Vad kostar en långfärdscykel?

Så nu är jag intresserad av att få höra av alla förståsigpåare vad dom tycker om detta. Priset är även i mina ögon väldigt högt, men jag tänker som så att svepningen har inga fickor och dessutom (vilket redan påpekats), man får vad man betalar för.

Då jag saknar all grundläggande kunskap om cyklar (och förvirringen är total efter alla goda råd på internet ;)), så blev det den här konfigurationen. Jag kan väl kort inflika att denna första längre tripp är inledningen på (förhoppningsvis) fler (och ev. längre) resor i framtiden.

Mitt råd till dig är att bygga upp cykeln med så enkla komponenter som möjligt. Detta då du själv kan reparera och hitta reservdelar.

På cykeln du föreslår (som förövrigt har ett hutlöst pris enligt mig) så skulle jag aldrig välja hydrauliska bromsar, eller shimano XT komponenter. Satsa på mekaniska skivbromsar utan kullager om du vill ha något skottssäkert. Sen skulle jag inte välja någon växelgrupp som har mer en niodelad kassett, pga tillgängligheten i olika länder.

Jag lånar Lars Bengtssons (lostcyclist.com) ord för att förtydliga,
Lars Bengtsson sa:
Min filosofi när det kommer till cyklar är att hålla det basic. Ramen och pakethållarna ska helst vara av stål så att du kan svetsa ihop dem enklare. Jag kommer heller aldrig använda mig av stötdämpare eller skivbromsar av samma orsak – går de sönder så är det mycket svårare att laga dem. Vilken fälg du än väljer att köpa – se till att de har dubbla väggar med minst 36 ekerhål. Ekrarna samt nipplarna ska också helst också vara i stål eller mässing. Jag har aldrig cyklat med SPD-skor utan tycker det fungerar utmärkt med vanliga trampor i stål. Sadel spelar ingen som helst roll för mig, dock är Brooks B17 en klassiker. Vid köp av styre så tänk på att ju fler grepp styret ger möjlighet till, desto bättre är det.
 
Mitt råd till dig är att bygga upp cykeln med så enkla komponenter som möjligt. Detta då du själv kan reparera och hitta reservdelar.

På cykeln du föreslår (som förövrigt har ett hutlöst pris enligt mig) så skulle jag aldrig välja hydrauliska bromsar, eller shimano XT komponenter. Satsa på mekaniska skivbromsar utan kullager om du vill ha något skottssäkert. Sen skulle jag inte välja någon växelgrupp som har mer en niodelad kassett, pga tillgängligheten i olika länder.

Jag lånar Lars Bengtssons (lostcyclist.com) ord för att förtydliga,
Visst är det ett hutlöst högt pris, men jag får väl hoppas på att kvalitén på de ingående komponenterna reflekteras i priset. Sedan är det lite sent att göra något åt konfigurationen, då cykeln redan är beställd och betalad (även om den inte är ihopsatt, då den byggs för hand i Holland). Avseende växelpaketet så fanns det inget annat alternativ vad jag kan påminna mig om,men det finns andra som valt just denna konfigurationen av anledning som du nämner, se

http://www.koga-signature.com/en/Ambassador/Paul-Jeurissen

" Paul & Grace ride Koga Signature Koga Signature WorldTraveler's 26 inch (KS-TR 26) with a Shimano Deore XT groupset.

Paul: ”We chose the Shimano XT configuration, so that we can maintain and repair the bike ourselfs and buy parts along the way.
This worked for us the last couple of years."
 
Visst är det ett hutlöst högt pris, men jag får väl hoppas på att kvalitén på de ingående komponenterna reflekteras i priset. Sedan är det lite sent att göra något åt konfigurationen, då cykeln redan är beställd och betalad (även om den inte är ihopsatt, då den byggs för hand i Holland). Avseende växelpaketet så fanns det inget annat alternativ vad jag kan påminna mig om,men det finns andra som valt just denna konfigurationen av anledning som du nämner, se

http://www.koga-signature.com/en/Ambassador/Paul-Jeurissen

" Paul & Grace ride Koga Signature Koga Signature WorldTraveler's 26 inch (KS-TR 26) with a Shimano Deore XT groupset.

Paul: ”We chose the Shimano XT configuration, so that we can maintain and repair the bike ourselfs and buy parts along the way.
This worked for us the last couple of years."

Det är inget fel på XT-gruppen, men i långtbortistan är sannolikheten att det snarare finns 1990-tals komponenter på hyllan snarare en en tiodelad XT-kassett.

