = totalt sett samma mängd förbrukad energi.


Slutsats: Att sitta fast i pedalerna kan med rätt teknik* och vana göra att du kan cykla snabbare och göra av med mer energi på kortare tid. De är alltså bara bättre om syftet är att cykla snabbt på kort tid. + att det att döma av tråden är en smaksak, vissa gillar det och andra inte. Finns inget rätt eller fel, sämre eller bättre. Bara att prova, tänk på att vara försiktig så du inte skadar dig som en del här i tråden gjort pga fastsittande i pedalerna.

(*i länken som finns här i tråden om "myten om fastsittande pedaler" framgår att den teknik som är effektiv vid fastsittande pedaler är hälsoskadlig samt att bäst effekt faktiskt går att uppnå med "traditionell" tramp-teknik.)
 
Senast ändrad:
Har man X energi så kommer man Y långt. Cyklar man snabbare och gör av med energin fortare så kommer man endå inte längre. Ungefär som att jämföra att cykla på två olika växlar, på ena behöver du trampa mkt färre varv men mkt hårdare = totalt sett samma mängd förbrukad energi.


Slutsats: Att sitta fast i pedalerna kan med rätt teknik* och vana göra att du kan cykla snabbare och göra av med mer energi på kortare tid. De är alltså bara bättre om syftet är att cykla snabbt på kort tid. + att det att döma av tråden är en smaksak, vissa gillar det och andra inte. Finns inget rätt eller fel, sämre eller bättre. Bara att prova, tänk på att vara försiktig så du inte skadar dig som en del här i tråden gjort pga fastsittande i pedalerna.

(*i länken som finns här i tråden om "myten om fastsittande pedaler" framgår att den teknik som är effektiv vid fastsittande pedaler är hälsoskadlig samt att bäst effekt faktiskt går att uppnå med "traditionell" tramp-teknik.)

Nu skrev han ju MER energi under LÄNGRE tid... Tänk att du orkar trycka ned x kraft på ena pedalen, om du samtidigt kan lyfta med y kraft på andra pedalen så kommer det gå fortare utan att.du belastar samma muskelgrupp hårdare
 
Nu skrev han ju MER energi under LÄNGRE tid... Tänk att du orkar trycka ned x kraft på ena pedalen, om du samtidigt kan lyfta med y kraft på andra pedalen så kommer det gå fortare utan att.du belastar samma muskelgrupp hårdare

MER energi under LÄNGRE tid = totalt större energiförbrukning.

Ekvationen får isåfall bli SPD + äta mer energi = bättre än vaniga pedaler och äta mindre energi.


Men att blanda in vad man äter i diskussion vad för pedaler man ska ha blir långsökt. Du äter ju inte automatiskt mer bara för du sitter fast i pedalerna.

Man kan säga att det går att göra av med mer energi snabbare med SPD. Om det är önskvärt eller om man vill ha uttålighet istället blir ju frågan då.

Vad gäller långcykling brukar man ha en del packning och det är tyngre att cykla än utan, då är pedaler som hjälper en att göra av med mer energi kanske inte önskvärt, och då kör man med vanliga = mer uttålighet, plus att man inte feltränar musklerna. (se länken i inlägg ovan)
 
Vi kan ta ett annat exempel: En elmotor ska dra fast en skruv. I ena fallet utan utväxling och i det andra med utväxling. I bägge fallen går det åt lika mycket energi att dra åt skruven. Så kan man resonera ifall man kan fysik på mellanstadienivå. Ifall man istället vet att elmotorn behöver 100A utan utväxling och 10A med utväxling kommer man ganska snart på att det kanske inte var så bra för batterierna att köra den utan utväxling. Så kan det gå när man inte tänker hela vägen.
 
SPD tycker inte jag kan jämföras med utväxling. Det är inte så att du gör av med mer energi med SPD (även om möjligheten finns genom att helt enkelt ta i mer).

Fördelen sitter ju i att du använder flera olika muskler i ditt rundtramp och inte är begränsad till de som trycker pedalen nedåt. En annan är att du inte behöver spänna dig och justera trycket för att foten ska stanna på pedalen. Utan SPD är det ju oundvikligen så att en del av dina muskler som ser till att foten stannar på pedalen även om det är ganska lite energi som läggs på det.

Det finns också nackdelar, du blir till viss del begränsad i ditt skoval (även om jag tycker cykelskor med sin styva sula är outstandig jämfört med löpardojor oavsett om man använder SPD eller ej).

