Vad kostar en långfärdscykel?

Hjulen ser ut som skit.

Jasså, är det ekrarna eller däcken som ser dåliga ut?

Även om det finns lämpligare långfärdscyklar funkar den säkert,
det beror förstås även på vad du har tänkt använda cykeln till förutom långfärd.
Men för långfärd behöver den kompletteras med en del, tex:
-Pedaler
-Skärmar
-Pakethållare
-Packväskor

Och eftersom cykeln du länkar till kostar >7100SEK kan din budgetgräns bli svår att klara.

Kommer användas för pendling till jobbet samt färder på några mil åt gången också.
Budgeten på 7000kr är tänkt för just cykeln, så jag har råd med tillbehören.

Lämpligare långfärdscyklar, är det Surly long haul trucker och Kona Sutra som gäller då eller?
 
Det går att cykla på det mesta. Den här cyklar jag med just nu i södra Schweiz, det är en pendlarcykel kompletterad med stänkskärmar och pakethållare (bak) samt bytt till spd-pedaler. Har funkat bra hittills, möjligen skulle jag ha bytt sadeln känner jag såhär på sjätte dagen, och kanske till ännu lägre växlar - backarna här är mycket längre och brantare än i Stockholm.

Cykeln kostade typ 7500.- ny och jag använder den till vardags för pendling.
 

Bilagor

  • IMGP0072.jpg
    IMGP0072.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,852
Kommer användas för pendling till jobbet samt färder på några mil åt gången också.
Med tanke på priset på 7100SEK är det säkert en helt OK cykel för det.
Lite beroende var du skall cykla och med hur mkt packning du räknar med att släpa med dig på långcykling.

Men jmf med andra cyklar, då ofta dyrare, så är risken att den kommer att upplevas som både trög och trist.
Jag tänker då inte enbart på bromsar, däck och hjul utan ffa den angivna vikten;
11,4kg är TUNGT, även för en skivbromsad cykel, särskilt utan pedaler.
Jmf med tex Canyon Inflite
inflite-al-01-perspective.png

Den är nästan 2kg lättare inkl skärmar. Här finns en recension av den.
Men den kanske är för dyr?

Ett alternativ, för under 10kSEK i butik i Sverige, är kanske
Trek CrossRip
Asset_190414

Men även den är troligen trög och trist jmf med Canyon Inflite

Men det finns förstås många fler att välja på....

Lämpligare långfärdscyklar, är det Surly long haul trucker och Kona Sutra som gäller då eller?
Det finns många fler,
men de är väl bland de vanligaste och mest kända.
 
Med tanke på priset på 7100SEK är det säkert en helt OK cykel för det.
Lite beroende var du skall cykla och med hur mkt packning du räknar med att släpa med dig på långcykling.

Men jmf med andra cyklar, då ofta dyrare, så är risken att den kommer att upplevas som både trög och trist.
Jag tänker då inte enbart på bromsar, däck och hjul utan ffa den angivna vikten;
11,4kg är TUNGT, även för en skivbromsad cykel, särskilt utan pedaler.
Jmf med tex Canyon Inflite
inflite-al-01-perspective.png

Den är nästan 2kg lättare inkl skärmar. Här finns en recension av den.
Men den kanske är för dyr?

Ett alternativ, för under 10kSEK i butik i Sverige, är kanske
Trek CrossRip
Asset_190414

Men även den är troligen trög och trist jmf med Canyon Inflite

Men det finns förstås många fler att välja på....


Det finns många fler,
men de är väl bland de vanligaste och mest kända.

Trodde det var bättre att ha stålram på en långfärd så man kan laga den enklare vid eventuella fel? Och de flesta cyklar med stålram och stålgaffel lär väl väga ganska mycket mer än aluminiumram?
 
Trodde det var bättre att ha stålram på en långfärd så man kan laga den enklare vid eventuella fel?
Det beror ju på var i världen du har tänkt att cykla.
På de allra flesta hamnar och flygplatser som erbjuder underhåll/service/reparationer har man kunnat svetsa alu i över 50 år.

Och de flesta cyklar med stålram och stålgaffel lär väl väga ganska mycket mer än aluminiumram?
Visst är det så, men Canyon-ramen är dessutom mer avancerad.

Vill du ha en avancerad ram i stål finns det några rambyggare i Sverige som erbjuder måttbeställt ner till minsta detalj. Kolla tex:
http://patriktegner.se
 
Det beror ju på var i världen du har tänkt att cykla.
På de allra flesta hamnar och flygplatser som erbjuder underhåll/service/reparationer har man kunnat svetsa alu i över 50 år.


Visst är det så, men Canyon-ramen är dessutom mer avancerad.

Vill du ha en avancerad ram i stål finns det några rambyggare i Sverige som erbjuder måttbeställt ner till minsta detalj. Kolla tex:
http://patriktegner.se

Tanken är att cykla i USA men det kan mycket väl bli någon annanstans. Tack för alla svar, uppskattas! :)

Mycket svårt det här när man ligger på en rätt låg budget.. Men ska man ligga på min prisgräns så känns Verentin som ett bra val va, förutom att den kanske blir för tung? Annars om man går upp till 9-10k så är det Crossripen?