Jag uppmanar dig att tänka över bromsvalet innan du ger dig ut på långtur. Om inte så är det viktigt att du vet hur du skruvar med hydralbromsar och blir duktig på det. Tänk på att du exempelvis behöver lufta bromsarna varje gång du behöver byta belägg. Betänk även att läckande bromsar (pga torra packningar, trasiga höljen etc) tar tid och kan vara svårt att reparera i fält.

Mekaniska bromsar funkar bra, och går (nästan) alltid att reparera med enkla medel, framförallt är det enkelt att byta belägg.
 
Jag tackar dig för dessa tips och jag kan kort berätta att generellt sett så överlåter jag skruvandet till de som är kunniga, jag saknar all kunskap (och intresse) att syssla med det mekaniska. Sedan att jag valde hydrauliska bromsar beror enkom att det var det som stod till buds om du vill konfigurera din egen cykel, antingen skivbromsar eller kläm (fälgbromsar) bromsar, båda alternativen är dock hydrauliska och anledningen till varför utfallet blev skivbromsar är att de andra (klämbromsarna) svarvar ur fälgarna över tid.

F ö så får du gärna själv titta på och se vilka komponenter som finns tillgängliga, för att kunna konfigurera en cykel på egen hand här

Sedan kan jag berätta att bakfälgen har dubbla bottnar (och i min konfiguration) 40 ekrar. Dessutom kan jag konstatera att lostcyklist också använder Shimano Deore/SLX/XT i kombination ;).

Dessutom vill jag gärna tro att dessa personer vet vad dom talar om, när dom valt en cykel av detta fabrikat.

Här kan du dessutom fördjupa dig i de olika komponenternas material och konfiguration i de olika dropdownmenyerna, (om du orkar engagera dig ;))
 
Senast ändrad:
Du bör ta till dig råden från friluftsrookie då han har helt rätt, och dina idoler som du hänvisar till, det är du själv som bör studera dom bättre, ingen annan. lostcyklist till att börja med kör ju med v-bromsar... även i den andra listan finns ingen som kör med hydraliska skivbromsar,det är skitkorkat att ha på långfärdscykling, i utlandet är det än värre... Kolla in vad personerna som du ser upp till VERKLIGEN kör för cyklar för du verkar inte direkt ha någon koll på det du själv hänvisar till.
 
även i den andra listan finns ingen som kör med hydraliska skivbromsar,det är skitkorkat att ha på långfärdscykling,
Han kör med skivbromsar, om du går ner vänstra hörnet på hans sida och klickar på "my configuration". Då kommer det upp en sida där man kan se exakt vilka komponenter hans cykel är sammansatt av, om man klickar på "view configuration" ovan vikt och prisangivelserna i det högra hörnet på det fönster som kommer upp, då får man en lista på de komponenter som ingår.. Där framgår det bl. a att han använder Shimano Skivbromsar.

Sedan har jag väl inte sagt att jag skall bege mig på en resa jorden runt ? Dessutom är det ett flertal som kör med hydrauliska bromsar, dock inte Shimanos skivbromsar, utan däremot med hydrauliska kläm/fälgbromsar.

Sedan ser jag inte upp till dessa personer som jag länkar till, utan vad jag ville göra var bara att visa på andra riktiga långfärdscyklister, som använder sig av hydrauliska bromsar (om ej skivbromsar).

Mark Beaumont. Adventurer / Author / Presenter: Brakes: Shimano hydraulic disc

Paul Jeurissen & Grace Johnson. Cycling Photography: Brakes: Magura hydraulic HS33

Tilmann Waldthaler. Radnomade / Journalist / Adventurer Brakes : Magura hydraulic HS33

Kapp to Cape - Reza Pakravan Brakes: Shimano hydraulic disc

Eric Schuijt & Carla van Tatenhove - Malawi - Patagonia - Northeast India

Fully d
: Brakes: Magura hydraulic HS33

Nicolai Bangsgaard - Anthropologist / Adventurer / Public speaker: Brakes: Magura hydraulic HS33

100 days for KiKa - Mark van Rijmenam - Reinier van Dieren - KiKa Foundation: Brakes: Magura hydraulic HS33

Ovan har jag nu listat samtligas val av bromssystem som jag hänvisade till i listan ovan. Om du/ni är tveksamma, kontrollera riktigheten själva.
 
Senast ändrad:
Att fråga och samtidigt sitta på teoretiska höga hästar stämmer inte. Vill du ha råd acceptera dem du får eller nöj dig med att lyssna.

