Liggcyklar

Hej Håkan!
Kul med ditt ironiska engagemang, hoppas du får svar på dina frågor nu.

Rullmotstånd.
Då var min tanke så här: Det skulle vara kul om fler köpte liggcyklar, därför vill jag inte att de skulle välja bort cyklar med mindre hjul typ 20” för att de skulle ha så dålig rull.
Det fins extremt lättpackade campare som verkligen söker efter alla knep att få ner vikten, de klipper bort tvättråden på kläderna som en sista åtgärd. Dessa personer skulle säkert se till att de hade de rätta däcken och storlekarna som du nämner på sina campingcyklar. frågan är om den stora massan av cykelcampare upplever en liggcykel med små hjul, som trögt rullad campingcykel, i förhållande till en upprätt cykel med dina hjul och däck tabeller.

Jag är nyfiken på på den faktiska skillnaden. Du får gärna se efter om du kan få fram den.

Navväxel
När jag beställde alla delar på min cykel, valde jag från 21 upp till 81 växlar. Till saken hör att hjulet jag ville ha var ett 20” hjul, i detta läge kommer växelföraren otroligt nära marken. Du som är så klok, kan säkerligen förstå vilka konsekvenser detta kan få, när jag kör in cykeln i skogen för att slå läger.
Även om jag inte kampat på 20 år, så mins jag hur jag gjorde då. Jag har inga planer på att låta min cykel stå vid vägkanten då jag själv slagit upp tältet en bit in i skogen. Min cykel vill jag ha ståendes vid tältet. Flera veckor senare och andar problem med val av delar, hade jag vant mig vid de större hjulet 26” vid de laget hade jag också smält de nackdelar min navväxel har. Det fins fler tillverkare av navväxlar känner dock inte till om alla har samma rull förlust och låter upp till 6 växeln. De jag gillar mest med navväxeln är att jag kan växla när jag står still. Jag gillar när saker är underhållsfria och växlingen när jag står still uppskattar jag. jag har läst och övervägt alla för och nackdelar under flera veckor och jag är mycket nöjd med mitt val.

leda cykeln
Anledningen varför jag tog upp detta. Var då Luktafotogen tog upp detta som en nackdel. Jag har inga ambitioner att köra över någon hur de vill framföra sin cykel och tänkte inte mer på de.
nu däremot då du tar upp frågan kan Jag inte påminna mig att jag gått bredvid min cykel enbart för att slippa gå. Jag tänkte uppenbarligen inte genom de jag sa. Men du som erfaren cyklist och campare, har du verkligen adlig dragit din cykel till lägerplatsen? har du inte stött på treäng där du behöver leda din cykel. Jag campade på Ålande då blev jag tvungen att dra in cykeln i skogen där jag slagit upp tältet.
Jag håller därför med Luktafotogen. det är en nackdel att den är svår att leda, och de har inget med sittställningen att göra.

Ogämn väg
Jag har cyklat en hel del trots att det var länge sedan. men jag har stött på vägar fulla av stora stenar och ojämnheter. en fullpackad upprätt cykel är tung som en mindre motorcykel, att cykla på dessa vägar är svårt de blir nästan lättare att leda cykeln beroende på sträckan.
Frågan är vilka erfarenheter har du. När jag ständigt behöver förklara saker för dig. Har du bara cyklar på asfalt.

Hjulspinn
Du har aldrig varit med om hjulspinn på våt asfalt. OK. Inte jag heller, men jag känner till problemet med lätt bakvagn på trehjuliga cyklar, det fins några backa i stan som kan vara branta nog och ge den effekten. Har dock inte provat men jag kan inte garantera att de inte skulle kunna hända. Om det så bara gäller en enstaka bake

Citat:
Du kan koppla av och njuta mer på en trike, man vill helt enkelt inte kliva ur den, man sitter sååå bra.
Men varför skriver du då om "hur skönt det kan vara att kliva av och leda trehjulingen" ?
Beror det på dina problem med den statiska sittställningen du även skriver om?

Orkar inte kommentera om du inte skriver igen för att du har svårt att förstå, då ska jag även förklara detta för dig.

traditionell långfärdscykel har bockstyre
Den stora skillnaden på en liggcykel och en upprätt cykel är belastningen på händer och axlar. En liggcykel har inte de problemet. De jag sa, beskriver bara att det fins möjligheter att flytta position på händerna även på en trike

Citat:
Bromsarna tar extremt bra på en trike, alla fall på min.
Menar du verkligen att bromsarnas mekaniska bromsförmåga skulle bero på vilken typ av cykel de är monterade på?

Svar ja. Det beror på att trehjulig tadpol har två framhjul. Har du full bromsstyrka på dessa när du bromsar. Är de kraftigare än när du har ett framhjul. Bilden du visar illustrerar problemet med en tvåhjulig cykel. Den tenderar att lätta på på bakhjulet på grund av rörelseenergin. därför visar bilden på att motverka effekten genom att belasta även bakhjulet så att även de ska bromas cykeln.
Har du två framhjul får du dubbel effekt utan att riskera att framhjulet viker sig som på en tvåhjulig cykel.