Såg att en länkade den här på happymtb: http://www.genesisbikes.co.uk/blog/02/07/14/2015-bike-launch-tour-de-fer skulle ju kunna vara något, men är helt utan cykel nu och vet inte om jag har någon lust att vänta tills sommaren är över innan jag kan köpa den.
 
Jasså, är det ekrarna eller däcken som ser dåliga ut?

Allt. Det ser ju ut som en racercykel - inte som en långfärdscykel. Det är lika fel som att länka till en långfärdscykel i en tråd där TS är ute efter en racer. Ekrarna ser tunna ut, och det är få hål i fälgen. Däcken ser inte bra ut (men vet inte vilka det är) Alexrims är ett bra märke, men just den här ser tunn ut. En typiskt cykel som du säkert klarar dig genom USA på, men med "sju brutna ekrar och 15 punkteringar". Kanske måste du byta däck halvvägs iaf.

Har du bra prylar får du någon enstaka punkteringar och absolut inga brutna ekrar på den turen. Om hjulen är rätt bygda. Men visst, det kostar ju lite pengar.


Nä, det är inte alls tungt. Racercyklar ska man trimma vikten på - för att det är viktigt. Långfärdscyklar ska vara starka - för att det är viktigt.
Starka cyklar är ofta lite tyngre. Hur kul är det att stå i diket med en lätt cykel när bakfälgen gått av?

Spara in pengar på att strunta i skivbromsar. Det är helt onödigt.

Ett alternativ är att köpa en gammal stålram på t ex blocket, strippa allt. Har du tur hittar du en för några hundralappar. Fixa bra hjul. Ska du vara tungt packad är downhillfälgar bra. Dubbelväggade iaf. 36 ekerhål. Grova ekrar, inte trådsmala som de där hojarna på bilderna. Komponenterna kan du köra med deore.

Nu förutsätter jag att du ska köra med tält, kök, kläder och mat för ett par dagar + flera liter vatten och annat genom USA. Kreditkortscykling är ju en annan sak, då klarar du dig på en svagare cykel.

Lite korta tankar om min utrustning: http://www.lostcyclist.com/utrustning/
 
Långfärdscyklar ska vara starka - för att det är viktigt.
Starka cyklar är ofta lite tyngre.
Nja, det är långtifrån säkert att en tung cykel = stark cykel
Tex så är många moderna MTBer både starka och lätta.


Spara in pengar på att strunta i skivbromsar. Det är helt onödigt.
I långa nedförslöpor och vid typiskt svensk pendlarväder kan de vara riktigt bra att ha.
Jag har tex bromsat sönder flera fälgar på min (fälgbromsade) pendlarcykel.


Grova ekrar, inte trådsmala som de där hojarna på bilderna.
Nja, eftersom ekrar inte går av pga överbelastning är det ingen fördel med (onödigt) grova ekrar.
Tvärtom faktiskt!
Grövre ekrar är inte lika elastiska vilket medför högre toppbelastning på både fälg, nav och nipplar.
Dessutom slackar de lättare när hjulet är belastat, vilket medför till att nipplarna får lättare att skruva loss sig.
 
Nja, det är långtifrån säkert att en tung cykel = stark cykel
Tex så är många moderna MTBer både starka och lätta.

Det är ännu mer långtifrån säkert att en lätt cykel =stark cykel. Och stark cykel är som sagt det viktiga. Cyklarna på bilderna är inte starka och är långt ifrån optimala för långfärdscykling.


I långa nedförslöpor och vid typiskt svensk pendlarväder kan de vara riktigt bra att ha.
Jag har tex bromsat sönder flera fälgar på min (fälgbromsade) pendlarcykel.

De kan även vara helt onödiga att ha. Speciellt om man som TS vill hålla nere priset. Skivbromsar är det första som ryker om jag vill spara in pengar. Jag har aldrig bromast sönder någon fälg än, trots snart 8000 mil med tung packning. Du kanske inte höll dina fälgar rena?

Nja, eftersom ekrar inte går av pga överbelastning är det ingen fördel med (onödigt) grova ekrar.
Tvärtom faktiskt!
Grövre ekrar är inte lika elastiska vilket medför högre toppbelastning på både fälg, nav och nipplar.
Dessutom slackar de lättare när hjulet är belastat, vilket medför till att nipplarna får lättare att skruva loss sig.

Ska hälsa detta till nästa person som cyklar med tunna, svaga ekrar, att det är en bättre lösning. Kanske nämner jag det under tiden han eller hon sitter i diket och tittar hålögt på sitt skvaddade hjul

På nämnda mil har jag f.ö brutit två ekrar. Ett på varje hjul. (på samma dag!). Första gången kom en reserveker in i hjulet (hade dem idiotiskt nog på ramen) och en stund senare flög en sten upp.

Som sagt. Teorin kanske säger att tunnare ekrar är starkare, även om jag tycker det låter paradoxalt, men min praktiska erfarenhet säger mig annat. Grövre ekrar för mig, alltid. Alla jag har cyklat med genom åren, alla, som har haft problem med ekrar - har kört på icke-grova.