Cyklar behöver inte bli så avancerade för att reparationer skall bli besvärliga ute på landet.
Jag mötte en mindre glad italienare som suttit och somnat i sadeln samt kört sönder sin elektriska växel, framhjul, gaffel och ram.

Efter kort sjukhusbesök för omplåstring av cyklisten, berättade ortens cykelmekaniker att dylika grejor hade han aldrig sett förut. Inget hade han i lager och inte visste han vad han skulle få tag på det. Allt på klingande småländska. Cyklisten hoppades ännu men när jag förklarat för honom att han måste nog söka sig till en stad med riktig cykelhandlare för att få en ny stålhäst. När jag satte av honom på stationen såg han betänksam ut.
go tur!
 
Att fråga och samtidigt sitta på teoretiska höga hästar stämmer inte. Vill du ha råd acceptera dem du får eller nöj dig med att lyssna.
Vilket jag också gör, men det betyder inte att jag måste följa dom slaviskt, eller hur ? Jag frågar för att få lite andra synpunkter/vinklar på frågor som jag inte själv tänkt på. Att påstå att jag skulle sitta på teoretiskt höga hästar är väl ändå att slira på sanningen, det resonemanget förklarar inte varför de i ovan svar listade långfärdscyklister inte delar dina/era synpunkter på varför hydrauliska bromsar skulle vara sämre ?

Dessutom haltar jämförelsen med den Italienska cyklisten en aning, min cykel innehåller inga elektriska komponenter förutom fram och baklyse, vilka drivs av dynamo i framhjulet, men det skall jag väl plocka bort också, kan jag tänka ;),inte heller växlarna för den delen, dom regleras (mig veterligen) av vajrar ;).
 
Ska du cykla till Gotland och tillbaks förefaller det mig dom du köpt en bra cykel omän overkill. Ska du cykla till kapstaden har du köpt helt fel cykel. Av skäl angivna ovan.
 
Vilket jag också gör, men det betyder inte att jag måste följa dom slaviskt, eller hur ? Jag frågar för att få lite andra synpunkter/vinklar på frågor som jag inte själv tänkt på. Att påstå att jag skulle sitta på teoretiskt höga hästar är väl ändå att slira på sanningen, det resonemanget förklarar inte varför de i ovan svar listade långfärdscyklister inte delar dina/era synpunkter på varför hydrauliska bromsar skulle vara sämre ?

Dessutom haltar jämförelsen med den Italienska cyklisten en aning, min cykel innehåller inga elektriska komponenter förutom fram och baklyse, vilka drivs av dynamo i framhjulet, men det skall jag väl plocka bort också, kan jag tänka ;),inte heller växlarna för den delen, dom regleras (mig veterligen) av vajrar ;).

du har letat upp 5 cyklister som har precis de delar du vill ha. grattis du är inte den enda som kör på svårfunna delar och eventuellt kommer få avbryta din resa om du får problem du inte kan lösa. eftersom du har bestämmt dig för att ha samma delar som nån på nån blogg, så förstår jag inte varför du frågar. Du har bestämt dig för dom delarna från hans blogg, du frågar om dom är bra och alla säger nej, då svarar du kaxigt att jo dom är visste bra för en på en blogg har dom...

Och ja, dynamon hade jag tagit bort. Ska man trampa sig fram med tungt lastad cykel så behövs inte ytterligare motstånd. Även den är svårreparerad och om den går sönder cyklar du med extra motstånd plus massa onödig vikt. Större chans för hjulhaveri också känns det som, fler saker som kan gå sönder på en del. Finns lätta billiga lampor med över 100 timmars batteritid. De funkar bra för mig, då har man ljus på lägerplatsen också utan att behöva sitta och trampa eller bära en extra grej(dynamolampa + batterilampa = onödigt).


Alla gör såklart som dom vill, jag själv långfärdas på antingen en oväxlad damcykel eller en 5 växlad likadan från typ 70talet. Det är inte det bästa och trots att det finns gubbar som cyklat jorden runt på sådana så försöker jag inte övertyga några hjälpsamma forumanvändare om att det är de bästa långfärdscyklarna...
 
Ska du cykla till Gotland och tillbaks förefaller det mig dom du köpt en bra cykel omän overkill. Ska du cykla till kapstaden har du köpt helt fel cykel. Av skäl angivna ovan.
Nja, jag hade väl tänkt att cykla till andra destinationer än Gotland, men till Kapstaden är jag tveksam. Kanske inom Europa.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...