Citat:
Konsten med att cykla är att ta de lugnt o varva ner.
För mig låter det som att begränsningarna med din trehjuling (och all din packning) gör att du blir tvingad till "att ta de lugnt o varva ner".

Det är fel. Jag cyklade med min son här senast, han cyklar mycket och är nästan 30 år yngre än vad jag är. Jag hade inga problem att följa med i hans tack trots att jag inte cyklat på 20 år. Du kan ju alltid pröva själv att cykla lugnare och se dig omkring, ta raster oftare och njuta istället för att bara se målet som den ända höjdpunkten på semestern.

Citat:
De går alldeles utmärkt med en bekvämt tillbakalutad sittställning, ingen vingelmån eller problem att stanna vid rött.
Ännu en gång tar du upp dina balansproblem, stämmer det att du har balansproblem så förstår jag att en trehjuling måste kännas bra.
Eftersom en traditionell långfärdscykel har vevpartiet lågt är det inga problem att "klicka ur" och sätta ned foten medan man sitter kvar på sadeln,

Jag känner till din beskrivning. Det är den jag jämför med, alla fall för dem som kan förstå skillnaden.

Citat:
de blev 5 mil per dag, gick bra men fick verk i knäna. En träningssak bara.
Ta det lugnt, ge din kropp tid att vänja sig vid belastningen
Dessutom bör du låta ngn kunnig se över din sittställning, är den felaktig händer det ofta att knäna tar stryk.
En annan sak som du borde kunna kontrollera själv är din kadens (trampvarv per minut) den bör vara över 80,
det ger lägre belastning på knäna.
Var försiktig, knäproblem kan ta lång tid att bli av med.

Tack Håkan! Jag känner till kadensen. Problemet med knän och cykling, är att vissa muskler tränas mer medan andra blir utan, de ger en fel belastning och leder till verk i knäna. de går att träna bort med vissa övningar med gummiband. Det är tyvärr mycket tråkiga övningar. problemet med verk i knäna ger sig med tiden om de inte överbelastas för mycket. lagom är bäst.
 
Verkligen?
Varför är då liggcyklar långsammare uppför?

De flesta liggcyklar är tyngre än vanliga hojar, då ramen är helt annorlunda. Och en täckt liggcykel är en bra bit tyngre, det är inte ovanligt med vikter strax under 30 kg. På plan mark spelar vikten ingen roll om du cyklar långa sträckor, det tar längre tid att accelerera, men din toppfart är en bit högre, så i längden tjänar du på det.
 
Hej Jan
Nackdelarna med navväxel är först och främst priset.
Där efter tillkommer ett rullmotstånd, där de lärde tvistar om vilka % de rör sig om. De kräver dessutom minst 100 mil innan de blir inkörda och den tröga rulleffekten minskar. Jag kommer dock inte ihåg siffrorna i %, men de är helt klart överdrivna från båda håll. Jag undrar om jag inte har en siffra i huvudet om typ 15% rullförlust de första 100 milen.
De betvivlar jag starkt, nästa dåliga effekt är att de låter ganska högt i de låga växlarna, det är ett tickande ljud, som försvinner när 7ans växel ligger i eller någon annan av de övriga höga växlarna.

Fördelarna som jag ser det är först och främst att du kan växla stillastående. Du behöver aldrig riskera börja med för hög växel i starten, den tål vatten is och värme. Det är extrema slitvargar som håller i många år, förmodligen hela cykelns egna ålder. De övriga fördelarna som står över en växelförare, känner du säkert redan till.
 
Hej Ulf!

Tre årig trike. Då har du alltså inte de stora hjulet bak. Men du har en kärra. Hur funkar de till de lilla hjulet. Jag antar att du har en navkoppling till kärran som jag, eller har du stålhästen på ett hjul med kopplingar på varje sida om bakhjulet? om du har den första varianten. Hur blir lutningen då på kärran, lutar den inte mycket framåt? Om du har pakethållare har du då fått modifierat den för att få plats med kopplingen till kärran.
 
Kärran jag har har bara ett hjul, och därmed sitter den fast i cykeln på båda sidor om bakhjulet. Det följde med några varianter av kopplingar, till både standardhjul (dvs de med skruvar som fäste) och till de hjul med snabbkoppling. Jag valde att göra lite egen mekanik: jag köpte en bit aluminiumskena på Biltema, som jag sågade till lagom längd och fäste på hojen. På dessa sitter fästena till släpet, och jag tycker att det funkar bra. Å andra sidan har jag inte gett mig på någon cykelsemester med den, utan jag har bara använt släpet för mina lokala transportbehov.

Om det hade gjort någon skillnad med större bakhjul vet jag inte, men för släpets del tror jag inte att det hade varit någon skillnad. Däremot för en del andra aspekter: med större hjul (och samma växeldelar) så får man automatiskt högre utväxling, vilket jag gärna hade haft: det som begränsar min toppfart är inte alltid min ork utan min förmåga att trampa runt pedalerna snabbt nog :-(
 
Utväxlingen borde du kunna göra något åt. Du har ju klingorna fram som går att byta ut och kassetten bak. i värsta fall får du byta vevhuset också, men du är ingalunda utan möjligheter att dreva om hojen. Det kommer visserligen att kosta ett par tusen. Hör dig för hos cykelhandlaren och börja leta pantburkar :) de kommer ordna sig. Kärran du har är den bästa kärra som går att köpa till cykel, bättre än min, jag valde bara efter hur snygg den var.
 