Sen tillkommer risken för att ramla, ja den finns. Ett tips när det händer är att inte släppa styret. Sitt kvar och låt styret och sen axeln/sidan ta smällen. Att flaxa ut med armarna är det som kommer paja handleder etc. Styret kommer smälla i först om du har is i magen och dessa vurpor går plågsamt långsamt. Har du bakväskor monterade tar även de i innan din axel gör det. Sen kanske det är lite naivt att ge tips på vad man gör mitt i en vurpa, shit happens :)

Som alla har jag gjort en nybörjar vurpa, därefter har det endast skett en gång vid panikinbromsning i kraftigt uppförslut. Då blev jag lite smutsig om benet men nuddade knappt marken då styre, bak och frontväskor tog smällen.

Sen måste man inte ha SPD, en del som jag tycker om det och kommer argumentera för, andra cyklar hellre utan och kommer argumentera emot. Vad som passar dig kan du bara testa dig fram till. Att börja med korgar och cykelskor kan vara en bra start.

/Gustav
 
Jo det kan jämföras med utväxling eftersom det krävs mer kraft från samma muskel utan SPD. Min telefon var nära att dö så jag hann inte skriva klart. Min poäng är att rent fysikaliskt går det åt samma mängd energi att cykla samma sträcka men man kanske orkar längre om man sprider ut belastningen på fler muskler. Så om man tänker bort den fysikaliska energin och istället tänker skenbar energi vinner man helt klart på att sitta fast. Det är dock inget man gör över en natt. För mig tog den nog två år innan jag kunde ligga på kontinuerligt rundtramp. Tillfälligt rundtramp kan dock göra att man kan vila vissa muskler och belasta vissa mer.
 
Man ska inte överdriva effekten det ger att dra varvet runt. Den är vad jag lyckats läsa mig till ytterst marginell. Men med det sagt. Skulle inte kunna cykla utan SPD nu när jag vant mig
 
Nu upprepas bara samma sak om och om igen. Du blir tröttare med SPD fortare enligt vissa men du kan inte cykla längre eller snabbare pga det. Det riskerar även att skada dina muskler då det ger "onaturliga och felaktiga" rörelser. (se länk tidigare i tråden)
 
Klart man inte måste sitta fast, jag ser folk varje dag som cyklar utan SPD eller remmar på pedalerna. Kan man cykla så till jobbet så kan man såklart cykla likadant under längre stunder så blir det långa sträckor av det.

Om det är bättre att sitta fast är visst inte klart, förutom att det ger mer fart, alltså bra på tävlingar. Enligt länken är ju detta rörelsemönstret inte bra för kroppen.

Vad gäller energiåtgången blir den naturligtvis (i alla fall i teorin) identisk. (Små variationer blir det i praktiken beroende på att man är mer avslappnad med alternativet man är van vid samt att olika sko/pedalkombinatoner har något eller några hekto olika vikt, vilket ger en försumbar skillnad i energiåtgång.)
Ska du köra x antal mil en dag och du och utrustningen väger y kilo kommer det att gå åt z energimängd oavsett pedalalternativ och antal timmar resan tar.

Att sitta fast i pedalerna fördelar bara belastningen över flera muskler/muskelgrupper i kroppen, när du drar med ena benet behöver du inte trampa lika hårt med det andra för att uppnå samma effekt.
Alltså ungefär samma effekt som att gå med vandringsstavar, där man avlastar benen, men får jobba hårdare med överkroppen.
 
Inte blir du tröttare m SPD. Jag skulle säga tvärtom, du blir mer jämtrött i benen o för samma fart blir du alltså mindre trött i tex framsida-lår (trycka-ner musklerna) o mer trött i baksida lår (dra-upp musklerna). Men men länken diskuterar ju max effekt, det kanske inte är aktuellt i fallet långcykling.

Det funkar nog lika bra med eller utan att sitta fast. Jag cyklar racer m SPD, o har cyklat nån cykelsemester med det. Men numera kör jag gympadojor/sandaler på semestern, anledningen är att det är så mycket bättre att gå i. Och skorna slits inte lika mycket vid gång som spd-skorna.

Ska du cykla lugnt o kolla på mycket saker skulle jag säga gympaskor. Ska du cykla många många timmar varje dag och tycker det är viktigt att komma så långt som möjligt skulle jag ta spd-skor/pedaler.

God tur!
 
Exactemente ! SPD är onödigt, och ett sämre val för alla vanliga långfärdcyklister ! Fixa vanliga gympa-skor med hård stabil sula, ( walking - trecking? ) och vanliga pedaler.

Mkt liten (och okänd) vinst med rundtramp och att dra uppåt, men väldigt skönt med vanliga skor som man kan promenera med och vandra runt osv ...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.