:)
 
Senast ändrad:
Det är ännu mer långtifrån säkert att en lätt cykel =stark cykel. Och stark cykel är som sagt det viktiga. Cyklarna på bilderna är inte starka och är långt ifrån optimala för långfärdscykling.
Hur kan du veta det?
Vilken erfarenhet av CXar har du?
Vilken erfarenhet av MTB och/eller andra skivbromsade cyklar har du?

Dessutom stämmer inte ditt påstående om "stark cykel är som sagt det viktiga"
åtminstone inte helt och hållet för en långfärdscykel
Både MTBer och CXar behöver vara starkare än en långfärdscykel och en långfärdscykel behöver självklart vara stark, men inte enbart stark.
Det som skiljer är att en långfärdscykel ffa behöver vara långlivad och inte enbart stark.

Skivbromsar är det första som ryker om jag vill spara in pengar.
Det håller jag med om, särskilt om de är så pass dåliga som bromsarna på Verentin habalaba länkar till.
Men bromsar är lätt att byta, om det skulle behövas

Jag har aldrig bromast sönder någon fälg än, trots snart 8000 mil med tung packning.
Då har du inte åretruntcykelpendlat i Sverige, söder om Dalälven.

Teorin kanske säger att tunnare ekrar är starkare
Nja, om du läser det jag skrev så har jag aldrig påstått ngt om ekerns styrka.
Eller hur?

Grövre ekrar för mig, alltid. Alla jag har cyklat med genom åren, alla, som har haft problem med ekrar - har kört på icke-grova.

Enligt dig: vad är diametern på det du själv kallar: "trådsmala ekrar" och "icke-grova "?
Är den 1mm, 2mm eller vad?
Och vad är den hos de "Grövre ekrar " du rekommenderar och kanske även använder?
Är den 2mm, 3mm eller vad?

Hur många hjul har du själv byggt?
 
Hur kan du veta det?
Vilken erfarenhet av CXar har du?
Vilken erfarenhet av MTB och/eller andra skivbromsade cyklar har du?

stark cykel är som sagt det viktiga

Sen när diskuterar vi MTBs? Jag trodde vi snackade om de tunna cyklarna på bilderna?

Du förstår nog vad jag menar med en stark cykel. Kalla den långlivad eller uthållig eller vad som helst. Eftersom vi sitter på ett långfärdsforum och snackar om lämpliga långfärdscyklar så kan man ju kanske ana att med "stark" menar jag en hoj som klarar en långfärd -med allt vad det innebär av tung packning, månad efter månad på alla sorters vägar.

Enligt dig: vad är diametern på det du själv kallar: "trådsmala ekrar" och "icke-grova "?
Är den 1mm, 2mm eller vad?
Och vad är den hos de "Grövre ekrar " du rekommenderar och kanske även använder?
Är den 2mm, 3mm eller vad?

Hur många hjul har du själv byggt?

Jag har för mig att jag använder 2mm. Det var länge sen jag nördade ner mig i sådant. Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna. Min lokala cykelmekaniker har byggt mina hjul i åratal. Han har fria händer. Bygg dem så starka (uthålliga/långlivade) som går, brukar jag säga. Resulatet har ju iaf blivit betydligt bättre än de flesta cyklister som jag trampat med genom åren.

Hur många turer på över ett år med tung packning har du själv gjort? Förutom åretruntcykelpendlat i Sverige, söder om Dalälven? Har ofta har du i full fart cyklat ner i 15 centimeter djupa pot holes med 10 liter vatten + väskor på frampakethållaren under månad efter månad på afrikanska vägar? Hur mycket har du cyklat på skitvägar med 60 kilo packning + kroppsvikt + cykel? Bröt du några ekrar under dessa turer?

Herre gud, om jag hade gjort mina resor på cyklarna ovan hade jag fortfarande suttit kvar uppe i bergen och gråtit. Men som sagt: Tunnare eller grövre ekrar, det viktigaste är att hjulen är korrekt byggda. Och lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra. Förutom massor av punkteringar och annat men det kan man ju fixa.

Sen håller jag även med Peter ovan - att det går att cykla på nästan vad som helst. Det gör det. Menjag kommer oavsett fortsätta att cykla med min filosofi - och kanske råka bryta en eker för varje varv runt jorden.

Vi ses på vägarna!
 
Visst är det skillnad på stålramar och andra ramar, olika bromsar, fälgar, ekrar, osv., men med den budgeten som vi pratar om här i tråden vidmakthåller jag att en "vanlig pendlarcykel" är en bra start. Det viktiga är att komma ut och cykla, inte att fundera ihjäl sig på olika komponenter eller fantisera om att plocka ihop en cykel från dess minsta beståndsdelar.

Jag har också cyklat i många år, och känner folk som har cyklat riktigt mycket. Att svetsa ihop trasiga ramar har jag aldrig hört talas om annat än i forum på nätet.....och brorsans barncykel. Trasiga ekrar, slitna bromsar osv går att fixa. Meka lär man sig allteftersom. Börjar man med billiga hjul så kanske man byter till bättre när man lärt sig mer. Osv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...