Hjulstorlek och lättrullad:
Givet samma däckdimension och däck samt slätt underlag är mindre hjul lättare och bör accelerera snabbare. Giroeffekten blir större med större hjul och cykeln blir kanske lite stabilare. Men luftmotståndet blir större med större hjul.
Detta borde vara korrekt enligt de rent fysikaliska förutsättningarna men sedan kan förstås tillgänglighet på marknaden av olika däck etc sätta begränsningar i praktiken.

Mindre hjul kan vara lite guppigare på ojämnt underlag.

Navväxel versus kedjeväxel:
Navväxel i synnerhet med heltäckande kedjeskydd ger mycket mindre underhåll. Men större motstånd vid drivning speciellt på vissa växlar. Den så kallade direktväxeln undantagen. Vikten är högre med navväxel. Antalet felväxlingar med t ex Rohloffs 14-växlade nav är försvinnande få jämfört med kedjeväxling enligt min erfarenhet från drygt 40 års cykelpendling.

Jag har för liten erfarenhet av liggcyklar för att uttala mig men skulle gärna testa mera. Min bekant cykelpendlar mellan Älta och Stockholms Universitet vid Frescati dagligen på tvåhjulig liggcykel dvs tvärs genom Stockholm vilket jag är rätt imponerad av. Han sitter relativt högt (26 tums hjul både fram och bak) vilket torde ge bättre trafiköverblick och synbarhet för andra trafikanter än en lägre cykel med mindre luftmotstånd.

Thure
 
Jag hade hoppats få en tabell av Håkan där de går att utläsa hur stora förlusterna blir i olika dimensioner och däcktillverkare.
Hans intresse var mer fokuserat på irritationen över mig än att besvara frågor, eller så kanske han kommer med tabellerna senare. Problemet med internet är att de florerar så mycket information att de blir svårt att söka och hitta rätt, de kan ta lite tid, men jag är seriöst intresserad! Håkan C

Det är klart att växelnavet måste vara tyngre också. Bak kassett, klingor fram och växelförarna väger inte mycket. Min cykel tillverkades efter jag konfererat den klart. Den levererades alltså med navet på. Hela min fokus på cykeln låg på användarvänlighet, funktion och bekvämlighet. Om sedan vikten blev 20kg till hade ingen betydelse för de turer jag intresserar mig för.

Jag antar att du Ture har Rohloffsnavet. Navet är ett mästerverk i sig och väger säkert runt 2kg. Du nämner felväxlingar. Hur yttrar de sig. De var som sagt 20 år sedan jag cyklade med kassett. Jag orkade inte engagera mig i den, men jag tycker mig minas en del påtvingat underhåll och en del problem.
Något jag har för mig speciellt vid oförberedda händelser, då han jag inte med att lägga in lägsta växeln, vilket ledde till en tungstart innan man fick i rätt växel. Fördelen med Rohloff är att de inte behöver hända, då växlarna utan hinder kan läggs i stillastående.
En trike med fel växel från start, kan verkligen ställa till problem. Den går inte att lyfta och trampa med handen som en vanlig cykel för att få in rätt växel.

Hur har dina turer sett ut Jan. Har du fått problem med fel ilagd växel som jag nämner eller är det bara jag som ser Rohloff som en bra lösning för just en trike. Hur har det gått för dig Uffe, med din trike, vad gör man om fel växel ligger i om man har kassett eller har du också Rohloff
 
Jag har vanlig utanpåliggande växel, men jag har inte hittills haft problem med att jag stannat hojen med fel växel i. I värsta fall blir det kanske att lyfta bakhjulet och dra runt kedjan så den kan byta krans. Men jag hade gärna haft alla växlarna inuti navet, av den enkla anledningen att mekaniken är helt skyddad.
 
Anledningen till att jag konverterade till Rohloff var att jag ville kunna cykla på sämre vägar. Förutom någon panikbromsning och ett och annat hjärnsläpp går det ganska bra att följa med ner med växlarna när hastigheten sjunker men visst är det bekvämt att bara kunna vrida till.
 
Senast ändrad:
Hej Uffe
Jag förstår dig. Ett 20” hjul är inte helt lyckat tillsammans med en stor växelförare. Tyvärr är Rohloffnavet extremt dyrt. Min cykel blev så dyr att ett Rohloffnav inte gjorde någon någon skillnad. Finns det inte billigare allternativ.


Hej Jan
Jag mins att jag på min MTB cyklade alldeles för fort över allt, de ledde i sig till många panikbromsar. De gjorde att jag hade för hög växel innan min tvärnit. Nu går det betydligt lugnare men jag har ändå hamnat i situationer där jag behövt växla när cykeln står still.
Vad hade du för växel system på din långtur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stulna liggcyklar Långcykling 6
olaf Nyfiken på liggcyklar? Långcykling 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...